spot_img
vineri, noiembrie 22, 2024
HomeLocal BTUn an de când avem graniță cu războiul

Un an de când avem graniță cu războiul

La un an de când Rusia a invadat Ucraina, numărul refugiaţilor ucraineni care au tranzitat sau au fost cazaţi pe teritoriul judeţului Botoşani a ajuns la peste 87.000.75.827. Este vorba despre cei care au intrat în judeţ prin cele trei Puncte de trecere a Frontierei de la Stânca, Rădăuţi Prut şi, mai nou, Racovăţ.

DONEAZĂ UN ABONAMENT LA MONITORUL!

Nu-ți lăsa părinții, bunicii și prietenii pradă televiziunilor de știri devenite oficine de propagandă și presei cumpărate de partide. Dă-le o șansă să fie informați corect și să facă alegeri în cunoștință de cauză! Fă-le cadou un abonament la Monitorul de Botoșani. Dacă te-ai săturat să îi vezi manipulați și mințiți, completează formularul de mai jos, cu numele și adresa corectă a celui căruia vrei să-i donezi un abonament și noi îi trimitem zilnic ziarul. Abonează-i pe cei dragi la Monitorul și oferă-le o imagine nedeformată a realității. Este cel mai de preț ajutor.

Acestora li se adaugă alte câteva mii, necontabilizate însă, care au intrat în România prin Punctul de Trecere a Frontierei de la Siret şi care au ajuns în judeţ fie pentru a fi cazaţi aici temporar, fie pentru că doreau să se întâlnească cu rudele care au ajuns aici.

„Cei mai mulţi au trecut frontiera în postura de pasageri ai unor autocare sau microbuze, care sunt în fapt curse regulate sau ocazionale dinspre Republica Moldova spre Cehia sau alte state din Uniunea Europeană”, a declarat Dorina Lupu, purtător de cuvânt în cadrul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă şi reprezentant al Centrului Judeţean de Coordonare şi Conducere a Intervenţiei (CJCCI).

Peste 87.000 de cetățeni au intrat până ieri în județ

Potrivit acesteia, până ieri, au intrat prin cele trei Puncte de Trecere a Frontierei Rădăuți Prut, Stânca și Racovăț – aproximativ 87.500 cetățeni ucraineni. Punctul de Trecere a Frontierei Racovăț, redeschis pe 10 februarie, a fost tranzitat de 800 de persoane.

“În momentul de față, din cele 2678 de locuri de cazare puse la dispoziție de autoritățile locale și ONG-uri, sunt ocupate 41. Lista se actualizează permanent, în funcție de solicitările primite din partea cetățenilor ucraineni, fie pe platforma de sprijin unacoperis.ro,fie prin Centrul Județean de Coordonare și Conducere a Intervenției Botoșani”, a mai spus ofiţerul ISU.

Cei mai mulţi, adică 63.790, au tranzitat judeţul Botoşani în intervalul 24 februarie – 31 martie, adică imediat după declanşarea conflictului militar, când în judeţ s-au înregistrat şi cei mai mulţi refugiaţi cazaţi în centrele deschise în judeţ, media fiind de 300 de refugiaţi zilnic. După această perioadă, cifrele au scăzut la 3.199 refugiaţi în aprilie, 2.704 în luna mai, 2.296 în luna iunie şi 1.790 în luna iulie.

În intervalul 1 august – 24 august, în judeţ au intrat alţi 2.048 de refugiaţi. Astfel, în primele 6 luni au ajuns în judeţul nostri 75.827 de ucraineni. Ulterior, în următoarea jumătate de an au mai intrat în judeţ doar 12.000 de refugiaţi.

Reacţie cu încetinitorul a autorităţilor în primă instanţă

Primii ucraineni au ajuns în judeţ imediat după declanşarea războiului, pe 24 februarie a.c. doar că, în ciuda avertismentelor transmise pe toate canalele, care avertizau asupra unei invazii în Ucraina, autorităţile naţionale, dar şi cele din judeţ, au reacţionat destul de greu. De altfel, de la Bucureşti s-a transmis că situaţia va fi gestionată centralizat, în funcţie de evoluţia din teren.

Doar că planul autorităţilor nu a bătut deloc cu situaţia din teren. Asta pentru că primii refugiaţi au început să apară imediat după declanşarea invaziei. Astfel, mii de ucraineni au dorit să se salveze încercând să plece din ţară, punând presiune pe punctele de trecere a frontierei.

Asaltul cel mai mare a fost la Siret

Asaltul cel mai mare a fost la Siret, unde exista punct de trecere a frontierei direct între Ucraina şi România, iar mai apoi pe cele două puncte de trecere din judeţ, de la Rădăuţi Prut şi Stânca, refugiaţii străbătând în aceste ultime două cazuri şi o porţiune din Republica Moldova. Prin urmare, primii care au luat contact cu refugiaţii au fost poliţiştii de frontieră. În ajutorul lor au intervenit imediat voluntarii, cei de la asociaţii şi ONG-uri, care au venit imediat cu haine, pături, alimente şi medicamente.

Primele două zile ale crizei din Ucraina au fost gestionate extrem de prost de autorităţile române pentru că, deşi se vorbea de aproape o săptămână de pregătiri pe această linie, primii ucraineni care au ajuns în România au fost întâmpinaţi de oameni care nu le ştiau limba, nu existau translatori şi nu existau niciun fel de informaţii afişate la vedere, scrise în limb rusă sau ucraineană. Niciun număr de telefon de contact, nici o listă cu posibilele locaţii unde ar putea ajunge.

Societatea civilă, prima care a sărit în ajutor

În scurt timp. vămile s-au transformat într-un furnicar de oameni care doreau să ajute, oameni care făceau liste cu cei dispuşi să le ofere un pat cald şi un adăpost peste noapte, oameni care au venit din toată ţara şi şi-au pus la dispoziţie maşinile personale pentru a-i transporta pe refugiaţi acolo unde au nevoie. Autorităţile au început să se mobilizeze abia după ce voluntarii, copleşiţi de probleme, le-au reproşat că nu au făcut nimic.

De altfel, abia în 26 februarie s-au creat toate structurile care urmau să gestioneze valul de refugiaţi. Aşa se explică de ce inclusiv în documentele oficiale cifrele înregistrate fac trimitere la perioada 24 – 27 februarie a.c., când se menţionează că au intrat în judeţ prin cele două puncte de trecere a frontierei din judeţ 2.660 de refugiaţi. Vârful a fost însă în intervalul 3-4 martie, când în numai 24 de ore au venit în judeţ 2.790 de ucraineni, cifrele raportate la 24 de ore începând să scadă sub o mie de persoane abia din 10 martie.

Foarte puţini refugiaţi au rămas în judeţ

Deşi fluxul prin cele două puncte de trecere a frontierei din judeţ a fost ridicat timp de aproape două săptămâni, din miile de refugiaţi care au ajuns în judeţ foarte puţini au ales să rămână cazaţi în centrele asigurate de autorităţi. De altfel, şi în acest caz autorităţile au fost prinse pe picior greşit pentru că, în loc să-i cazeze în centrele care trebuiau pregătite din timp, totul a fost făcut în pripă. Aşa se explică de ce primii refugiaţi au ajuns să fie cazaţi fie prin intermediul ONG-urilor, fie la botoşănenii care s-au oferit să-i găzduiască benevol, în timp ce alţi refugiaţi au ajuns la hoteluri sau pensiuni.

Cei mai mulţi ucraineni au petrecut pe raza judeţului o noapte sau maxim două zile

Este drept, mulţi dintre cei care au plecat din Ucraina de frica războiului au susţinut că erau doar în tranzit spre alte ţări din vestul Europei, unde aveau rude plecate la muncă. De altfel, cei mai mulţi dintre ei au petrecut pe raza judeţului o noapte sau maxim două zile. Voluntarii care au acţionat zi şi noapte în punctele de trecere a frontierei din judeţ au spus că autorităţile din Botoşani au fost salvate de faptul că refugiaţii au trebuit să treacă mai întâi prin Republica Moldova.

„La Siret a fost graniţă directă şi acolo efectul a fost vizibil şi major. În schimb, la Rădăuţi Prut şi Stânca a fost acel <<tampon>> cu Republica Moldova, care a permis şi un schimb de informaţii cu privire la fluxul de refugiaţi”, a spus un voluntar.

Cert este că din 27 şi 28 februarie, 12 instituţii din judeţ şi-au trimis reprezentanţi în cele două puncte de trecere a frontierei. Au fost amenajate corturi, a fost amenajată o tabără de refugiaţi pe stadionul din Dorohoi, a crescut numărul de locuri de cazare oferite de autorităţi, iar fluxurile de materiale necesare voluntarilor şi refugiaţilor au fost mult mai bine organizate, inclusiv prin intermediul platformelor online. Totodată, au fost realizate şi o serie de aplicaţii online care să vină în ajutorul ucrainenilor.

12 instituții implicate în gestionarea conflictului

La misiunile de gestionare a situaţiei generate de conflictul din Ucraina au fost şi sunt implicate 12 instituţii şi structuri, respectiv Instituţia Prefectului, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă, Inspectoratul de Poliţie Judeţean, Poliţia de Frontieră, Inspectoratul de Jandarmi Judeţean, Serviciul Vamal, Serviciul Judeţean de Ambulanţă, Direcţia de Sănătate Publică, Serviciul Paşapoarte, Biroul Judeţean de Imigrări, Direcţia Sanitar Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor precum şi militari din cadrul Ministerului Apărării Naţionale.

Deja ai votat!

DONEAZĂ UN ABONAMENT LA MONITORUL!

Nu-ți lăsa părinții, bunicii și prietenii pradă televiziunilor de știri devenite oficine de propagandă și presei cumpărate de partide. Dă-le o șansă să fie informați corect și să facă alegeri în cunoștință de cauză! Fă-le cadou un abonament la Monitorul de Botoșani. Dacă te-ai săturat să îi vezi manipulați și mințiți, completează formularul de mai jos, cu numele și adresa corectă a celui căruia vrei să-i donezi un abonament și noi îi trimitem zilnic ziarul. Abonează-i pe cei dragi la Monitorul și oferă-le o imagine nedeformată a realității. Este cel mai de preț ajutor.

Botoșani
cer fragmentat
-0.6 ° C
-0.4 °
-1.7 °
80 %
0.5kmh
84 %
vin
4 °
sâm
2 °
Dum
2 °
lun
4 °
mar
3 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Multă lume încă nu s-a hotărât cu cine votează. O fi din cauza ofertei bogate.

EDITORIAL

Cu stupoare constatăm în aceste zile că în mizerabila „Ciorbă” (am făcut referire la Vladimir Ciorbă, soțul pesedistei Laura Vicol, unul din creierele acestei...

EPIGRAMA ZILEI

Tot votând răul cel mai mic N-am realizat nimic Așadar și prin urmare Încercăm cu ăla mare?   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...