Consiliul Județean va deveni proprietar cu acte în regulă pe clădirea care a adăpostit în trecut fostul sediu al Apărării Locale Antiaeriene (ALA) și aflată acum în administrarea Inspectoratului pentru Situații de Urgență (ISU). Asta după ce secretarul județului a constatat că imobilul nu face obiectul unor litigii.
În plus, nu ar exista cereri de reconstituire a dreptului de proprietate în temeiul actelor normative care reglementează regimul juridic al imobilelor preluate în mod abuziv de statul român în perioada 6 martie 1945- 22 decembrie 1989.
Imobil folosit de Apărarea Civilă
Istoria clădirii nu se cunoaște cu exactitate, însă, după 1989, imobilul de pe strada Octav Onicescu nr. 44 a fost folosit de Apărarea Civilă, structură care a intrat mai apoi în componența ISU. Doar că, în lipsa unor documente care să clarifice regimul de proprietate, în 2011 imobilul a fost inventariat ca aparținând domeniului public al județului cu o suprafață de teren de 700 de metri pătrați. Surpriza a apărut în 2017, în urma măsurătorilor efectuate de un expert cadastral.
Atunci, reprezentanții CJ au dorit să intabuleze atât terenul cât și clădirea, iar la măsurători s-a constatat că suprafața de teren este mult mai mare, adică de 1.632 mp. Totodată, pe aceasta existau mai multe construcții făcute mai mult sau mai puțin legal, cel mai probabil de pe vremea comuniștilor – o cabină la poartă, un garaj și o construcție din tablă cu stâlpi și grinzi din oțel. Ulterior, Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară Botoșani a dispus înscrierea provizorie a dreptului de proprietate al Județului Botoșani asupra imobilului și terenului. Dar cu o condiție – să justifice apartenența la domeniul public.
Timp de cinci ani, imobilul a figurat cu acest statut, Legea cadastrului stabilind că intabularea se realizează în baza actelor de proprietate, iar în lipsa acestora, a copiei extrasului de pe inventarul centralizat al bunurilor respective, atestat prin hotărâre a guvernului, însoțită de un înscris emis de către conducătorul instituției publice centrale sau locale, care are obligația întocmirii și modificării inventarului centralizat, prin care se confirmă identitatea dintre imobilul din documentația cadastrală și cel evidențiat în inventarul centralizat.
CJ nu deținea acte de proprietate pentru imobil
În cazul CJ, care nu deținea acte de proprietate pentru imobilul menționat anterior, intabularea era condiționată de hotărârea de atestare a modificărilor apărute în inventarul domeniului public. Ori, după apariția Codului administrativ, a apărut o portiță. Asta pentru că s-a modificat modalitatea de atestare a apartenenței bunurilor la domeniul public al unităților administrativ teritoriale, care nu se mai face prin hotărâre de guvern ci prin hotărâre a autorității deliberative a fiecărei unități administrativ – teritoriale.
Prin urmare, în ședința extraordinară a Consiliului Județean din 13 octombrie a.c., aleșii județeni au validat, conform Codului Administrativ, includerea terenului și a clădirii, dar și a acareturilor aferente, în inventarul bunurilor care alcătuiesc domeniul public al județului. Așa că reprezentanții CJ vor demara procedurile pentru intabularea definitivă.