Un protocol încheiat între Registrul Auto Roman (RAR) si ANAF, care a intrat în vigoare de curând, prevede că toţi cei care se ocupă cu comerţul maşinilor la mâna a doua aduse din străinătate pentru a le vinde ulterior în România, nu o vor mai putea face fără să plătească TVA, ca până acum, potrivit unui comunicat al RAR.
De acum înainte, persoana care achiziţionează maşina din străinătate trebuie sa fie aceeaşi cu persoana care o şi înmatriculează.
RAR eliberează Cartea de Identitate a Autovehiculului (CIV) doar achizitorului intracomunitar, adică persoanei fizice sau juridice care a dobândit autovehiculul dintr-o țară membră UE și care este menționată în documentele de achiziție. Pe lângă certificatul de înmatriculare, achizitorul intracomunitar (sau împuternicitul legal al acestuia) va trebui să prezinte și documentele de achiziție intracomunitară (de exemplu: factură sau contract de vânzare-cumpărare).
„Problema cea mai mare vine la cei care aduc maşinile din import”
Chiar şi aşa, specialiştii auto sunt de părere că cei care au păcălit statul până acum prin neplata TVA vor încerca să găsească noi portiţe pentru a o face în continuare.
„Probabil că o să se mişte destul de repede la cum i-am văzut că reacţionează la tot ceea ce înseamnă prevederi legale. Problema cea mai mare vine la cei care aduc maşinile din import, iar acolo o să rezolve cu acte făcute direct pe numele viitorului cumpărător, iar din păcate aici, cumpărătorii sunt destul de creduli şi acceptă să apară ei în actele de vânzare cumpărare cu persoana străină”, a declarat Răzvan Pavel, directorul unei platforme online de verificare a istoricului maşinilor aduse din străinătate.
Cei care pierd în urma acestei „afaceri” păguboase sunt statul, clienţii şi importatorii autorizaţi. „Sunt mai mulţi care pierd în acest cerc pentru că statul, o dată, nu câştigă, dealerii care plătesc taxe către stat au şi ei de pierdut pentru că există o concurenţă neloială, şi în plus de asta mai sunt şi clienţii care nu au şansa de a cumpăra o maşină de calitate, aceştia lovindu-se de probleme”, este de părere Bogdan Penciu, importator auto autorizat.
Potrivit unei statistici făcute de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile, anul trecut în România s-au înmatriculat peste 120.000 de autoturisme noi, faţă de 400.000 de maşini la mâna a doua.