Începând de luni, 20 februarie, botoșănenii au posibilitatea de a achita facturile cu cardurile de energie. Deşi aceste carduri pot fi folosite până în luna iulie, cetățenii s-au îngrămădit încă din prima zi la ghișeele din cadrul Oficiului Județean de Poștă Botoșani.
Timpii de aşteptare pentru cei care au ajuns astăzi la poștă au fost destul de mari. Asta deoarece, deşi cardurile pot fi folosite începând de azi, în județul Botoșani încă nu există calculatoare portabile de tip PDA (Personal Digital Assistant), necesare scanării codului de bare de pe factura și de pe cardurile de energie. Acest aspect nu face imposibilă utilizarea cardului, dar mărește timpul de așteptare. În acest moment, la nivelul județului, încasarea este posibilă doar prin intermediul aplicației de pe telefonul mobil.
„PDA-urile vor fi în oficii în cursul zilei de mâine (n.r., marţi). Noi le așteptam de astăzi, de la prima oră. Au ajuns la Iași și mâine dimineață vor fi în toate oficiile noastre. Încasarea o facem prin aplicația informatică, nu ne încurcă, o să ne ajute PDA-urile, dar nu ne încurcă că nu le avem acum”, a declarat Nelu Ştir, directorul Oficiului Județean de Poștă Botoșani.
„O bătaie de joc”
În prima parte a zilei de luni, la Oficiul Poștal nr. 1 au funcționat doar două ghișee. După ce s-a creat aglomerație, conducerea oficiului a decis să mai deschidă un ghișeu destinat plății prin intermediul cardurilor de energie.
În acest fel, lucrurile au început să se apropie de normalitate. „O bătaie de joc, am făcut copie la toate documentele, dar nu mă lasă să plătesc. Ne întreabă de ce am venit toți odată, nu se poate așa ceva”, a spus o botoşăneancă.
La ce poate fi folosit ajutorul
Botoşănenii pot folosi cardurile de energie pentru facturile curente și restante. Plata se face prin mandat poștal doar pentru locul de consum de la domiciliul beneficiarului. Prima tranşă de 700 de lei din acest ajutor de stat poate fi consumată până la 30 iunie.
Ajutorul are forma unui card emis pe suport de hârtie, cu care se pot plăti facturi de energie (total sau parţial). Totodată, ajutorul se acordă în două tranşe, a câte 700 lei fiecare. Potrivit ministerului, serviciile/produsele care se pot plăti sunt: electricitate, gaz, energie termică în sistem centralizat de termoficare, butelie, lemn de foc, păcură, peleţi şi alte materiale de încălzire.
Totodată, se pot plăti facturi curente sau restante, doar pentru locul de consum de la domiciliul beneficiarului. De asemenea, cu un card se pot face mai multe plăţi, către mai mulţi furnizori, până la epuizarea sumei.
În ceea ce priveşte actele necesare pentru plată, sunt necesare cardul de energie (primit prin Poşta Română), actul de identitate al beneficiarului (sau document de împuternicire şi actul de identitate al împuternicitului), factura (curentă sau restantă) ori alt document justificativ (înştiinţare de plată din partea furnizorului sau certificat de validare a datoriei din partea asociaţiei de proprietari/locatari, în cazul plăţii încălzirii în sistem centralizat de termoficare).
Dacă beneficiarul are alt domiciliu decât cel scris pe cardul de energie, contractul de furnizare a energiei la domiciliul declarat + declaraţie pe proprie răspundere a beneficiarului, că utilizează ajutorul pentru domiciliul la care locuieşte.
Ce este certificatul de validare a datoriei
Certificatul de validare a datoriei este un document emis de asociaţia de proprietari/locatari, pentru a certifica datoria curentă sau restantă a beneficiarului de sprijin faţă de asociaţia de proprietari/locatari, rezultată din furnizarea de energie termică în sistem centralizat.
Asociaţiile de proprietari/locatari vor încheia protocoale de colaborare cu Poşta Română pentru a comunica conturile bancare şi orice alte date necesare pentru virarea sumelor aferente mandatelor poştale emise prin utilizarea cardurilor de energie.
Beneficiarii de carduri care sunt racordaţi la alimentarea cu energie termică în regim centralizat, trebuie să solicite eliberarea acestui card de către asociaţia de proprietari unde este înscris, se mai arată în ghid. După ce îl primesc, pentru a achita factura la energie termică, trebuie să îl prezinte poştaşului/oficiantului poştal împreună cu cartea de identitate şi cardul de energie.
Certificatele de validare a datoriilor se emit în două exemplare, din care un exemplar se păstrează la asociaţia de proprietari/locatari emitentă, iar cel de-al doilea exemplar se păstrează la Poşta Română.
Cum se efectuează plata
Plata se efectuează la orice subunitate a Poștei Române sau la poștașul care a sosit la domiciliul beneficiarului. Se completează plata prin mandat poștal, către contul furnizorului de energie (ori al asociației de proprietari/locatari).
Se primește dovada plății, pe care este scrisă suma rămasă după efectuarea plății, valoarea plății/plăților efectuate și furnizorul/furnizorii către care s-a efectuat plata.
Nu se poate retrage numerar de pe carduri
Nu există posibilitatea de a se retrage numerar de pe carduri. Scopul exclusiv pentru care pot fi acordate cardurile este pentru achitarea facturilor la energie. Cardul nu poate fi vândut ori donat. Orice încercare de vânzare anulează cardul și atrage o amendă contravențională între 42.000-60.000 lei. Plata altor produse/servicii decât cele pentru care este destinat cardul se pedepsește cu amendă contravențională între 4.500-6.000 lei.