Șeful Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Iași, Ovidiu Mugurel Laicu, în mandatul căruia modernizarea drumului național 28B Botoșani -Târgu Frumos a dat chix până acum, a preluat diriginţia de şantier la A7 pe tronsonul Focşani – Bacău. Din acest motiv, drumarii acuză că DRDP Iași vrea să „trântească” Autostrada A7. „Vrea sporul acordat pentru implicarea în proiectele derulate cu fonduri europene”, afirmă drumarii. De partea cealaltă, șeful DRDP Iaşi susține că are toate calificările pentru a îndeplini acest rol.
Informația a apărut miercuri, când pe adresa de email a cotidianului „Monitorul de Botoșani” a ajuns un punct de vedere trimis de angajații DRDP Iași prin care se menționa că Ovidiu Mugurel Laicu și-ar fi atribuit această calitate de la sine putere. „Ovidiu Laicu a avut aroganța să decidă că este el cel mai în măsură din toată direcția de drumuri să coordoneze dirigenția de șantier la A7, așa că s-a numit singur, că el este inginer rezident senior (practic și-a dat singur decizie pe data de 10 februarie 2023). Altfel spus, Laicu ar trebui și este cel mai în măsură să coordoneze echipele de supervizare de pe toată perioada de construcție a autostrăzii Focșani-Bacău. Puțini știu că manevra lui Laicu are scopul de a încasa sporul acordat pentru implicarea în proiectele derulate cu fonduri europene. Având în vedere că respectivul spor poate ajunge până la 75% din salariul de director, Laicu și-a acordat această calitate, în februarie 2023, nu doar în unul, ci în toate cele 3 loturi ale autostrăzii Focșani-Bacău. La un calcul simplu, din salariul declarat ca avere în 2022 – adică 362.000, Ovidiu Laicu ar urma să câștige în plus nu mai puțin de 271.000 lei pe an (adică aproape 55.000 de euro) doar că a avut puterea să se numească singur șef al diriginților de șantier la autostrada A7. Nu mai spunem că aceasta ar trebuia terminată până în 2026 adică în trei ani. Logica arată că, efectiv Laicu nu își dorește această autostradă și vrea să o trântească cât mai are putere la DRDP”, se menționează în acel email. Iar suspiciunile sunt alimentate și de faptul că Ovidiu Mugurel Laicu este consilier municipal în cadrul Consiliului Local Iași, iar coordonarea celor trei loturi ar însemna o activitate constantă în teren, în trei locuri diferite.
Șeful DRDP Iași se apără și spune că în spatele acestor contestații ar fi vechea conducere a DRDP Iași. În plus, el susține că deține toate calificările necesare pentru a îndeplini rolul de responsabil tehnic, consultant, expert sau diriginte de șantier, iar experiența îl recomandă pentru supervizarea proiectului A7. „Nu am încălcat nicio lege conform prevederilor Contractului Colectiv de Muncă, care nu interzic directorului general regional să facă parte din echipele care asigură serviciile de consultanță pentru supervizarea proiectelor de investiții în infrastructura rutieră”, a declarat Ovidiu Mugurel Laicu presei ieșene, adăugând că și alți directori ai DRDP Iași au beneficiat de aceleași sporuri de 75% pentru implicarea în diferite proiecte. El susține că a informat Serviciul Control Intern din cadrul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) cu privire la această problemă și nu ar exista niciun inconvenient, mai ales pe fondul lipsei de specialiști în domeniu. Cu toate acestea, oponenții săi contestă aceste afirmații și susțin că în DRDP Iași există o mulțime de ingineri cu experiență care puteau fi desemnați în Consultanțele de la Autostradă, dar pe care Ovidiu Mugurel Laicu i-ar ține în mod intenționat deoparte „pentru că nu joacă cum vrea el”.
Confruntările dintre Ovidiu Mugurel Laicu și oponenții săi au generat o atmosferă tensionată în cadrul instituției. Cu toate acestea, este necesară o analiză detaliată și obiectivă a argumentelor aduse de ambele părți, pentru a se ajunge la o soluție echitabilă în beneficiul proiectului A7 și al infrastructurii rutiere din regiune. În continuare, rămâne de văzut cum vor evolua aceste controverse și cum va influența aceasta activitatea DRDP Iași în perioada următoare.
În comparație, în județ sunt două investiții majore derulate de CNAIR prin intermediul DRDP Iași – modernizarea drumului național 28B Botoșani -Târgu Frumos și modernizarea drumului național 29D Botoșani – Ștefănești, iar în ambele lucrări sunt înregistrate întârzieri față de calendarul oficial. De altfel, drumul Botoșani – Ștefănești ar fi trebuit recepționat chiar astăzi, dar cu siguranță va fi o extensie de contract întrucât lucrările nu au fost finalizate. O altă lucrare aflată în grija celor de la DRDP Iași este refacerea podului de la Milișăuți (județul Suceava) de pe DN2 H. Podul nou trebuia recepționat anul acesta, pe 7 iunie, iar ordinul de începere a lucrărilor a fost semnat pe 7 aprilie 2022, cu un termen de 14 luni. Firma de construcții care a câștigat lucrarea ar fi trebuit să execute lucrările sub trafic, dar s-a constatat că o asemenea variantă punea în pericol siguranța traficului. În aceste condiții s-a stabilit ca pe perioada lucrărilor să se pună în funcțiune o variantă provizorie prin albia râului Suceava, dar DRDP Iași a tergiversat lucrurile astfel încât abia în martie 2023 s-a obținut avizul Apelor Române pentru varianta provizorie după care a mai durat până când au fost achiziționate tuburile din beton care să fie folosite pentru realizarea podului provizoriu. Prin urmare, podul provizoriu încă nu a fost realizat, iar lucrările stagnează.