Demisia lui Doru Constantin din funcția de director general adjunct de la Nova Apaserv și renunțarea acestuia la mandatul de membru al Consiliului de Administrație (CA) a generat o nouă bătălie în cadrul operatorului de apă pentru ocuparea acestor posturi rămase vacante.
Potrivit unor informații neoficiale, pentru funcția de director general adjunct în cărți s-ar afla Alin Cătălin Cirimpei, abia angajat în cadrul Nova Apaserv SA în noiembrie 2022 pe postul de șef Departament Producție-Facilități. De altfel, după retragerea lui Doru Constantin, actualul director general al Nova Apaserv, Liviu Ștefan, ar fi început deja să se consulte cu acesta atunci când este vorba de luarea unei decizii.
În plus, spun gurile rele, Alin Cătălin Cirimpei ar fi ajuns în cadrul operatorului de apă la insistențele Doinei Federovici, președintele Consiliului Județean. Doar că, pentru a nu fi interpretată ca o decizie politică, funcția de director adjunct ar urma să fie scoasă la concurs, după ce postul va fi declarat vacant și se vor obține toate avizele necesare. În plus, recrutarea s-ar putea face tot prin intermediul firmei de consultanță Pluri Consultants Romania, cea care a ajuns să facă selecțiile pentru operatorul de apă.
Dilemă și cu noul membru al CA
În schimb, în ceea ce privește conducerea CA, lucrurile au fost clare încă de la constituirea noului CA, la finele lui 2021. Atunci, noii membrii au stabilit că înlocuitor pentru președintele CA este Gabriel Atudoroaie, care a preluat atribuțiile de pe 1 februarie a.c..
„Adunarea Generală a Acționarilor a luat act de demisia din funcția de membru al CA a domnului Doru Constantin pe 25 ianuarie a.c., Prin urmare, pe 25 februarie va avea loc cel mai probabil o altă ședință AGA prin care se va stabili procedura de numire a înlocuitorului acestuia și persoana. Probabil, viitorul nou Consiliu de Administrație va numi un director general adjunct interimar și va declanșa o procedură de selecție pentru ocuparea funcției rămase vacante”, a spus directorul general al Nova Apaserv, Liviu Ștefan.
Numire în funcție făcută după o selecție din 2021
După unele voci, desemnarea înlocuitorului lui Doru Constantin în calitatea de administrator ar trebui să se facă, după unele opinii, pe baza selecției făcute în toamna lui 2021 de societatea EDG Consult SRL Craiova, la desemnarea actualului CA. Pe lista scurtă figurau atunci, în ordinea punctajului obținut, Viorica Andronachi (PSD), Narcis Ștefan (ALDE), Victor Ivănescu (PNL) și Simion Drelciuc (PSD). Prin urmare, locul lui Doru Constantin ar putea fi preluat de primul aflat pe lista scurtă, respectiv Viorica Andronachi. De profesie economist, aceasta activează în cadrul Direcției Silvice și este președintele Consiliului de Administrație de la Urban Serv SA. Doar că procedura nu este bătută în cuie.
Asta pentru că Ordonanța 109 din 2011 ce reglementează guvernanța corporativă a întreprinderilor publice nu este imperativă în acest sens. În text se menționează sintagma că desemnarea înlocuitorului „se poate face” pe baza listei scurte. Prin urmare, procedura nu este obligatorie. S-a văzut acest lucru și în primăvara lui 2021 când, după demisiile succesive ale celor din vechiul CA de la Nova Apaserv, Consiliul Județean, care este autoritatea publică sub care funcționează operatorul de apă, a desemnat înlocuitorii din rândul politicienilor.
Șefa CJ are ultimul cuvânt
Pentru ce procedură se va opta este greu de spus. Cert este că înlocuitorul va avea un mandat mai scurt, doar până la maxim 3 noiembrie 2025. Ar fi vorba de un mandat de doi ani și ceva. Însă, toată această procedură va trebui să primească girul Doinei Federovici, care este președinte al CJ, forul tutelar sub care activează Nova Apaserv, și președinte al organizației PSD, partid ce a câștigat funcția de președinte al CA de la operatorul de apă. Situația a fost generată după ce Doru Constantin, care a fost adus în cadrul conducerii Nova Apaserv în toamna lui 2021 pentru a salva societatea, a decis să-și dea demisia din toate funcțiile pe care le deținea, după numai un an de activitate, pentru a pleca pe funcția de director general la operatorul de apă din județul Bacău.
Facturi tot mai greu de plătit
Toate aceste bătălii pentru funcții survin într-o perioadă în care Nova Apaserv se scaldă în datorii și riscă să se înece din cauza situației financiare. Marți, de exemplu, Liviu Ștefan, directorul general al Nova Apaserv, a fost invitat în plenul Consiliului Județean pentru a oferi o serie de explicații vizavi de mai multe probleme înregistrate în cadrul companiei. El a invocat printre altele că principalele probleme ar fi apărut în 2022, în urma creșterii facturilor la energie electrică.
Anul trecut, de exemplu, operatorul de apă a încasat circa 64 de milioane de lei, iar circa 31 la sută, reprezentând 20 de milioane de lei, s-au dus pe energie electrică. Asta pentru că Nova ApaServ nu ar fi beneficiat de preț plafonat în lunile septembrie – decembrie 2022. Creșterile au afectat situația financiară întrucât aceste majorări nu s-au regăsit și în tarifele practicate de societate în furnizarea apei.
„De la 1 ianuarie s-a revenit la plafonare, dar în continuare avem o problemă în a asigura plata facturilor la actualul furnizor”, a spus Liviu Ștefan. În schimb, potrivit acelorași surse, Nova Apaserv a ajuns la o înțelegere cu firma de pază care asigură serviciile de profil la obiectivele deținute privind plata sumelor restante.
Deja, s-au achitat 700.000 de lei, iar restanța ar fi de 810.000 de lei. Conform protocolului, operatorul de apă ar trebui să achite facturile până luna viitoare, cu un termen de grație până cel târziu la 1 aprilie, situația fiind generată de necesitatea de a plăti mai întâi facturile la energia electrică, care erau uriașe. Cât privește incendiul de la stația zonală de epurare ANL Bucovina, șeful operatorului de apă a pus evenimentul pe echipamentele vechi, care au fost însă înlocuite, problemele de comunicare fiind generate de o serie de schimbări de personal de pe o funcție pe alta.
Gropi rămase după avarii
Legat de refacerea carosabilului în urma intervențiilor la avariile survenite în conductele de distribuție a apei, directorul general de la Nova Apaserv susține că s-a ajuns și în acest caz la o înțelegere cu prestatorul de servcii cu care societatea are contract, întârzierile din trecut fiind generate de o întârziere a plăților către acesta, dar și din cauza unor lucrări prioritare la care prestatorul se angajase între timp.
Activitatea ar fi fost reluată de aproape două săptămâni, la nivel de piatră spartă, asta pentru că temperaturile exterioare nu ar fi permis turnarea covorului asfaltic. Liviu Ștefan a mai afirmat că în noua organigramă adoptată la 1 noiembrie 2022 a fost prevăzută și o formațiune proprie care ar urma să execute aceste lucrări, dar ar fi nevoie de achiziția de utilaje specifice, dar și de atragerea de personal calificat.
Criză de meseriași
În schimb, disfuncționalitățile apărute în rețeaua de canalizare ar fi fost generate de faptul că activitatea de întreținere a rețelei a fost neglijată timp de mai bine de două decenii, iar societatea a rămas fără utilajele de intervenție. După recapitalizarea de anul trecut făcută de CJ, Nova Apaserv a declanșat procedurile de achiziție a unor vidanje de capacitate mare și mică, dar livrarea acestora a fost întârziată de furnizori ori de lipsa ofertelor. Directorul general Nova Apaserv a recunoscut că se intervine cu dificultate la avarii din cauza deficitului de personal.
În zona Botoșani, la intervenții legate de apă sunt 13 salariați, iar la rețeaua de canalizare 14. Asta pentru că nu există persoane atrase de aceste posturi, din cauza salariilor foarte mici. Prin urmare, se încearcă stimularea acestei categorii de personal.
„Am încheiat un acord cu sindicatul pentru acordarea unui spor de intervenție pentru salariații care lucrează pe partea de intervenții, acord care a intrat în vigoare de la 1 ianuarie 2023”, a mai spus Liviu Ștefan.