Situație scandaloasă pe drumul național 28B, care leagă municipiul Botoșani de Târgu Frumos (județul Iași). Deși lucrările de modernizare au început din 2021, pe unele tronsoane constructorul nu a intervenit cu nimic.
Nemulțumiți de acest lucru, șoferii care circulă spre Flămânzi sau spre Iași acuză starea deplorabilă a carosabilului pe unele segmente. Iar de la simple comentarii pe grupurile de socializare s-a ajuns acum la sesizări și reclamații peste tot – de la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), până la Poliția Rutieră.
Constructorul sfidează Secția de Drumuri Naționale
În urma acestor sesizări, polițiștii rutieri au atenționat administratorul drumului că, în situația în care nu se va interveni pentru ca situația să fie remediată, se va trece la aplicarea de sancțiuni. Unul dintre sectoarele care a generat cele mai multe discuții este cel din apropierea Mănăstirii Zosin, acolo unde, din cauza unor alunecări de teren, deocamdată nu s-a intervenit la refacerea terasamentului drumului. Ba mai mult, au apărut o serie de denivelări, care îngreunează traficul. În mod normal, cel care ar trebui să intervină ar fi constructorul care se ocupă de lucrările de modernizare. Asta pentru că drumul a fost predat către acesta, iar la semnarea contractului cu CNAIR acesta s-a angajat să respecte o serie de condiții.
Surpriză însă, pentru că deși cei de la Drumuri Naționale au încercat să ia legătura cu reprezentanții constructorului, aceștia din urmă nu au putut fi contactați. Din acest motiv, Secția de Drumuri Naționale a fost pusă în situația să intervină pe cont propriu și a acoperit denivelările apărute în carosabil cu asfalt frezat. Doar că acesta nu face priză cu carosabilul, iar la un trafic mai intens sau la o ploaie mai abundentă asfaltul cu pricina va fi împrăștiat. „Drumul a fost predat constructorului, dar noi ținem legătura cu administratorul. Așa s-a convenit de la bun început”, a spus comisarul șef Teodor Orhei, șeful Serviciului Rutier Botoșani.
Lucrări sistate pe timpul iernii
Lucrările de modernizare de pe drumul național 28 B Botoșani – Târgu Frumos au fost sistate în perioada sezonului rece, însă în ultima perioadă temperaturile au crescut. Cu toate acestea, constructorul care se ocupă de modernizarea carosabilului nu și-a făcut apariția. Ieri, de exemplu, se lucra doar la poduri, însă execuția acestor lucrări de specialitate a fost luată în subantrepriză de o altă societate, care pare mai serioasă. Deja, muncitorii firmei lucrau la podul de peste Miletin, de la ieșirea din Copălău spre Botoșani.
Şantierul a fost un coşmar de la început
Începute în vara anului 2021, lucrările de modernizare a drumului național 28B Botoșani – Târgu Frumos par să fie făcute în bătaie de joc. Astfel, constructorul a început executarea lucrărilor pe mai multe tronsoane, cu mai multe genuri de lucrări – cofrare poduri, execuție podețe, execuție casete pentru supralărgire de carosabil. Întrucât lucrările se derulau concomitent, șoferii au fost puși la grea încercare. Asta pentru că circulația nu era dirijată, iar cei care au încercat să meargă pe traseul normal al drumului s-au umplut de nervi, ori s-au ales cu mașinile distruse.
Calvarul cel mare a început în primăvara lui 2022, când constructorul a spart plăcile betonate de pe ambele sensuri de mers, de la Zăicești până aproape în Copălău. Din cauza bulgărilor din beton rămași sub trafic, mulți botoșăneni s-au ales cu mașinile distruse.
Asfaltul crapă deja
Pe fondul proastei organizări, în iunie 2022 firmele care se ocupă de modernizarea drumului au primit certificat negativ intermediar din partea CNAIR. Într-un final, constructorul a turnat asfalt pe o mare parte din tronsonul de la ieșirea din municipiul Botoșani până aproape de limita de județ, doar că, după numai o lună, asfaltul abia turnat a început să crape. Fisurile au apărut pe un sector lung de aproape 10 kilometri. Din acest motiv, constructorul a fost nevoit să intervină.
A decopertat asfaltul și a turnat un nou strat de binder. În noiembrie anul trecut, constructorul a început să toarne covor asfaltic în zona dealului de la Buda și în Hârlău, deși potrivit prognozei meteo temperaturile maxime nu depășeau 3 grade Celsius.
Măsura a fost luată pentru că stratul de asfalt turnat nu asigura aderența, iar acest lucru s-a văzut la prima ninsoare din noiembrie 2022, când circulația pe DN 28B a fost blocată pentru o scurtă perioadă de timp. Totuși, potrivit STAS-urilor, aşternerea mixturilor asfaltice se efectuează, în perioada martie-octombrie, la temperaturi atmosferice de peste 10 grade Celsius, în condiţiile unui timp uscat, când nu cad precipitaţii.
Diriginte de şantier pus pe interes
Într-un fel, și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), care gestionează modernizarea DN 28B, are partea ei de vină. Inițial, consultant pentru această lucrare a fost inginerul rezident Cătălin Iordachi, care a sancționat imediat degringolada de pe șantier. Doar că, după numirea lui Ovidiu Laicu la conducerea Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Iași (structură a CNAIR), inginerul Iordachi a fost înlocuit cu inginer Petru Tudorache, din cadrul Secției Drumuri Naționale Galați.
Ulterior a ieșit la iveală că Tudorache, a cărui activitate era verificată și de procurorii Direcției Naționale Anticorupție, ar fi fost băgat în mai multe afaceri cu „cântec”. Astfel, chiar dacă era inginer CNAIR, el ar fi fost o perioadă de timp reprezentantul unei firme private – Drum Construct SRL Galați – care executa lucrări pentru DRDP Iași. Firma era trecută pe numele unui văr primar, dar Petru Tudorache ar fi fost cel care negocia contractele și le superviza.
Iar o serie de lucrări ar fi fost subcontractate tocmai de la societatea Aqua Parc SRL, controlată de Ginel Vlasie, cea care și-a schimbat denumirea și a devenit Antrepriza de Construcții Drumuri și Autostrăzi SRL și care lucrează acum la modernizarea drumului DN28B Botoșani – Târgu Frumos. Altfel spus, firma lui Ginel Vlasie a câștigat în trecut licitația pentru podul de la Girov (județul Neamț), dar i-a dat lucrarea societății controlate de Tudorache, care îl supraveghea acum pe Vlasie pe Botoșani – Târgu Frumos.
În urma scandalului, CNAIR a schimbat consultantul de pe DN 28B pentru a doua oară într-un an, Tudorache fiind înlocuit cu inginerul Marius Emanoil Pușcașu, tot din cadrul SDN Galați.
DRDP Iași se face că nu vede haosul din teren
Doar că cei din conducerea DRDP Iași nu au ieșit niciodată în public pentru a comenta situația de pe drumul Botoșani – Târgu Frumos. Asta deși, conform protocolului, la finele fiecărei zile de muncă reprezentanții DRDP Iași trebuiau să ajungă în teren, să verifice lucrările efectuate și să stabilească lucrările următoare, dar și cantitățile de materiale necesare. Totodată, la sfârșitul fiecărei luni ar trebui să se facă o analiză cu privire la stadiul lucrărilor.
În acest context, reprezentanții Sindicatului Drumarilor „Elie Radu” au decis să ia atitudine. Astfel, în noiembrie 2022, sindicatul emis un comunicat de presă prin care au solicitat mai multă implicare și responsabilitate în modernizarea DN 28B. „Nu se poate ca la o lucrare de asemenea anvergură domnul Ovidiu Laicu, în calitate de reprezentant al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) în zona Moldovei, să nu supervizeze activitatea firmei și calitatea lucrărilor la care nu s-au respectat etapele tehnice și de calitate a materialelor”, se menționa într-un comunicat al Sindicatului „Elie Radu”. În comunicat se menționa totodată că acest drum este de o importanță majoră pentru zona Moldovei, iar „modernizarea lui trebuie realizată conform standardelor de calitate, cu respectarea normelor în domeniu”.
Lucrările ar trebui să se încheie anul acesta
Modernizarea DN 28B Botoșani – Târgu Frumos a început în primăvara anului 2021 și este realizată de asocierea Antrepriza de Construcții Drumuri și Autostrăzi SRL (lider – fosta Aqua Parc SRL) – Mavgo Holding SRL – Vahostav SK – Trameco SA. Lucrările presupun modernizarea a peste 71 de kilometri, din care circa 32 de kilometri pe teritoriul județului Botoșani.
Proiectul prevede o lărgire a carosabilului, 99 de kilometri de șanțuri betonate și rigole carosabile, 59 de podețe noi și alte 48 reabilitate, 9 poduri, dintre care unul nou, aproape 3 kilometri de trotuare, 12 parcări, amenajări de drumuri laterale, precum și o serie de lucrări de siguranța circulației care includ parapeți metalici, indicatoare și marcaje rutiere. Lucrările, estimate la 51 de milioane de euro, ar urma să fie finalizate anul acesta, iar contractul prevede o garanție de 96 de luni.