Uniunea Europeană face încă un pas important în direcția reducerii legăturilor sale energetice cu Rusia. Blocul celor 27 de țări interzice produsele petroliere rafinate rusești, cum ar fi motorina. UE se alătură SUA și altor aliați în impunerea unui plafon de preț pentru vânzările către țările non-occidentale, transmite The Guardian.
Potrivit G4Media, interdicția Europei intră în vigoare duminică, după embargoul impus de aceasta asupra cărbunelui și a majorității petrolului din Rusia. Măsura este menită să reducă și mai mult dependența de energia rusă și plățile în vistieria de război a Kremlinului, pe măsură ce se apropie împlinirea unui an de la invazia din Ucraina, relatează Associated Press.
Cum este afectată România
În contextul impunerii embargoului, rafinăriile din România trebuie să identifice surse alternative pentru cel puţin 80% din importurile de motorină de anul trecut, iar cele europene, pentru aproximativ 50%, notează profit.ro, precizând că, dacă, în cazul benzinei, România este exportator net, în cazul motorinei situaţia este contrară.
România a importat, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică (INS), în primele 9 luni ale anului trecut, 1,85 milioane tone, din care 1,25 milioane tone direct din Federaţia Rusă. Comparativ, în primele 9 luni ale lui 2021, importurile de motorină din Rusia au fost de 1,3 milioane tone în primele 9 luni şi de 1,79 milioane tone pe întreg anul.
În plus, România nu mai poate importa motorină începând cu data de 5 februarie nu numai din Rusia, ci şi din statele scutite de la aplicarea embargoului impus pe 5 decembrie importului de ţiţei rusesc, dar cărora, în schimb, le este interzis exportul de produse procesate, şi anume Bulgaria, Ungaria, Cehia, Slovacia şi Serbia, subliniază Profit.ro.
Embargoul impus de UE importului de produse petroliere, în special motorină, ruseşti nu-şi va face însă efectul imediat.
Importurile ridicate din Rusia din 2022, dar şi cele din ianuarie 2023, efectuate de statele membre UE, implicit România, sunt menite să asigure stocurile necesare evitării unei penurii, în special de motorină. În plus, majoritatea cargourilor disponibile sunt deja sau vor fi încărcate cu produse petroliere ruseşti până pe 5 februarie şi vor ajunge la destinaţie în următoarea lună.
Primele efecte ale embargoului impus de UE importului de produse petroliere ruseşti ar putea apărea în luna aprilie, când şi cererea va înregistra o creştere sezonieră, iar stocurile efectuate în ultima perioadă vor începe să se diminueze, conform analizei Profit.ro.
Ponderea importurilor a fost redusă semnificativ
Importatorii europeni au avut la dispoziție luni de zile de la anunțarea interdicției, în iunie, pentru a stabili noi livrări. Aceștia au redus deja ponderea Rusiei în importurile UE la 27% în decembrie, de la peste jumătate înainte de începerea războiului.
Furnizorii americani și-au intensificat livrările la niveluri record. De la 34.000 de barili pe zi la începutul anului 2022 s-a ajuns la 237.000 de barili pe zi până acum în ianuarie, potrivit S&P Global.
Noile capacități de rafinare care intră în funcțiune în acest an în Kuweit și Arabia Saudită și anul viitor în Oman ar putea, de asemenea, să ajute. India este o altă sursă potențială.
Motorina rusească se livrează spre Turcia şi Maroc
Pe de altă parte, Rusia şi-a majorat deja livrările în ceea ce priveşte motorina spre Turcia şi Maroc. Asta în încercarea de a-şi redirecţiona produsele petroliere înaintea embargoului UE, transmite Reuters citată de Agerpres.ro.
Cu toate acestea, sursele din piaţă spun că, în această lună, livrările de motorină de la rafinăriile ruseşti ar putea fi mai mici decât se preconiza. „Pe lângă embargou, livrările de produse rafinate ar putea fi afectate de vremea nefavorabilă din porturile Novorossiisk şi Tuapse de la Marea Neagră”, a spus unul dintre traderi.
De asemenea, rafinăriile ruseşti ar putea reduce producţia de carburanţi în funcţie de nivelul plafonului de preţ, care nu a fost încă stabilit, susţin traderii. „Dacă marjele vor deveni negative, producţia de combustibili ar putea să scadă rapid şi semnificativ”, a adăugat un trader.
Lipsa de tancuri petroliere disponibile este un alt factor care ar putea limita exporturile ruseşti de motorină, a adăugat o sursă citată de Reuters.