Autoritățile județene și locale din Botoşani și Suceava, autorități locale din regiunea ucraineană Cernăuți, reprezentanți ai guvernelor de la București și Kiev, ai diplomației și ai structurilor vamale din cele două state au participat, în această după amiază, la Siret, la o întâlnire.
Scopul întâlnirii a fost acela de a identifica soluțiile cele mai rapide pentru a se redeschide birourile vamale de la Racovăț/Diakivți și Vicovu de Sus/Krasnoilsk. Discuțiile s-au concretizat într-o declarație comună semnată de reprezentanții structurilor vamale din cele două țări.
Fonduri europene pentru modernizarea punctelor vamale din țara vecină
Punctul Vamal Racovăț are o importanță strategică pentru județul Botoșani întrucât, în actualul context geopolitic, poate contribui la conturarea unui coridor pan-european umanitar și economic, în special pentru comerțul exterior al Ucrainei și României. Cu această ocazie, reprezentanții Misiunii UE pentru reforma sectorului de securitate civilă din Ucraina au anunțat că se vor asigura fonduri europene pentru ca autoritățile din țara vecină să poată moderniza punctele vamale.
Vamă închisă în 2010
Vama Racovăț a fost închisă în 2010, fiindcă nu respecta normele Schengen de securitate cu statele extra-comunitare. Partea românească a vămii a fost reabilitată cu 3,5 milioane de euro, dar, din păcate, nu și cea ucraineană, motiv pentru care nu a putut fi redeschisă.
Consiliul Județean Botoșani a modernizat drumul județean Dorohoi – Racovăț, pe tronsonul Cristinești – Baranca – Fundu Herții – Racovăț, pe o lungime de aproximativ 10 kilometri, în cadrul unui proiect pe trilaterala România – Moldova – Ucraina. În acest an, Direcția Județeană de Drumuri și Poduri, a prins în planul de întreținere și refacerea asfaltului pe cei 2,5 kilometri care leagă punctul vamal de sectorul de drum care a fost deja modernizat.
Termenul avansat de partea ucraineană pentru aducerea celor două puncte vamale la standardele impuse de Schengen pentru a putea fi redeschise este de o lună de la alocarea banilor de către Uniunea Europeană și începerea lucrărilor de modernizare.
Reprezentanții celor două țări și cei ai Misiunii UE au convenit ca după redeschiderea punctelor vamale să existe o faza a II-a, finanțată tot din fonduri europene, pentru modernizarea acestora și a infrastructurii rutiere adiacente pentru ca pe aceste coridoare să se poată desfășura și comerțul internațional de mărfuri.