Zeci de locomotive care folosesc aceeşi soluția tehnică precum cea care a provocat accidentul feroviar de la Galați vor fi retrase din circulaţie.
Anunţul a fost făcut de Consiliul de Administrație al CFR Călători. Potrivit unor surse citate de Club Feroviar ar fi vorba de 20 de locomotive.
„Am decis să retragem din circulație toate locomotivele care au soluția tehnică precum cea implicată în accidentul feroviar din stația CF Galați. De asemenea, vom cere o expertiză tehnică internațională din partea unui expert notificat ERA (Agenția Feroviară Europeană – n.red.). Vrem să aflăm dacă această soluție tehnică reprezintă un pericol pentru siguranța circulației”, au declarat surse din cadrul Consiliului de Administrație al operatorului feroviar de stat, citate de ClubFeroviar.
Locomotiva implicată în accidentul feroviar de la Galați, EC 128, cu putere 3400 kW este o Rade Koncar clasa 43, produsă acum 40 de ani în fosta Iugoslavie. O firmă reparatoare de locomotive din Craiova susține că până în 2018 a modernizat 20 de locomotive din acest tip, lucrările de modernizare incluzând „Sistemul de reglare continuă a tensiunii pe motoarele de tracțiune utilizând punți semicomandate în montaj economic cu parametrii energetici ridicați prin care se elimină comutatorul de tip graduator”. Avantajul ar fi „reducerea costurilor de întreţinere şi creşterea duratei de viaţă prin eliminarea graduatorului”, după cum afirmă firma ce a făcut lucrările în Craiova.
O locomotivă clasa 43 a fost implicată și în accidentul de la Bârsești, în 2016, când doi mecanici au murit, după ce două locomotive CFR Marfă s-au ciocnit. Sursele mai spun că directorul general Traian Preoteasa, căruia mulți i-au cerut demisia, și-a luat două săptămâni de concediu.
O femeie a decedat, iar alte trei persoane au fost rănite
Sâmbătă seara locomotiva unui tren a lovit un vagon de călători din gara Galaţi, accident care s-a soldat cu moartea unei femei şi cu rănirea a trei bărbaţi. Poliţiştii au desch8is în acest caz un dosar penal pentru infracţiunile de „distrugere sau semnalizare falsă”, „ucidere din culpă” şi „vătămare corporală din culpă”, cercetările fiind continuate pentru stabilirea împrejurilor în care s-a produs acest tragic eveniment feroviar.
Din declaraţia mecanicului, reiese că locomotiva s-a accelerat brusc şi că a încercat să acţioneze sistemul de frânare, dar acesta nu a mai frânat, ceasul vitezometrului locomotivei rămânând blocat la poziţia 75 km/h.