Accidentul cumplit care a avut loc la ieşirea din Botoşani spre Lebăda este încă o dovadă a preţului plătit pentru promisiunile neîdeplinite de autorităţi. Tragedia de miercuri a avut loc după ce un tânăr de doar 24 de ani a pierdut contolul maşinii şi a lovit în plin o maşină de pe contrasens. Şoferul acestea, în vârstă de 44 de ani a murit, iar un alt bărbat a fost operat de urgenţă.
Situaţia poate că ar fi fost alta dacă autorităţile locale s-ar fi ţinut de cuvântul dat încă de acum cinci ani, când au primis că în această zonă vor fi montate separatoare de sens.
Deşi lungă de doar câteva sute de metri, pe porţiunea de drum de la ieşirea din oraş şi până la popasul Lebăda au fost, de-a lungul timpului, accidente foarte grave de circulaţie. Pe aceeaşi porţiune de drum o ambulanţă a fost complet distrusă în 2017, după ce şoferul unui Audi de pe contrasens a pierdut controlul maşinii şi s-a izbit frontal în maşina de intervenţie.
În acelaşi an, un taximetrist a murit pe loc după un impact violent cu un microbuz aflat pe contrasens, pe o ploaie torenţială.
În 2019, trei autoturisme s-au izbit violent în aceeaşi zonă. După câteva luni a avut loc un carambol cu patru răniţi şi patru maşini serios avariate.
În 2020, o femeie a ajuns la spital după ce autoturismul în care se afla a ieşit în decor în timp ce se deplasa spre Botoşani de la Lebăda.
Cum s-a produs accidentul
Un autoturism BMW, condus de un tânăr de 24 de ani venea dinspre Iaşi spre Botoşani. Potrivit martorilor, acesta rula cu o viteză foarte mare pe banda doi. La un moment dat, şoferul a vrut să depăşească un bus pe care îl avea în faţă şi a intrat pe banda unu. Doar că a observat că la câteva sute de metri în faţă era un camion pe banda unu şi a tras stânga de volan, pentru a reveni pe banda doi. Doar că manevra bruscă a făcut ca acesta să piardă controlul volanului. A intrat pe contrasens, unde a lovit violent un VW Polo care circula pe sensul opus. Impactul a fost extrem de puternic, şoferul din Polo decedând pe loc. Un pasager a fost transportat la spital şi dus direct în sala de operaţii. Şi şoferul din BMW a rămas încarcerat între fiarele contorisionate ale maşinii.
Separatoare promise din 2017
Unele din dramele care au avut loc pe porţiunea de drum ar fi putut fi evitate dacă aleşii locali s-ar fi ţinut de promisiunea făcută cu aproape cinci ani în urmă. Amplasarea separatoarelor de sens pe Şoseaua Iaşului rămâne, însă, o poveste frumoasă. Deşi măsura a fost adoptată în Comisia de sistematizare a circulaţiei, în februarie 2017, aceasta încă nu a fost implementată.
Reprezentanţii Poliţiei Rutiere susţin că, prin montarea separatoarelor de sens, de la LukOil până la sensul giratoriu, ar fi evitate manevrele ilegale de schimbare a direcţiei de mers spre stânga, efectuarea depăşirii, circulaţia pe sens opus. Reprezentanţii municipalităţii susţineau că nu au fonduri pentru o astfel de investiţie. Fără fonduri au rămas şi după cinci ani şi încă un deces şi mulţi alţi răniţi. Singura intervenţie a fost în martie 2019, când a fost montat în zonă un dispozitiv de măsurare a vitezei. Acesta este însă doar de avertizare a şoferilor, nu pentru a se aplica sancţiuni în urma înregistrării vitezei.
În prezent, pe acel tronson, sensurile de mers sunt separate prin linie dublă continuă.
De ce este nevoie de separatoare de sens
Asociatia Pro Infrastructura (API) a lansat un apel la nivel naţional pentru instalarea de parapeter despartitoare de sens.
Cererea a fost făcută pentru toate drumurile nationale cu două benzi pe sens din ţară. Potrivit acestora, instalarea separatoarelor mediane pe drumurile 2X2 ar scădea riscul accidentelor rutiere cu până la 60%.