Luna în curs a debutat cu vești ce se vor mai degrabă corecte decât bune. Pentru că nu e nimic bun în faptul că taxa de pod de la Fetești-Cernavodă a fost suspendată. Suspendată până se finalizează reabilitarea podului peste brațul Borcea, dar nu mai târziu de 31 august anul curent. Adică până spre finalul sezonului estival, dar ce mai contează? Se reabilitează, nu se poate circula așa cum s-a circulat până acum, așa că suspendăm taxa, că așa e corect.
Mda, există corectitudine în acestă decizie, nu se poate contesta. Așa cum nu se poate contesta nici fățărnicia aleșilor față de amărâții care trăiesc în țara asta. Pentru că, s-avem iertare, dar a plăti rovinietă – adică taxă de drum pentru posibilitatea de a circula pe drumurile naționale – este jecmăneală pe față. Normal ar fi să plătim rovinietă doar dacă drumul pe care circulăm merită numit drum și când spun asta mă gândesc automat la drumul spre Iași. Merită adunătura prăfuită de gropi și praguri numele de drum? Merită să plătești rovinietă pentru bătaia asta de joc? Îți rupi mașina în două, ceea ce crește costurile legate de reparații, consumi mai mult combustibil accizat – că și în carburanți există taxă de drum – și, ca și cum nu ar fi de ajuns cât câștigă statul din drumuri proaste, șmecherii de la butoane mai au pretenția și la rovinietă. De ce să încasezi taxă de drum pentru o bătaie de joc? Răspunsul poate fi foarte bine un slogan din campania electorală. Pentru că putem…
Aleșii pot… S-au gândit că nu e corect să încasezi taxă de pod cât timp zona este în reabilitare și au suspendat taxa. Cam așa pare la prima vedere; hai să facem ceea ce este corect; nu punem cetățeanul la plată dacă nu beneficiază de mare lucru. Asta e ideea și așa a fost prezentată; ca pe o mare favoare făcută cetățeanului.
Mult mai corect era dacă autoritățile se ocupau de podul respectiv în extrasezon. Nu de alta, dar așa cum ne-am obișnuit, există toate șansele ca termenul de 31 august 2023 să fie mutat prin 2024 – că tot e an electoral. Iar dacă nu se întâmplă nimic la anul, e posibil să nu fie terminat nici în 2028. Chiar dacă nu e ca vara, vorba unui turnător cu care soarta a fost mult mai darnică decât era cazul, iarna nu mai e ce a fost odată și reabilitarea unui pod care duce spre mare putea fi făcută în afara sezonului estival. Nu se mai enervau șoferii, iar statul încasa venituri serioase din taxa de pod. Acum nu încasează, pentru că a suspendat taxa, dar nici nu ar încasa pentru că șoferilor li s-au indicat rute ocolitoare. Cu alte cuvinte, se reabilitează la greu, e așa o implicare că nu se prea poate circula pe autostradă. Dar intenția e de toată lauda; până și ministrul Grindeanu a spus câteva cuvinte pe marginea subiectului. Așa să afle lumea cât e de implicat.
De ce băieții veseli de la butoane nu fac treaba până la capăt? De ce nu suspendă rovinieta pentru cei care au treabă la Iași? De ce să plătim taxă când pe unele porțiuni arată mai rău decât înainte să înceapă marea reabilitare? Evident, așa ceva nu se poate, există o legislație, există niște protocoale, niște previziuni bugetare. Scuze se găsesc, dar noi suntem cei care plătim pentru bâlbele guvernanților. Reabilitarea reabilitării tot pe banii noștri se face și deocamdată durează mai mult decât s-a estimat inițial. Probabil că drumul va arăta ceva mai bine doar câteva săptămâni – nici măcar luni – înainte de alegeri, după care se va deteriora în ritm accelerat. Și fraierii vor plăti și rovinietă, și accize și impozit pe mașină, reparații fără număr și ce le mai debitează mintea la aleși. N-avem drumuri circulabile, dar plătim taxe. N-avem guvernanți de calitate, dar le plătim salarii și pensii speciale, de parcă au adus asupra noastră potop de prosperitate.
P.S. De ceva zile țara a început să se miște. Și la propriu, și la figurat. Poate că am ajuns în acel moment în care schimbarea nu mai poate fi evitată. Până și Tăcutul de la Cotroceni a început să deschidă gura. Se întâmplă ceva și poate că e bine.