Constructorul român UMB va construi și cele trei loturi ale Autostrăzii Bacău – Pașcani de pe A7 – Autostrada Moldovei.
Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor a respins ieri, pe fond, toate cele trei contestații pe care le-a depus Danlin la începutul anului. Astfel, firmele lui Dorinel Umbrărescu vor lucra în această primăvară pe toate cele 10 loturi ale Autostrăzii dintre Buzău și Pașcani, aproximativ 250 de kilometri din întreaga lungime a Autostrăzii A7 care începe de la Ploiești (nod Dumbrava).
Autostrada Bacău-Pașcani are o lungime de 77 kilometri, iar la intersecția cu viitoarea Autostradă a Unirii A8 este proiectat un nod rutier de tip turbion, adică o intersecție cu bretele de viteză pentru toate direcțiile. Toate cele trei loturi au durată de execuție de 30 de luni.
Legături cu şeful CJ Neamţ
Compania Danlin, din județul Neamț, susţinea în contestațiile depuse la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC), pentru primele două loturi ale secțiunii Bacău – Pașcani, toate cele trei loturi fiind câștigate de firmele lui Dorinel Umbrărescu, că UMB nu ar avea resursele tehnice necesare pentru a lucra simultan pe cele 10 loturi ale Autostrăzii Moldovei (Buzău – Pașcani).
Întrebat despre capacitatea de mobilizare a UMB și dacă poate „duce” toate contractele/licitațiile câștigate, ministrul Sorin Grindeanu a spus că toate contractele sunt în termene, ba chiar unele în avans.
Danlin XXL este o companie controlată de omul de afaceri Dan Amurăriţei, despre care presa nemţeană a scris că este apropiat de președintele CJ Neamț Ionel Arsene. Compania a avut până acum 239 de contracte publice. Însă anul trecut valoarea contractelor sale s-a prăbuşit, conform datelor Confidas consultate de Economedia.
G4Media scria anterior că mai multe firme controlate direct sau având legături cu Ginel Vlăsie și gruparea Arsene, printre care și Danlin XXL, câștigă licențe importante de exploatare a balastierelor.
Probleme cu şoseaua de la Botoşani
Firma care a contestat însă capacitatea de lucru a UMB are probleme la Botoşani. Astfel, drumul strategic botoşănean, unde lucrările la un tronson, cel cu numărul I, au fost adjudecate de firma Danlin XXL, şi în care Consiliul Județean a pompat bani cu nemiluita pentru ca investiția să fie terminată cât mai repede, a început să crape.
În luna decembrie, șoferii care circulă pe tronsonul Dângeni – Brăteni – Mihălășeni, care face parte din lotul I al Drumului strategic, au început să acuze faptul că asfaltul a început să crape. Fisurile apărute în carosabil sunt vizibile cu ochiul liber.
Cauza acestor defecte este greu de indicat, însă covorul asfaltic (n.r. – inclusiv stratul de uzură) a fost turnat abia în vara anului 2022. Cei care lucrează în sectorul de drumuri spun că, deși nu există o cauză singulară pentru apariția fisurilor în asfalt, defecțiunile de acest tip apar în anumite împrejurări.
„Cauzele pot fi diverse, de la necompactarea corespunzătoare a stratului suport, până la nerespectarea rețetei asfaltului, dar poate fi vorba și de temperatura asfaltului nou și a mediului, ori de necompactarea corectă a stratului de uzură. Uneori poate fi vorba și de traficul greu, mai ales dacă se merge cu o greutate peste masa admisă, pe aceeași urmă. Această ultimă situație este destul de rară, întrucât drumurile noi sau cele modernizate sunt proiectate așa încât capacitatea portanta a carosabilului să fie de 40 – 50 tone”, a spus un specialist care își desfășoară activitatea în domeniul drumurilor.
Segmentul trebuie reparat
Prin urmare, segmentul ar trebui reparat, însă nu oricum, ci pe cheltuiala constructorului. Cel puțin așa se deduce din reacția oficialilor CJ.
O problemă ar putea fi însă şi faptul că şefii CJ Botoşani au pus presiune pe constructor să termine lucrările cât mai repede, pentru a bifa reușita și pe plan politic. Altfel spus, acesta pare să fie de fapt costul grabei. În plus, absolut toate lucrările au fost executate cu acordul supervizorului și a dirigintelui de șantier. Prin urmare, nu doar constructorul ar trebui să plătească.
Aceste fisuri au apărut pe lotul I al drumului strategic, unde licitația a fost câștigată de asocierea dintre firmele Danlin XXL și Dragos Invest, societăți care, potrivit specialiştilor, au venit în județ cu specialiști, cu utilaje performante, dar și cu mulţi muncitori.