Municipalitatea nu a abandonat proiectul vizând demolarea garajelor de lângă Colegiul Naţional „Mihai Eminescu”. Cosmin Andrei, primarul municipiului, a precizat că proiectul a ajuns la faza de realizare a unui Plan Urbanistic Zonal (PUZ), prin care edilii să dovedească utilitatea publică a acestui demers.
„În paralel, am sondat piaţa şi pentru o firmă care să presteze serviciile de demolare a acestor garaje, să avem un contract perfectat. Am mers către mediul privat să plătim aceste lucrări care presupun şi această etapă de realizare a PUZ-ului. Şi trebuie să stăm în consultare publică. Un arhitect proiectant trebuie să-mi deseneze şi vă voi prezenta ce vreau să fac acolo”, a spus edilul.
Demolarea garajelor nu va fi urmată doar de amenajarea unor locuri de parcare. „Este o viziune mai largă şi în ceea ce priveşte circulaţia acolo. Dincolo de aceste locuri de parcare, vrem să reabilităm întreaga zonă. Noi abordăm şi trama stradală, nu doar garajele şi spaţiile verzi până la blocuri. Este şi un loc de joacă pe care-l propunem”, a mai spus Cosmin Andrei.
La această dată se derulează procedura de încheiere a unui contract cu o firmă specializată care să realizeze PUZ-ul. „Colegii mei perfectează documentele. Nu am abandonat acest proiect, chiar dacă mai durează, îl vom face. PUZ-ul nu poate fi făcut de funcţionarii din cadrul Direcţiei de Urbanism. Trebuie arhitecţi specializaţi, cu specializări care să nu fie într-un conflict de interese cu cei care avizează. Nu avem colegi care să aibă toate acreditările necesare pentru un PUZ. Şi atunci contractăm acest serviciu, noi îl avizăm, îl aprobăm, dar birocraţia ne întârzie un pic”, a concluzionat Cosmin Andrei.
Proiect anunţat anul trecut
Despre necesitatea eliberării domeniului public de garaje se vorbeşte de mulţi ani, însă luarea acestei măsuri a fost amânată, în principal din calcule electorale.
Pe 25 martie 2021, Cosmin Andrei a declarat că vor fi demolate acele garaje din cauza aspectului inestetic al acelor construcţii din tablă, dar şi din nevoia de a asigura noi locuri de parcare. Acele garaje figurează în evidenţele primăriei drept locuri de parcare acoperite. Anunţul edilului a iscat însă nemulţumiri în rândul botoşănenilor ce deţin acele garaje. La începutul lunii iulie 2021, reprezentaţii proprietarilor de garaje s-au prezentat la primărie, unde au discutat cu primarul Cosmin Andrei şi cu Iulius Gherase, şedul Serviciului Patrimoniu. Ei au ameninţat că se vor adresa instanţei şi că vor strânge semnături pentru demiterea primarului.
Pe de altă parte, proiectul anunţat de primar a fost salutat de foarte mulţi botoşăneni care susţin că este necesară demolarea garajelor, mai ales că multe dintre acestea sunt folosite drept magazii.
La Botoşani, cele mai multe garaje au fost construite după 1990, când s-au încheiat contracte de concesiune pe 25 de ani, la preţuri modice, de la un lei până la 3,5 lei pe metru pătrat. După expirarea contractului iniţial, concesiunea a fost stabilită la preţul zonei, astfel că pentru un garaj se plăteşte, în medie, o concesiune de 700 de lei pe an.