La Liceul Sportiv Botoșani, a avut loc, joi, o activitate numită „Procesul etichetelor”, după un format realizat de Asociația pentru Protecția Consumatorilor Botoșani. Astfel de activități au fost desfășurate de-a lungul timpului în numeroase școli și licee din municipiul Botoșani și Dorohoi și chiar la Uvertura Mall, cu participarea a sute de elevi.
Pentru ediția din 10 noiembrie 2022, promotorii au fost „Ambasadorii Parlamentului European” din cadrul liceului, îndrumați de profesoara Carmen Silvia Ciobanu, alături de un grup de elevi din clasele a IX-a și a XI-a.
„Procesul etichetelor” s-a desfășurat „ca la carte”: cu „complet de judecată”,”acuzare”, „apărare” și public. Etichetele supuse judecății tinerilor consumatori au fost trase la sorți dintr-un teanc consistent de alte etichete colectate de tineri.
Sub îndrumarea lui Carmen Silvia Ciobanu elevii au găsit singuri elementele necesare unei dezbateri corecte și bine informate folosind surse verificate de pe internet: siteuri oficiale ale autorităților, institutelor de cercetare și ale unor organizații de consumatori.
În primă fază aceştia au identificat regulile și normele cuvenite pentru etichetarea produselor atât la nivel european cât și la nivel național. Apoi au tras la sorți etichetele și au trecut fiecare exemplar prin filtrul respectării normelor de etichetare: să fie exacte; să fie vizibile și ușor de înțeles; să nu inducă în eroare să nu poată fi șterse.
Ce tip de informații trebuie să fie menționate:
■ denumirea produsului
■ lista ingredientelor (inclusiv orice aditivi)
■ informații privind alergenii
■ cantitatea anumitor ingrediente
■ marcarea datei (a se consuma de preferință înainte de/până la)
■ țara de origine
■ numele și adresa operatorului sau a importatorului
■ cantitatea netă
■ condițiile speciale de păstrare și/sau condițiile de utilizare
■ instrucțiunile de utilizare, dacă este necesar
■ declarația nutrițională.
Discuţii animate între elevi
Discuțiile au fost deosebit de animate, iar liceenii, atât cei mai mari cât și cei mai mici, au dovedit că, dacă sunt puși în temă și li se dau anumite repere, știu să navigheze cu rapiditate și eficiență pe internet în domeniu, știu să pună și să își spună întrebări, știu sa caute și să găsească răspuns. Astfel au aflat ce înseamnă „ouă de categoria A” , care este diferența între ouăle făcute de găini care au crescut în „baterii” și cele crescute liber în curte, care este diferența dintre hrănirea găinilor cu „furaje concentrate” și cele care se hrănesc ciugulind prin ogradă.
Îndrumătorii activității, Carmen Ciobanu și Radu Cajvaneanu, vicepreședinte al Asociației pentru Protecția Consumatorilor Botoșani au atenționat asupra unor ingrediente mai puțin dorite în compoziția unor alimente precum potențiatori de aromă care păcălesc creierul și pot conduce la dependență; nitrații și nitriții; grăsimile nesănătoase precum cele hidrogenate; benzoatul de sodiu. Unele dintre acestea pot conduce în timp la boli grave precum cancerul sau bolile cardiovasculare.
Premii pentru cei mai activi
Din partea Asociației pentru protecția consumatorilor au fost oferite celor mai activi premii constând în pixuri, publicații, agende, rigle speciale. Discuțiile au continuat într-un mod informal și după sfârșitul activității propriu zise adâncind unele aspecte. Participanții au declarat că sunt interesați să formeze anumite grupuri de discuții pe tema unei alimentații sănătoase în cadrul liceului având în vedere că, în calitate de viitori sportivi sau profesori de sport (dar nu numai) au nevoie de o minte sănătoasă întru-un corp sănătos.