O nouă schemă de fraudă, numită vishing, este folosită activ de infractorii cibernetici. Cercetătorii Kaspersky atrag atenţia că s-a detectat o creştere a numărului de e-mail-uri de tip vishing în iunie (aproape 100.000 în total) şi s-au colectat aproximativ 350.000 de e-mailuri de acest tip în perioada martie – iunie 2022.
Cum funcţionează vishingul şi cum să evitaţi capcanele
Vishing (prescurtarea de la phishing vocal – voice phishing) este practica frauduloasă de a convinge oamenii să sune infractorii cibernetici şi să dezvăluie informaţii personale şi detalii bancare prin intermediul telefonului. La fel ca majoritatea schemelor de phishing, şi aceasta începe cu un e-mail neobişnuit de la un mare magazin online sau un sistem de plată. De exemplu, ar putea fi o scrisoare de la o versiune falsă a PayPal care menţionează că tocmai a primit o solicitare de a retrage o sumă mare de bani din contul victimei.
Numai că în timp ce e-mail-urile obişnuite de tip phishing îi cer victimei să urmeze un link pentru a anula comanda, e-mail-urile vishing cer să sune de urgenţă numărul de asistenţă pentru clienţi, furnizat în e-mail.
Metodă aleasă intenţionat
Această metodă a fost aleasă în mod intenţionat de infractorii cibernetici, deoarece atunci când oamenii se uită la un site de phishing, au timp să se gândească la acţiunile lor sau să observe că pagina nu este legitimă. Dar când victimele vorbesc la telefon, de obicei sunt distrase şi le este mai greu să se concentreze.
În aceste circumstanţe, atacatorii fac tot ce le stă în putinţă pentru a le distrage atenţia în continuare: îi grăbesc, îi intimidează şi le cer să furnizeze urgent detaliile cardului de credit pentru a anula presupusa tranzacţie frauduloasă. După obţinerea detaliilor legate de contul bancar al victimei, infractorii cibernetici folosesc informaţiile pentru a fura banii, lăsând victima cu pierderi financiare.
În ultimele patru luni (din martie până în iunie 2022) au fost detectat aproape 350.000 de e-mail-uri de tip vishing, prin care victimele sunt avertizate să sune şi să anuleze o tranzacţie. În iunie, numărul de astfel de e-mail-uri a crescut, ajungând la aproape 100.000, semn că această tendinţă devine tot mai populară şi este probabil să continue să crească.