Drumul strategic, care a costat până acum Consiliul Județean (CJ) sute de milioane de lei, a început să cedeze, deși pe unele tronsoane lucrările se apropie de finalizare. Pe lângă fisurile apărute pe tronsonul Dângeni – Brăteni – Mihălășeni, botoșănenii au acuzat probleme și pe lotul 2, mai ales pe raza localităților Todireni – Hlipiceni – Răuseni. Iar neconformitățile sunt multe. Asfaltul se sfărâmă sau crapă în anumite zone, iar drumul prezintă denivelări odată cu trecerea timpului. „Cel mai probabil nu s-a respectat gradul de compactare, ori calitatea asfaltului nu este cea din proiect”, cred oamenii.
„Asfaltul se rupe”
Localnicii acuză și modul de executare a rigolelor carosabile, care ar fi fost făcute incorect. Astfel, acestea trebuiau executate înainte de turnarea primului strat de asfalt. „În momentul de față, când se lucrează la rigolele carosabile, asfaltul se rupe și este afectată structura acestuia. Între asfalt și beton se depune pământ, iar asta poate conta negativ în viitor”, a spus un botoșănean care locuiește în zonă.
Și nu este singura problemă. În apropierea sensului giratoriu din Răuseni există o secțiune unde apele pluviale nu se pot scurge, iar în mod permanent, pe timp ploios, în zona respectivă se formează o baltă. La podurile prefabricate, de pe o parte și de alta, au apărut fisuri ori denivelări care riscă să se transforme în crăpături, pe timpul sezonului rece. Că problemele sunt majore se vede cu ochiul liber. De exemplu, pe raza comunei Todireni deja s-a intervenit asupra acestora prin decopertarea stratului de asfalt. Aici, însă, nu a fost turnat stratul de uzură.
În schimb, tronsonul afectat de fisuri de pe lotul I urmează să fie expertizat și să se stabilească soluția de remediere a problemei. „Referitor la situația de pe sectorul Dângeni – Brăteni – Mihălășeni au fost notificați supervizorul, dirigintele de șantier și constructorul. Drumul este în administrarea constructorului, iar procesul de recepție va fi realizat doar în momentul în care lucrarea va fi la standardele de calitate solicitate prin documentația tehnică”, au transmis reprezentanții CJ Botoșani. Aceleași fisuri ar fi apărut și pe tronsonul spre Șipote (județul Iași). Între timp, s-a apelat la o soluție temporară, crăpăturile fiind acoperite pentru a nu apărea probleme mai grave, din cauza sezonului rece.
Drum strategic realizat cu fonduri europene
Drumul Strategic este realizat cu fonduri europene, prin intermediul Programului Operațional Regional 20142020/Axa prioritară 6 – Îmbunătățirea infrastructurii rutiere de importanță regională. Contractul de finanțare prevedea modernizare a 106,2 km de drum județean din care 100,2 km în județul Botoșani și 5,9 km în județul Iași.
Drumul străbate comunele Lunca, Mihălășeni, Răuseni, Dobârceni, Blândești, Călărași, Todireni, Sulița, Gorbănești, Hlipiceni, Trușești, Dângeni, Albești, Hănești – județul Botoșani și Șipote – județul Iași. Valoarea proiectului, în urma ajustării contractelor cauzată de explozia prețurilor materialelor de construcții, va fi de aproximativ 115 milioane euro. Din această sumă, aproximativ 40% va fi suportată de CJ Botoșani.