Consiliul Județean (CJ) a început cu stângul unul dintre proiectele finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Este vorba de actualizarea Planului de Amenajare a Teritoriului Județului (PATJ) Botoșani, pentru care s-a obținut o finanțare în valoare de 1,1 milioane de lei.
Deși Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației a aprobat încă din noiembrie 2022 proiectul, abia la începutul acestui an CJ a lansat consultarea publică, care a durat 10 zile și abia ulterior a fost demarată procedura în vederea desemnării firmei care se va ocupa de implementarea proiectului.
Licitaţie fără niciun ofertant
În schimb, la prima licitație organizată pe 27 martie nu s-a prezentat niciun ofertant. Prin urmare, procedura va fi reluată. Între timp, la începutul acestui an a expirat și vechiul PATJ. Este drept, durata de implementare a proiectului este de 36 de luni, respectiv perioada noiembrie 2022 – noiembrie 2025. Doar că patru luni s-au scurs deja, fără să se întâmple nimic.
Practic, fiecare județ trebuie să dețină Planul de amenajare a teritoriului județean și să îl reactualizeze periodic, la 5-10 ani, în funcție de politicile și de programele de dezvoltare ale județului.
Documentația ar trebui să includă structura teritoriului, cu localizare geografică, cadrul natural/mediul, patrimoniul natural şi construit (cu reţeaua de localităţi, infrastructurile tehnice majore, zonificarea teritoriului), structura socio-demografică (cu evoluţia populaţiei şi potenţialul demografic, resursele umane și infrastructura socială din educaţie, infrastructura medicală, etc), structura activităţilor economice (conform clasificării CAEN), contextul teritorial interjudeţean, regional şi naţional cu acele coridoare de transport, poli de creştere şi de dezvoltare, centre urbane, zone de cooperare transfrontalieră și zone metropolitane, periurbane, zone urbane funcţionale.
PATJ reprezintă punctul de plecare în dezvoltarea viitoare a județului
Altfel spus, documentația ar trebui să cuprindă diagnosticul prospectiv al dezvoltării teritoriale a judeţului, pe domeniile-ţintă şi componentele acestora, elaborat în baza problemelor, disfuncţionalităţilor şi tendinţelor majore identificate, integrarea rezultatelor analizelor în vederea evidenţierii principalelor aspecte negative care afectează structurile teritoriale, sociale şi economice ale judeţului, precum şi a potenţialului de care acesta beneficiază.
Prin urmare, PATJ cuprinde inclusiv strategia de dezvoltare teritorială a judeţului cu direcţiile şi priorităţile de dezvoltare a judeţului în plan teritorial, stabilite în baza diagnosticului prospectiv și ar trebui să asigure eliminarea sau măcar reducerea decalajelor de dezvoltare, creionând în linii mari relaţiile dintre diferitele domenii, problemele identificate şi ierarhia priorităţilor de soluţionare, în funcţie de complexitatea problemelor. De altfel, ultima parte a documentației ar trebui să cuprindă măsuri de organizare în timp, precizarea responsabilităţilor şi a surselor de finanţare, a politicilor publice, programelor şi proiectelor de investiţii publice necesare dezvoltării durabile şi competitive a teritoriului.
De aceea, PATJ reprezintă punctul de plecare în dezvoltarea viitoare a județului, iar strategia ar trebui să se regăsească inclusiv în Planurile Urbanistice Generale ale localităților, care ar trebui la rândul lor actualizate, așa încât viitoarele proiecte să aibă șanse cât mai mari pentru obținerea viitoarelor finanțări nerambursabile. Astfel, acesta are caracter director și reprezintă expresia spațială a programului de dezvoltare socio-economică a județului.
Lucrări tărăgănate compartiv cu alte judeţe
Iar această întârziere din partea CJ se vede foarte bine când se fac comparațiile la nivel național. Practic, Consiliul Județean Botoșani se numără printre cele cinci CJ-uri din țară care au reușit să depună în timp util și să acceseze fondurile disponibile prin PNRR pentru realizarea Planului de Amenajarea Teritoriului.
Doar că CJ Bihor, care a prins aceeași linie de finanțare, este mult mai avansat. Bihorenii au semnat încă din iunie contractul de finanțare cu Ministerul Dezvoltării, iar acum sunt aproape de final. Practic, CJ Bihor a comandat PATJ încă din aprilie 2020, iar la data semnării contractului cu Ministerul Dezvoltării era în curs de realizare. De altfel, încă de la aprobarea PNRR s-a vehiculat că finanțarea se va face pe proiecte mature, adică proiecte care au trecut de faza verificărilor, avizelor și studiilor de fezabilitate, ori CJ Botoșani a demarat procedura în martie 2022, hotârârea inițială a fost complată în septembrie 2022, iar consultare publică a avut loc abia la începutul lui 2023.