Furnizorii de electricitate se pregătesc de o nouă creștere a tarifelor. Nu este vorba de prețul per kilowatt oră, care a fost plafonat prin măsurile adoptate de guvern, ci de celelalte costuri privind asigurarea serviciului de distribuire a energiei.
Deja, clienții E.On au început să primească notificări prin care sunt atenționați că, începând cu data de 1 decembrie a.c. tarifele pentru serviciile de asistență tehnică vor crește. La fel, cei care dețin contracte în care prețul pe energia activă nu înglobează tariful de transport vor fi taxați conform unei noi scheme.
„Dată fiind evoluția crescătoare a prețurilor de achiziție a energiei electrice înregistrată în ultima perioadă pe piața energiei din România, cât şi creșterea costurilor legate de prestarea serviciilor de asistenţă tehnică generată de mărirea ratei inflației, te informăm că suntem nevoiți să actualizăm prețul de contract pentru furnizarea de energie electrică, precum și suma reprezentând abonamentul pentru serviciile de asistență tehnică. (…) Celelalte prevederi contractuale rămân neschimbate, iar tarifele reglementate specifice pieţei de energie electrică vor fi în continuare aplicate conform legislaţiei în vigoare”, se arată în documentul trimis abonaților de reprezentanții E.On.
Notificări neclare din partea Enel Energie Muntenia
Inclusiv Enel Energie Muntenia a început să trimită notificări abonaților, însă modul în care sunt redactate acestea este extrem de ambiguu. Ba mai mult, poate da naștere la speculații. Asta în contextul în care cei cărora le expiră contractele li se menționează că nu vor mai primi oferte de preț.
„Având în vedere contextul menţionat anterior, vă comunicăm că momentan nu vă putem transmite o ofertă de preţ pentru prelungirea valabilității condițiilor economice. Astfel, în conformitate cu prevederile din contractul de furnizare a energiei electrice nr. …. vă notificăm încetarea contractului menţionat la data expirării condiţiilor economice, respectiv 30.11.2022”, se menționează în document.
Cei care citesc în fugă pot înțelege ușor că firma renunță la clienți, din cauza condițiilor de pe piața energiei. Iar confuzia devine și mai mare în paragrafele care urmează, clientul fiind atenționat că ar putea fi preluat de un furnizor de ultimă instanță(FUI).
„În situaţia în care până la data mai sus menţionată (n.r. – 30 noiembrie 2022) nu veți încheia un nou contract, prin alegerea uneia dintre ofertele tip ale furnizorilor disponibile şi pe www anre.ro la “Comparator oferte-tip de furnizare a energiei electrice”, sau în baza unei oferte personalizate negociate, furnizarea energiei electrice la locurile de consum amintite va putea fi asigurată în continuare de către Furnizorul de Ultima Instanță (FUI) desemnat de către Autoritatea Națională de Reglementare în Energie”, se mai arată în notificare.
„Practic, trebuie să renegociați contractul”
Doar că modul ambiguu putea fi evitat dacă reprezentanții Enel ar fi folosit un stil de comunicare mai simplu și mai direct. Asta pentru că, în traducere, cei de la Enel nu au dorit decât să anunțe că prevederile contractului existent expiră și că este nevoie de o nouă negociere. Însă nu baza unei oferte, ci în urma unei negocieri directe cu reprezentantul Enel. Abia în situația în care nu se ajunge la un consens, clientul va trebui să caute un alt furnizor pe platforma www.anre.ro sau va fi preluat de acel FUI.
De altfel, contactați de reporterii „Monitorul”, cei de la Enel au confirmat că așa stau lucrurile. „La data respectivă probabil expiră contractul, iar acum trebuie să solicitați o nouă ofertă contractuală. Practic, trebuie să renegociați contractul”, a spus Irina Pătruț, operator de comunicare cu clienții din partea Enel Energie Muntenia.
Aceste comunicări în scris extrem de alambicate pot avea urmări nebănuite. În luna septembrie, de exemplu, au apărut o serie de informații – negate ulterior – potrivit cărora furnizorul de curent electric și de gaze naturale Tinmar și-ar fi anunțat o parte dintre clienți că le va opri furnizarea de energie și îi trimite la furnizorul de ultimă instanță, din cauza plafonărilor stabilite de Guvern.
Când tăvălugul a luat amploare, reprezentanții companiei Tinmar au venit cu o serie de precizări prin care au negat renunțarea la clienți și au apreciat că totul a fost o dezinformare. Doar că nu este exclus ca informațiile să fi plecat tot de la o notificare de acest gen, la fel de alambicată ca facturile de la energie.