Sărăcia, atitudinea familiei în raport cu școala sau anturajul, sunt doar câteva dintre motivele pentru care sute de copii ajung în fiecare an să abandoneze școala. Potrivit unei statistici întocmite de Inspectoratul Școlar Județean (IȘJ), în anul școlar 2021 – 2022, 405 elevi dintre cei 61.831 înscriși, au ales să-și încheie socotelile cu școala.
Potrivit reprezentanților IȘJ, ponderea este egală între elevii din mediul rural și urban. Cei mai mulți dintre elevii care abandonează școala sunt din clasele a IX-a și a XI-a și provin din învățământul tehnic și profesional. Totuși, din fericire, trendul este unul descendent. Astfel, dacă anul trecut 405 elevi au renunţat la studii, în anul 2020 – 2021 – 442 au luat această decizie, în 2019 – 2020 – 501, în 2018 – 2019 – 573, iar în 2016 – 2017- 547.
Societate afectată de abandonul şcolar
Sunt multe motive care pot explica de ce unii tineri renunță prea devreme la studii: probleme personale sau familiale, dificultăți de învățare sau o situație socio-economică precară. Alți factori importanți sunt funcționarea sistemului de învățământ, atmosfera din școli și relațiile dintre profesori și elevi.
Efectele abandonului şcolar se resimt pe termen lung asupra evoluţiei societăţii şi creşterii economice. Cei care au părăsit timpuriu şcoala au tendinţa să participe mai puţin la procesul democratic şi sunt cetăţeni mai puţin activi. Abandonul şcolar afectează şi procesul de inovare şi creştere, pentru că aceasta se bazează pe forţa de muncă competentă în întreaga economie, nu doar pe cea din sectoarele de înaltă tehnologie.
Conștientizând după un timp că a abandona studiile nu este cea mai bună decizie, mulți dintre cei care s-au lăsat de școală vor să se întoarcă în sistemul de învățământ. Astfel că, potrivit reprezentanților IȘJ, de regulă, elevii care au abandonat școala se înscriu în învățământul liceal la formele de învățământ Frecvență redusă sau Seral. Persoanele care au abandonat școala primară sau gimnazială se înscriu, și urmează, cursurile „A doua șansă”.
Program pentru reducerea abandonului şcolar
Pentru a scade numărul elevilor care renunța la școală, autoritățile au implementat programul „A doua şansă”. Acesta se adresează adolescenţilor, tinerilor, adulţilor, proveniţi din medii sociale diverse şi cu vârste variate, care nu au urmat sau nu au finalizat învăţământul primar și gimnazial.
Programul oferă acestor categorii de persoane posibilitatea continuării şi finalizării învățământului obligatoriu fără a fi nevoite să-şi întrerupă eventualele activităţi profesionale sau familiale în care sunt angrenate. Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar este cuprins în cadrul Proiectului Național de Reformă „România Educată” și a fost aprobat de Comisia Europeană pentru finanțare prin Planul Național de Redresare și Reziliență, cu o valoare de 543 de milioane de euro. Mecanismul de Avertizare Timpurie în Educație (MATE), care stă la baza implementării programului, este un instrument dezvoltat și pilotat de Ministerul Educației cu sprijinul Băncii Mondiale și cu finanțare prin Instrumentul de asistență tehnică DG REFORM al Comisiei Europene. MATE conține un set de instrumente pentru identificarea timpurie a elevilor în risc de abandon și înregistrarea acestora în SIIIR (Sistemul Informativ Integral al Învăţământului din România – n.r.), planificarea și implementarea unor măsuri de prevenire și reducere a abandonului la nivelul școlii.
În județul Botoșani, 33 de unităţi de învăţământ vor primi finanţare în cadrul Programului Naţional pentru Reducerea Abandonului Şcolar (PNRAS). Cele 33 de unităţi care vor primi finanţare sunt:
- Liceul „Demostene Botez” Truşeşti
- Liceul Tehnologic Todireni
- Liceul Teoretic „Anastasie Başotă” Pomârla
- Școala Gimnazială „Alexandru Ioan Cuza” Dorohoi
- Școala Gimnazială „Dan Iordăchescu” Hlipiceni
- Şcoala Gimnazială „Dimitrie Brândză” Viişoara
- Școala Gimnazială „Episcop Doctor Partenie Ciopron” Păltiniş
- Şcoala Gimnazială „Gheorghe Coman” Brăeşti
- Școala Gimnazială „Ioan Cernat” Havârna
- Școala Gimnazială „Ioan Murariu” Cristineşti
- Școala Gimnazială „Mihai Constantineanu” Dorobanţi
- Şcoala Gimnazială „Tudor Vladimirescu” Albeşti
- Şcoala nr. 1 Adăşeni
- Şcoala nr.1 Albeşti
- Şcoala nr.1 Băluşeni
- Şcoala nr.1 Blândeşti
- Şcoala nr. 1 Călăraşi
- Şcoala nr. 1 Cordăreni
- Şcoala nr. 1 Cristeşti
- Școala nr. 1 Dobârceni
- Școala nr.1 Dumeni
- Școala nr. 1 Durneşti
- Școala nr. 1 Lunca
- Școala nr. 1 Prăjeni
- Școala nr. 1 Rădăuţi-Prut
- Școala nr. 1 Roma
- Școala nr. 1 Santa Mare
- Școala nr.1 Săveni
- Școala nr. 1 Suliţa
- Școala nr. 1 Știubieni
- Școala nr. 1 Văculeşti
- Școala nr. 1 Vlădeni-Deal
- Școala nr. 2 Botoşani.