Caz şocant în cea mai mare unitate sanitară din Moldova. Un pacient octogenar a murit în condiţii greu de imaginat, după ce a fugit din salonul unde era internat fără ca nimeni să observe.
Deşi era internat într-o unitate sanitară, unde se presupune că era supravegheat şi îngrijit, bătrânul a părăsit salonul şi secţia. Acesta era internat de câteva zile în secţia Medicală I, din cadrul Spitalului Judeţean de Urgenţă. Aceeaşi secţie de pe care o pacientă a sunat recent la 112 pentru că personalul nu o băga în seamă.
În ciuda vârstei şi a faptului că secţia este la etajul al treilea al spitalului, bătrânul a ieşit din secţie nestingherit şi a părăsit şi etajul. În acel timp, se pare că personalul de serviciu era ocupat cu un alt pacient, căruia îi oferea îngrijiri.
Pacient căutat prin spital
După o perioadă destul de lungă, angajaţii secţiei au realizat că bătrânul lipsea. A început o căutare frenetică prin celelalte saloane, în grupurile sanitare din secţie, fără niciun rezultat.
Într-un târziu, bătrânul a fost găsit la parterul unităţii sanitare, în holul principal căzut şi fără suflare. A fost imediat alertat personalul din Urgenţe, iar bătrânul a fost dus cu o targă în salonul de reanimare. Din păcate, însă, cadrele medicale nu au mai reuşit să îl resusciteze, fiind declarat decesul.
Şocant este, însă, nu doar faptul că un pacient de peste 80 de ani a putut părăsi o secţie şi a fost găsit mort în holul spitalului. Acesta era chiar bunicul directorului medical al unităţii sanitare.
Un aspect de care o parte dintre angajaţii spitalului aduc aminte este lipsa de personal. În dese rânduri aceştia au spus că în unele secţii, mai ales în tura de noapte, sunt prea puţini infirmieri şi asistenţi, raportat la numărul de pacienţi. Ceea ce nimeni din cadrul unităţii sanitare nu spune este dacă empatia şi compasiunea pentru bolnavi sunt şi ele influenţate de aceeaşi lipsă de personal.
Apel la 112 din aceeaşi secţie
În urma cu câteva zile, o pacientă internată pe aceeaşi secţie a sunat la 112 din cauza unei colege de salon. Cealaltă pacientă suferea şi de o serie de afecţiuni psihice. Aceasta era decompensată şi din acest motiv ţipa şi era agresivă verbal.
Iniţial, femeia a aşteptat să intervină cineva din personalul medical, însă nimeni nu făcea nimic pentru a o calma pe pacienta agresivă. Mai mult, nici nu intrau în salon. Din acest motiv, ajunsă la capătul răbdării, pacienta a sunat la 112. „Apelanta a fost îndrumată să se adreseze personalului medical din secţie”, a precizat un dispecer din cadrul serviciului de urgenţă.
Reprezentanţii unităţii sanitare recunosc că, fiind vorba despre o unitate sanitară atât de mare, cu peste 2.500 de angajaţi, şi comportamentul unora lasă de dorit. Din acest motiv au şi fost organizate cursuri de comunicare şi acestea vor fi reluate.
„Una dintre cele mai mari sesizate probleme este legată strict de partea de comunicare. Aici cred că personalul de la Spitalul Județean mai are încă mult de lucru. Aici vorbim şi de modul cum se adresează, dar și cum dă informații pacientului sau aparținătorului”, a precizat economista Doina Caba, managerul SJU „Mavromati”.