Direcția Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului (DGASPC) Botoșani va prelua, luna viitoare, un Centru de tranzit construit pentru tinerii care părăsesc sistemul de protecție a copilului.
Acesta a fost ridicat lângă fostul Centru de plasament Prietenia, în baza unei convenții semnată cu Fundația Hope and Homes for Children (HHC) Baia Mare. Investiția a costat aproape 2 milioane de euro și a fost asigurată de Fundația HHC. Centrul cuprinde în fapt opt garsoniere în care vor fi cazați tinerii care părăsesc sistemul de protecție a copilului, la împlinirea vârstei de 18 ani.
Aceștia vor putea sta aici o perioadă, un an sau doi, până îşi vor găsi un loc de muncă şi vor putea trăi pe cont propriu. În tot acest timp ei vor beneficia de consiliere din partea specialiştilor DGASPC și vor învăța să se autogospodărească.
Centrul va funcționa de luna viitoare
Centrul de tranzit va funcționa în structura Complexului de servicii sociale, iar în cadrul ședinței ordinare a Consiliului Județean de miercuri, 27 iulie, aleșii județeni și-au dat acordul pentru înființarea acestuia. Astfel, în aceste zile, reprezentanții DGASPC vor demara procedurile pentru obținerea licenței de funcționare și acreditare. Imobilul în care va funcționa centrul va fi recepționat cel mai probabil luna viitoare, când la Botoșani urmează să ajungă și reprezentanții Fundației HHC.
Al doilea centru construit de Fundația „Hope and Homes for Children”
Centrul de tranzit din Botoșani este al doilea pe care Fundația „Hope and Homes for Children” îl construiește cu susținerea Kaufland România, primul fiind inaugurat în 2016, în Baia Mare, cu o capacitate de 19 locuri. Noul centru de tranzit face parte dintr-un grant în cadrul căruia o casă de tip familial (CTF) a fost deja inaugurată, în Piatra Neamț, iar alte două case sunt în construcție, tot în județul Neamț.
„Telefonul Copilului”
DGASPC Botoșani va implementa și Serviciul social „Telefonul Copilului”. Acesta va funcționa în structura Complexului de servicii de tip rezidențial „Micul Prinț” Botoșani. În fapt, este vorba de operaționalizarea Serviciului telefonic 119 la care vor putea suna copiii aflaţi într-o situaţie vulnerabilă, dar şi alte persoane care au cunoştinţă despre copii abuzați, exploatați sau supuși unei forme de violență.
La telefonul copilului – 119 se va răspunde zilnic, 24 de ore din 24, şi este vorba despre un apel gratuit, deci o linie verde. Ca și în cazul Serviciului Unic pentru Apeluri de Urgență 112, acesta a fost operaționalizat de Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS), va putea fi apelat gratuit din orice rețea fixă sau mobilă și va fi operat de către consilierii direcțiilor de asistență socială și protecția copilului. STS va asigura soluția tehnică de tip call-center și va avea două posturi telefonice, dispuse câte două în fiecare centru de preluare a apelurilor.
În cazul situațiilor anunțate prin 119, dar pentru care este necesară intervenția imediată a Poliției sau a echipajelor medicale, operatorii direcțiilor de asistență socială și protecția copilului vor alerta Serviciul de urgență 112.