Privită și primită inițial cu multă reticență de către generația 40 plus, rețeaua de socializare Facebook a ajuns să fie astăzi pentru multă lume trecută binișor de pragul vârstei a doua motivul pentru care nu se poate lipsi de Android sau chiar de iPhone. Constatăm că pe zi ce trece numărul consumatorilor maturi de FB crește, în timp ce tinerii, deși au conturi pe respectiva rețea, preferă mai mult Instagram-ul sau Tik Tok-ul tocmai din motivul adesea invocat de ei cum că FB-ul este invadat de bunici și bunicuțe. Așa o fi, cert este că rețeaua de socializare pomenită primește zilnic vizitele generațiilor doi și trei, dar și ale tineretului, cu o consistență de neimaginat în urmă cu doar câțiva ani. În cei aproape zece ani de când sunt pe această rețea, am constatat anumite tendințe ale participanților la socializare, tendințe reieșite din natura postărilor acestora. În rândurile următoare o să vă prezint categoriile de „postaci” depistate de-a lungul unui deceniu de observație. Prima categorie (I) care îmi vine în minte se referă la … non postaci, adică acei oameni care nu postează absolut nimic, dar stau pe FB dintr-o curiozitate oarecum bolnavă de a vedea și a ști ce se întâmplă în comunitatea lor, ce fac și ce postează cunoștințele lor. Discreția lor, soră cu … spionajul, îi oprește în a se face vizibili prin vreun semn, vreo apreciere, vreun like sau altceva de acest gen. Un lucru extrem de important: grijă mare la această categorie, întrucât din rândurile ei pot face parte și oameni certați cu legea, şi pentru care postările unora nu reprezintă altceva decât informații pentru oportunități de contravenții sau infracțiuni. Opusă acestei categorii este comunitatea (II) care pune pe FB și ce a mâncat și ce a băut și cu cine a fost la cumpărături sau în excursie, fiind astfel preferata categoriei specificate mai sus. Dacă din prima categorie fac parte o mulțime de oameni ce se cred vipuri, în această a doua se înscriu oamenii obișnuiți care nu prea au a ascunde nimic. Ce-i în gușă, și-n căpușă, așadar. În a treia categorie (III) de postaci voi include pupincuriștii, adică acei oameni care nu postează nimic personal, dar distribuie în permanență postările șefilor lor, în special (de fapt, aproape în totalitate!) politicieni. Acești oameni nu au personalitate, nici minte multă și nici simțul realității. Când tot poporul strâmbă din nas la acțiunile lipsite de noimă ale politicienilor, postacii pupincuriști distribuie în ritm de mitralieră țăcănită toate pârțurile conducerii partidului pe care, din interes sau din prostie, îl slujesc necondiționat. O altă categorie de membri FB (IV) este formată din cei care postează sau distribuie chestiuni la ordinea zilei prezentate sub formă de năduf, de glumă sau prin savuroase vorbe de duh. Totul este bine la această categorie, cu excepția partizanatului politic întâlnit la unii pentru care adversarii politici sunt draci, iar ai lui sfinți și drept urmare, caracteristica postărilor lor este jegos de părtinitoare. Amatorii de relații intime formează o categorie aparte pe FB (V). Aceștia postează poze retușate, reșapate sau din urmă cu mulțișori ani, melodii romantice, citate despre dragoste și singurătate în speranța că o dulcinee sau un fătfrumos vor descăleca pe pagina lor. În cazul lor, până și acceptul de a le fi prieten virtual este privit ca un prim pas spre înfiriparea unei idile. Inimioarele și florile sunt nelipsite din orice postare a lor. Aparent această categorie este inofensivă, dar luați în considerare că este locul ideal în care prădătorii sexuali, violatorii sau șantajiștii își caută victimele. Într-o ultimă categorie (VI), îi vom regăsi pe politicieni care, și pe această cale, continuă să facă ceea ce pot ei mai bine: să mintă! Cele șase categorii pe care le-am prezentat aici sunt cele hai să le spunem normale. În afară de acestea mai sunt și altele (troli, postaci plătiți, boți) care se înscriu în lumea murdară și hidoasă a manipulării și diversiunii și servesc politicul, comercialul sau alte asemenea domenii avide după putere, publicitate, dominație și mulți, mulți bani. Este evident că de multe ori categoriile menționate se întrepătrund, dar trăsăturile de bază prezentate mai sus rămân valabile în orice caz. Pe lângă aceste caracteristici ale FB, trebuie neapărat să menționăm una care mi s-a părut de-a dreptul fantastică: faptul că s-au regăsit oameni după zeci de ani, între care erau poate mii de kilometri. Chiar e ceva! Deși, vorba aceea deșteaptă precum că FB te apropie de oamenii de departe și te îndepărtează de cei de aproape poartă, fără îndoială, o mare doză înțelepciune și adevăr în ea. Una peste alta, atâta vreme cât FB nu este folosit ca instrument de manipulare, diversiune și îndobitocire, chiar este necesar!
Șase, FB! – Dumitru MONACU, scriitor
De MonitorulBT
0
Deja ai votat!
DONEAZĂ UN ABONAMENT LA MONITORUL!
Nu-ți lăsa părinții, bunicii și prietenii pradă televiziunilor de știri devenite oficine de propagandă și presei cumpărate de partide. Dă-le o șansă să fie informați corect și să facă alegeri în cunoștință de cauză! Fă-le cadou un abonament la Monitorul de Botoșani. Dacă te-ai săturat să îi vezi manipulați și mințiți, completează formularul de mai jos, cu numele și adresa corectă a celui căruia vrei să-i donezi un abonament și noi îi trimitem zilnic ziarul. Abonează-i pe cei dragi la Monitorul și oferă-le o imagine nedeformată a realității. Este cel mai de preț ajutor.
ARTICOLE SIMILARE
Editorial
Nordis, politicieni, curve și naivi – Dumitru MONACU, scriitor
Cu stupoare constatăm în aceste zile că în mizerabila „Ciorbă” (am făcut referire la Vladimir Ciorbă, soțul pesedistei Laura Vicol, unul din creierele acestei...
Editorial
Să alegem noi, nu alții pentru noi – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Deși mai sunt puține zile până când vom merge la urne, interesul românilor pentru dezbaterile electorale tinde spre zero, iar asta ar trebui să...
Editorial
Referendumul și campania electorală – Dumitru MONACU, scriitor
De ceva timp, primarul Botoșaniului, Cosmin Andrei, bate câmpii pe rețelele de socializare cu o temă evident electorală, și anume consultarea populației în legătură...
Editorial
Fotbalul, Kosovo și lecția autoironiei pierdute – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Am renunțat la fotbal din toate punctele de vedere în urmă cu mai bine de douăzeci de ani și nu pot spune că-i duc...
Editorial
Pierdem dreptul de a ne plânge – Virgil COSMA, jurnalist
Pe cum se apropie ziua alegerilor, se întinde ca o furtună ideea că ne merge prost fiindcă fruntașii Europei ne fură de ne sting...
Editorial
Patul sau pactul Cotrocenilor? – Dumitru MONACU, scriitor
Goana nebună după procente și după accederea în turul doi al prezidențialelor face ca lupta la baionetă să devină efectiv pistol cu apă, ca...
Editorial
Despre nunți, botezuri, înmormântări – Dumitru MONACU, scriitor
Dacă v-ați gândit cumva că titlul editorialului are vreo legătură cu filmul românesc purtând (aproape) același nume produs în 2022, v-ați înșelat amarnic. Așadar,...
Editorial
O lecție din care România ar trebui să învețe – Ciprian MITOCEANU, scriitor
În media românească s-a vorbit foarte puțin despre tragedia de la Novi Sad, petrecută la începutul lunii. E campanie electorală, e vorba de viitorul...
Editorial
Contractele cu statul și cancanul politic – Dumitru MONACU, scriitor
Despre firmele care au contracte cu statul s-a vorbit și încă se va mai vorbi multă vreme în spațiul public autohton, din moment ce,...
Editorial
Vadim se întoarce. Și nu vine singur – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Având în vedere că finala prezidențială din 2000 e pe cale să se repete, deși cu alți protagoniști, tot mai mulți români și-au amintit...
Editorial
Conservatori versus progresiști și noua ordine mondială – Virgil COSMA, jurnalist
Un fior de disconfort și neliniște i-a cuprins pe liderii progresiști ai Europei - cu excepțiile notabile ale Poloniei și Ungariei, parțial și a...
Editorial
Între nostalgie și realitatea europeană – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Eterna și paradoxala Românie... Deși numărul nostalgicilor e tot mai mare cu zi ce trece, e clar că, din punct de vedere economic –...
Editorial
Balul oamenilor de afaceri, postacii și pârlacii – Dumitru MONACU, scriitor
În urmă cu ceva timp, Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Botoșani a organizat în somptuoasa sală „Luceafărul” de la Cucorăni tradiționalul bal al...
Editorial
În ce Matrix au trăit nostalgicii? – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Cred că sunt prea puțini românii care se pot lăuda că au ratat seria Matrix, iar pentru asta nu e de vină apetitul românului...
Editorial
AI și maimuțele – Dumitru MONACU, scriitor
Oriunde te duci și te întorci astăzi, este imposibil să nu auzi: „Nu mai găsești pe nimeni să muncească, dom’le!”, indiferent că e vorba...
Editorial
Prea măreț pentru o țară așa de mică – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Acum, că suntem în plină campanie electorală, principala preocupare a politicienilor e să arate cât de mult le pasă de soarta românilor. Și pentru...
Botoșani
ninsoare ușoară
1.7
°
C
1.7
°
1.6
°
95 %
5.7kmh
100 %
vin
1
°
sâm
1
°
Dum
1
°
lun
4
°
mar
4
°
CARICATURA ZILEI
POZA ZILEI
Multă lume încă nu s-a hotărât cu cine votează. O fi din cauza ofertei bogate.
EDITORIAL
Cu stupoare constatăm în aceste zile că în mizerabila „Ciorbă” (am făcut referire la Vladimir Ciorbă, soțul pesedistei Laura Vicol, unul din creierele acestei...
EPIGRAMA ZILEI
Tot votând răul cel mai mic
N-am realizat nimic
Așadar și prin urmare
Încercăm cu ăla mare?
-Dumitru MONACU
HAPPY CINEMA
POLITICĂ EDITORIALĂ
Politica editorială a Monitorului de Botoșani
Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...
ÎN ATENȚIA CITITORILOR
În atenţia cititorilor
Este foarte important pentru redacţia noastră să ofere cititorilor posibilitatea de a comunica cu noi rapid şi uşor. Astfel, pentru:
- a ne aduce la...
MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ
Codul de conduită al jurnalistului
În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise:
- Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...