spot_img
vineri, noiembrie 22, 2024
HomeLocal BTDrumul spre Iaşi bântuit de probleme

Drumul spre Iaşi bântuit de probleme

Lucrările de modernizare pe drumul național 28 B Botoșani Târgu Frumos, care i-au adus la exasperare pe sute de șoferi, nu vor fi finalizate la termenul prevăzut în contractul de execuție. Ba mai mult, costurile ar putea crește întrucât antreprenorul, care este și proiectant, a decis refacerea studiului de trafic și adoptarea unei noi soluții de asfaltare pe unele tronsoane.

DONEAZĂ UN ABONAMENT LA MONITORUL!

Nu-ți lăsa părinții, bunicii și prietenii pradă televiziunilor de știri devenite oficine de propagandă și presei cumpărate de partide. Dă-le o șansă să fie informați corect și să facă alegeri în cunoștință de cauză! Fă-le cadou un abonament la Monitorul de Botoșani. Dacă te-ai săturat să îi vezi manipulați și mințiți, completează formularul de mai jos, cu numele și adresa corectă a celui căruia vrei să-i donezi un abonament și noi îi trimitem zilnic ziarul. Abonează-i pe cei dragi la Monitorul și oferă-le o imagine nedeformată a realității. Este cel mai de preț ajutor.

Reprezentanții Companiei Naționale de Administrate a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), unitate care figurează în documente ca fiind beneficiarul investiției, au confirmat în parte informațiile însă susțin că valoarea investiției nu va crește.

 „CNAIR nu a solicitat refacerea Studiului de Trafic, dar antreprenorul care are și rolul de proiectant, a refăcut din inițiativa sa un studiu de trafic pentru a verifica dacă traficul actual poate influența Proiectul Tehnic de Execuție proiectat, el fiind responsabil în calitate de proiectant atât de întocmirea și actualizarea Proiectului Tehnic de Execuție, cât și de execuția lucrărilor în valoarea de contract acceptată. Acest Studiu de Trafic nu a avut alte costuri pentru CNAIR”, se arată într-un răspuns oficial comunicat de cei de la Drumuri la o solicitare trimisă de reporterii „Monitorul de Botoșani”.

Potrivit acelorași surse, lucrările de remediere care se execută în prezent de către antreprenor în baza Proiectului Tehnic de remediere a degradărilor nu impun costuri suplimentare de către CNAIR, acestea fiind în sarcina antreprenorului. Prin urmare, susțin reprezentanții CNAIR, costul lucrărilor de reabilitare nu a crescut, iar lucrările care se execută se încadrează în valoarea de contract acceptată inițial. „Atât proiectarea cât și execuția lucrărilor, în conformitate cu prevederile contractuale, sunt în sarcina antreprenorului ce este responsabil și de remedierea degradărilor apărute”, au adăugat cei de la CNAIR.

Proiectul trebuie să fie gata până la finalul anului

În  urmă cu numai două luni, reprezentanții CNAIR recunoșteau prin intermediul unui alt răspuns oficial că valoarea contractului a fost actualizată, iar costul lucrărilor de execuție ar fi ajuns acum la 315.780.875,11 lei. Data la care trebuie finalizat proiectul este 27 august 2023, adică peste o lună, dar este puțin probabil că se va reuși respectarea termenului.

„Prelungirea termenului de execuție se realizează doar conform clauzelor contractuale, iar prelungirea termenului datorat apariției de neconformități nu este prevăzut în cadrul acestui contract”, se mai arăta în răspunsul CNAIR.

În schimb, într-un alt document postat la începutul acestui an pe site-ul companiei oficialii instituției menționau că durata proiectului ar fi de „97 luni, respectiv între data 04.12.2015 și 31.12.2023 la care se adaugă, dacă este cazul, și perioada de desfășurare a activităților proiectului înainte de semnarea Contractului de Finanțare, conform regulilor de eligibilitate a cheltuielilor”. Prin urmare, termenul limită ar fi sfârșitul acestui an.

Degradări apărute după asfaltare

La mijlocul luni mai a.c., lucrările erau realizate în proporție de 65%, fiind plătite circa 59% din sumele prevăzute în contract. Altfel spus, constructorul a executat doar două treimi din lucrările programate, iar prognoza indica o întârziere cu aproape patru luni față de calendar.

Întârzierile ar fi fost determinate atât de vremea nefavorabilă, cât și de o serie de neconformități constatate în executarea unor lucrări. Astfel, oficialii CNAIR au recunoscut că au existat mai multe degradări apărute la straturile asfaltice abia turnate. Este vorba de cinci tronsoane plasate pe teritoriul ambelor județe Botoșani și Iași.

Cel mai lung tronson cu degradări era de peste 12 kilometri, între kilometrul 12+323 și kilometrul 24+703, pe teritoriul județului Iași. Apoi, la kilometru 29 a mai fost identificată o zonă afectată lungă de circa 100 de metri (între Km 29+300 și km 29+400). Celelalte trei segmente cu deficiențe ar fi pe teritoriul județului Botoșani. Astfel, CNAIR a constatat probleme între Km 58+032 și km 59+216, între Km 60+679 și km 63+092, dar și între Km 70+078 și km 70+839. Cu toate acestea, situația nu ar fi deosebit de gravă, întrucât per total zonele nu măsoară o suprafață foarte mare raportată la investiție.

„Suprafața din drum pe care au fost constatate neconformități este de 0,32 % din suprafața reabilitată a întregului proiect”, se menționa în răspunsul celor de la CNAIR.

Constructorul dă vina pe război

Cert este că, după finalizarea reparațiilor la primul strat de asfalt, nu s-a trecut direct la turnarea celui de-al doilea strat (binderul), ci s-a aplicat mai întâi un strat suplimentar, de egalizare, din mixtură AB 31,5. Peste acesta a fost montată o geogrilă, peste care se va așterne al doilea strat de asfalt. În aceste condiții, este cel puțin curios faptul că antreprenorul a decis să facă un nou studiu de trafic.

Gurile rele spun că de fapt s-ar fi urmărit să se demonstreze că neconformitățile nu ar fi de ordin tehnic, iar asfaltul turnat anul trecut ar fi fost distrus de camioanele grele. De altfel, se vorbește că antreprenorul ar fi invocat deja că de vină ar fi războiul din Ucraina, care ar fi determinat creșterea traficului greu pe drum. Prin urmare, nu este exclus ca la final să se ajungă și la o solicitare ca așa-zisele neconformități să fie refăcute pe banii CNAIR.

Modernizare începută în 2021

Modernizarea DN 28B Botoșani – Târgu Frumos a început în vara anului 2021 și este realizată de asocierea Antrepriza de Construcții Drumuri și Autostrăzi SRL (lider – fosta Aqua Parc SRL) – Mavgo Holding SRL- Vahostav SK – Trameco SA. Lucrările presupun modernizarea a peste 71 de kilometri, din care circa 32 de kilometri pe teritoriul județului Botoșani.

Proiectul prevede o lărgire a carosabilului, 99 de kilometri de șanțuri betonate și rigole carosabile, 59 de podețe noi și alte 48 reabilitate, 9 poduri, dintre care unul nou, aproape 3 kilometri de trotuare, 12 parcări, amenajări de drumuri laterale, precum și o serie de lucrări de siguranța circulației care includ parapeți metalici, indicatoare și marcaje rutiere. Lucrările ar urma să fie finalizate anul acesta, iar contractul prevede o garanție de 96 de luni.

Deja ai votat!

DONEAZĂ UN ABONAMENT LA MONITORUL!

Nu-ți lăsa părinții, bunicii și prietenii pradă televiziunilor de știri devenite oficine de propagandă și presei cumpărate de partide. Dă-le o șansă să fie informați corect și să facă alegeri în cunoștință de cauză! Fă-le cadou un abonament la Monitorul de Botoșani. Dacă te-ai săturat să îi vezi manipulați și mințiți, completează formularul de mai jos, cu numele și adresa corectă a celui căruia vrei să-i donezi un abonament și noi îi trimitem zilnic ziarul. Abonează-i pe cei dragi la Monitorul și oferă-le o imagine nedeformată a realității. Este cel mai de preț ajutor.

Botoșani
cer acoperit de nori
0.6 ° C
1.6 °
0.6 °
75 %
1.6kmh
100 %
vin
2 °
sâm
1 °
Dum
1 °
lun
3 °
mar
2 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Multă lume încă nu s-a hotărât cu cine votează. O fi din cauza ofertei bogate.

EDITORIAL

Cu stupoare constatăm în aceste zile că în mizerabila „Ciorbă” (am făcut referire la Vladimir Ciorbă, soțul pesedistei Laura Vicol, unul din creierele acestei...

EPIGRAMA ZILEI

Tot votând răul cel mai mic N-am realizat nimic Așadar și prin urmare Încercăm cu ăla mare?   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...