Premierul Nicolae Ciucă şi omologul să ucrainean, Denys Shmyhal, au participat, joi, la redeschiderea vămii de la Vicovu de Sus – Crasna, judeţul Suceava. Punctul de frontieră era închis de 14 ani.
Festivităţile s-au desfășurat în partea ucraineană, acolo unde premierul Ucrainei a fost escortat de mai mulți militari dotați cu mitraliere. Prin Vama de la Vicovu de Sus – Crasna vor circula atât mașini mici, cât și tiruri.
Denys Shmyhal a anunțat că în prezent se reconstruiește punctul de trecere a frontierei Racovăț – Diakivtsi, alte șase astfel de puncte urmând a fi deschise în viitor.
„Un punct de trecere a frontierei Diakivtsi-Racovăţ, aşteptăm şi sperăm că îl vom deschide până la finele acestui an sau maximum în prima lună a anului viitor. Reconstruirea şi, de fapt, crearea, deschiderea unui punct de trecere de cale ferată nu departe ca amplasare de punctul de trecere Diakivtsi-Racovăţ şi încă cinci puncte de trecere a frontierei. O parte din ele au o infrastructură începătoare, unele din ele nu există deloc, le vom construi de la zero. Se va ocupa de dezvoltarea acestei reţele de puncte de trecere Grupul de lucru care a fost propus astăzi de prim-ministrul României. Acum avem şapte, inclusiv cu punctul de trecere unde ne aflăm aici, şi încă 7 le vom dezvolta la graniţă”, a declarat Denys Shmyhal.
Vamă închisă de 12 ani în judeţul Botoşani
La jumătatea lunii iulie, Guvernul a aprobat, un memorandum privind redeschiderea a trei puncte de trecere la frontiera cu Ucraina, printre care și cel de la Racovăț, judeţul Botoşani. Acesta a fost ultimul pas înainte de încheierea unui nou acord cu Ucraina, care să perfecteze redeschiderea oficială a celor trei puncte și anume Racovăţ – Diakivtsi, Vicovu de Sus – Krasnoilsk şi Ulma – Rusca (n.r. – ultimele două din județul Suceava).
Dacă vama de la Vicovu de Sus a fost inaugurată, cea din judeţul Botoşani a rămas în continuare închisă. Asta deşi în iulie, partea ucraineană a promis că va finaliza lucrările restante până cel târziu la data de 1 august.
Punctul de Trecere a Frontierei Racovăț a fost închis în 2010, întrucât nu respecta normele Schengen de securitate cu statele extra-comunitare. Partea românească a fost reabilitată cu 3,5 milioane de euro, dar, din păcate, nu și cea ucraineană, motiv pentru care redeschiderea acestuia a tot fost amânată.