Primăria municipiului Botoșani are conturile blocate. Asta din cauza datoriei de aproape 20 de milioane de euro pe care municipalitatea o are către lichidatorul Termica.
Contactat telefonic, primarul Cosmin Andrei a confirmat faptul că Primăria Botoșani are conturile blocate.
„Nu m-am plâns niciodată de „greaua moștenire”. Nu îmi stă în caracter! Dar de această dată consider că „lucrurile trebuie spuse pe nume”. Din păcate, în loc să caut cofinanțări pentru proiectele pe care le avem în desfășurare cu fonduri europene și fonduri guvernamentale, în cuantum de 105 milioane de euro, trebuie să repar „oalele sparte” pe care le-a lăsat domnul primar Cătălin Flutur, începând din anul 2010, atunci când a transferat în mod nelegal patrimoniul Termica și pentru care astăzi suntem executați prin lichidator pentru o datorie care s-a ridicat la suma de 108 milioane de lei.
Această sumă reprezintă 28% din bugetul anual al municipiului Botoșani și fără sprijin guvernamental, nu putem ieși din acest impas. În acest sens, am făcut solicitări atât către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației cât și către Ministerul Finanțelor Publice pentru a primi sprijin din fondul de rezervă al Guvernului sau prin alte instrumente.
Serviciile publice vor fi în continuare funcționale la Primăria Municipiului Botoșani iar proiectele de dezvoltare nu vor fi afectate. Caut soluții și sunt convins că vom ieși din acest impas, dar regret faptul că, în loc să ne ocupăm de partea de dezvoltare, trebuie să reparăm problemele lăsate de către domnul Cătălin Flutur”, a transmis primarul Cosmin Andrei.
Conform unor surse, primarul municipiului Botoșani Cosmin Andrei se află la București pentru a încerca să obțină sprijin în vederea deblocării situației în care se află primăria.
Vină pasată între primari
Fostul primar Cătălin Flutur neagă acuzațiile aduse de primarul Cosmin Andrei.
„Datoria a fost facuta de domnul Egner in 2002. Noi am facut o noua societate pentru a putea lua si am luat 45 milioane de euro pentru a face o centrala noua, bani de la UE. Cand spunem noi, ma refer la Consiliul Local din acea perioada, unde toti consilierii atat PSD cat si PNL au votat in unanimitate. Nu Primarul hotaraste ce se face. Mai mult am negociat cu Lichidatorul si am obtinut ca pentru datorie sa platim 1,8 milioane de euro in rate.
Avem o Conventie incheiata. Eu am platit prima rata si apoi in anul 2012 am pierdut alegerile. Primarul Portariuc si Viceprimarul Andrei au refuzat atunci sa mai plateasca celelalte rate si uite asa Lichidatorul a deschis un nou proces si suma s-a indexat la 16 milioane. Deci cine a gresit? Eu care am adus si implementat 45 de milioane de euro sau actualul Primar si fostul???”, a declarat Cătălin Flutur.
În trecut, fostul edil a declarat că această problemă era cunoscută, dovadă fiind hotărârile de CL luate în perioada 2012-2016, când la conducerea primăriei s-a aflat social democratul Ovidiu Portariuc. Prin aceste hotărâri se lua act de decizia Curţii de Apel Suceava, din martie 2014.
Cosmin Andrei a recunoscut şi el în primăvara anului trecut că era la curent cu procesele deschise de lichidatorul Termica, dar nu ştia „întinderea prejudiciului”, crezând că totul se va stinge prin preluarea de către lichidatorul Termica a celor 34 de puncte termice.
Totodată, primarul susţinea atunci că totul a plecat „de la nişte inginerii financiare care nu trebuiau făcute”.
Datorie către lichidatorul Termica de peste 100 de milioane de lei
Datoria din cauza căreia s-a ajuns la această situaţie este de aproape 105 de milioane de lei, sumă ce a fost obținută în instanță de către lichidatorul judiciar al Termica, Constantin Lulu Dascălu. Practic, la 12 ani de la închiderea Termica, municipalitatea are încă probleme din cauza societăţii. Acestea pleacă de la modul în care municipalitatea a preluat în 2010 patrimoniul Termica, pe care l-a predat noului operator, Modern Calor.
Din cauza blocării conturilor, în prezent, primăria mai poate plăti doar salariile angajaţilor, astea deoarece, potrivit legii, acestea nu pot fi blocate. Acestea sunt garantate, însă, doar pentru o perioada de 3 luni, conform legislației în vigoare.
Somație primită de la lichidatorul Termica în urmă cu un an
Pe 5 mai 2021, Primăria Botoşani a fost somată de către Cabinetul executorilor judecătorești Carmen Șfaițer – Sorin Gavriliuc să plătească aproximativ 90 de milioane de lei, sumă în care intra datoria, dobânda calculată din 2010, cheltuielile de executare silită şi cheltuielile de judecată.
Executorii s-au adresat primăriei, după ce Constantin Lulu Dascălu, lichidatorul Termica, a avut câștig de cauză în instanță. În 2010, patrimoniul Termica a trecut la municipalitate, iar în toamna aceluiaşi an şi-a început activitatea noul operator, Modern Calor. În 2011, Constantin Lulu Dascălu s-a adresat instanţei motivând că patrimoniul Termica a fost subevaluat. Constantin Lulu Dascălu a obţinut în instanţă anularea facturii prin care bunurile Termica au fost preluate de către municipalitate şi ulterior predate la Modern Calor.
După ce a fost somat să plătească zeci de milioane de lei, municipalitatea a obţinut suspendarea executării, până la finalizarea proceselor. Acestea s-au încheiat, dar în favoarea lichidatorului.
Solicitări fără răspuns către Guvern
Încă din primăvara acestui an municipalitatea a făcut demersuri pentru a obţine sprijin guvernamental pentru plata datoriei către lichidatorul Termica. Asta deoarece, practic, suma pe care o are de plată primăria va ajunge la statul român. Creditorul principal este Direcţia Generală a Finanţelor Publice Botoşani şi statul român, prin Ministerul Finanţelor, cu sume reprezentând 54,3%, respectiv 40,2% din obligaţia de plată.
La finele lunii aprilie, primarul anunţa că a discutat la Ministerul Finanţelor şi la Ministerul Dezvoltării despre această situaţie, dar şi că a iniţiat o notă de fundamentare pentru un proiect de hotărâre pentru a primi sprijin de la Guvern, din fondul de rezervă al Guvernulu.
Ulterior, în luna iulie, Cosmin Andrei a fost la București unde a avut discuții pe aceeași temă, la Ministerul Finanțelor și Ministerul Dezvoltării. Până în luna august nu a fost primit nici un răpuns.
Puncte termice obținute de lichidator
Pe lângă zecile de milioane de lei pe care primăria trebuie acum să le plătească, Constantin Lulu Dascălu a câştigat prin instanţă şi 34 de puncte termice. În martie 2016, lichidatorul Termica a preluat 28 de puncte termice şi tot atunci a anunţat că va continua demersurile în instanţă, deoarece datoriile fostei societăţi de termoficare se ridicau la 120 de milioane de lei. Alte şase puncte termice au fost predate de către municipalitate lichidatorului, în iunie 2018.
Falimentul societăţii Termica a fost declarat în 2010
Termica, societatea de termoficare a Consiliului Local Botoşani, a intrat în faliment în 2010, cu datorii de peste 120 de milioane de lei. Atunci exista riscul ca oamenii racordaţi la sistemul centralizat să rămână fără căldură. În acest context autorităţile locale de la acea vreme au decis să închidă Termica şi să facă o nouă societate de termoficare, respectiv Modern Calor.
Patrimoniul Termica a fost preluat de municipalitate. În 2011, Lulu Dascălu, lichidatorul societăţii, a dat în judecată Primăria Botoşani, motivând că patrimoniul transferat către noua societate ar fi fost subevaluat. Mai mult decât atât, a reclamat că Primăria nu a predat la timp nici punctele termice, încasând bani din chirii, sume cuvenite, de fapt, fostei societăţi Termica, preciza lichidatorul. Lulu Dascălu a cerut în instanţă anularea facturii de transfer al patrimoniului Termica către Primărie, dar şi suma aferentă chiriei încasată de municipalitate de pe punctele termice. În total, Primăriei i se cereau în instanţă în jur de 16 milioane de euro.
În anul 2011, când lichidatorul Termica iniţia primele procese în instanţă, municipalitatea semna contractul pentru 45,2 milioane de euro, bani care au fost investiţi în reabilitarea sistemului de termoficare. Proiectul s-a încheiat în decembrie 2015.
Botoşaniul are unul dintre cele mai moderne sisteme de termoficare din ţară, însă acest lucru nu se reflectă în numărului clienţilor casnici. Modern Calor mai avea la finalul anului trecut 10.390 de clienţi casnici. Lipsa clienţilor casnici este compensată de instituţiile publice şi agenţii economici care au contracte cu Modern Calor.