Modernizarea drumului DN 28B Botoșani – Târgu Frumos îi aduce la disperare pe șoferii care merg spre Iași sau revin din capitala Moldovei. Asta pentru că orice deplasare pe acea rută a devenit un coșmar. Însă nu neapărat din cauza lucrărilor care au loc, întrucât toți par să fi înțeles necesitatea efectuării acestora, ci din cauza proastei organizări a șantierului.
Problemele cele mai mari sunt înregistrate pe tronsonul Botoșani – Copălău, pe o lungime de aproape 23 de kilometri, unde constructorii și proiectantul au convenit ca variantă fezabilă de execuţie reciclarea „in situ” a betonului. Prin urmare, s-a trecut la spargerea acestora, la mărunțirea lor și compactare. Doar că, în loc ca lucrările să se facă eșalonat, pe câte un singur sens de mers și pe tronsoane, astfel încât șoferii să mai poată circula, constructorul a spart dalele din beton pe toată lungimea și lățimea drumului, de la un capăt la celălalt. A ieșit un drum plin de beton spart, pe care șoferii abia mai pot înainta cu mașinile.
Mașini distruse din cauza trepidațiilor
Cei care se aventurează pe acolo, se pot alege cu mașinile distruse din cauza trepidațiilor, ori cu parbrizele sparte, din cauza pietrişului care sare în toate părţile de la maşinile aflate în trafic, mai ales de la cele mari. Și nu este doar atât. Muncitorii au trecut și la realizarea podețelor, iar din cauza lucrărilor pe acele porțiuni nu se poate circula decât pe un singur fir. Au fost montate câteva indicatoare rutiere, dar nimeni nu dirijează traficul, nici cu semafoare, nici cu îndrumător de circulație. Prin urmare, șoferii care se intersectează în acele zone se descurcă fiecare cum poate, la mica înțelegere.
Așa se face că uneori, din cauza coloanelor de mașini, distanța Botoșani – Târgu Frumos a ajuns să fie parcursă și în trei ore, mai ales de cei care vor să-și protejeze mașinile și vor să ajungă la destinație în siguranță.
„Este cea mai proastă organizare. Așa ceva nu se mai vede niciunde prin țară. Au ales aceste variante de lucru probabil pentru costuri cât mai mici, fără să se gândească deloc la șoferii care circulă pe acolo. În mod normal, ei trebuiau să asigure condiții pentru ca traficul să se deruleze cât de cât în siguranță”, a spus unul dintre șoferii care a trecut pe acolo.
Probleme sunt însă şi pe tronsonul Copălău-Flămânzi, unde se decapează sau au fost decapate ambele sensuri şi s-a adus pietriş care apoi a fost compactat. Atunci când trec maşini sau utilaje se ridică un praf care obturează vizibilitatea, iar maşinile constructorului, care trec din când în când şi mai stropesc cu apă, nu ajută prea mult.
Șoferi rămași la mâna constructorului
Nemulțumirile sunt legate și de faptul că traficul auto nu a fost deviat, iar celelalte rute cât de cât ocolitoare nu pot fi folosite, tocmai din cauza distanței destul de mari pe care a fost spart betonul. Dacă s-ar fi lucrat pe tronsoane, șoferii puteau ocoli zona fie prin Orășeni – Cristești – Coșula – Zosin, pe DJ207N, iar mai apoi prin Draxini – Copălău, pe al doilea tronson. Dar cum nimeni nu s-a gândit la așa ceva, șoferii au rămas la mâna constructorului. Problema este că și eventuala deviere prin Orășeni – Cristești – Coșula – Buda este cu probleme, întrucât se lucrează la „Drumul Mănăstirilor”, pe tronsonul până în satul Pădureni.
La fel, cealaltă rută folosită de unii prin Stăuceni-Victoria-Bândești-Sulița-Dracșani-Cerbu-Copălău nu poate reprezenta o soluție, pentru că se lucrează și la modernizarea DN 29D Botoșani – Ștefănești, dar și pe DJ 297, care reprezintă un tronson din Drumul Strategic. La fel, șoferii nu pot opta nici pentru drumul spre Iași prin Ștefănești, pentru că se lucrează la modernizarea drumului DN 29D. Prin urmare, singura soluție pentru un drum cât de cât normal spre Iași o reprezintă ruta ocolitoare prin Pașcani. Astfel, cei care nu sunt presați de timp și nici de costul deplasării, preferă să meargă pe ruta Botoșani – Vorona – Tudora – Lespezi – Pașcani, iar mai apoi spre Târgu Frumos.
„S-a ajuns până la stratul inferior de fundație”
Reprezentanții Direcției Regionale de Drumuri și Poduri (DRDP) Iași spun că situația a fost determinată de soluția tehnică stabilită de proiectant, din cauza structurii drumului pe dale din beton. „Înțelegem nemulțumirile șoferilor, care sunt justificate, dar au fost cele două loturi experimentale, iar proiectantul a decis că singura soluție pe acel tronson este spargerea dalelor și împănarea lor. Este singurul sector de drum unde s-a ajuns până la stratul inferior de fundație și nu se putea face acest lucru pe tronsoane sau pe câte un singur sens.
Constructorul a început deja realizarea stratului de piatră spartă, după care vor urma mixturile asfaltice în trei straturi, care vor totaliza 21 de centimetri. Sperăm ca în maxim două săptămâni să se toarne primul strat de asfalt”, a spus Nicu Popovici, purtătorul de cuvânt din cadrul DRDP Iași. Cert este că, dacă vor scăpa de acest tronson, șoferii care merg spre Iași vor putea utiliza din nou varianta a doua, prin Prăjeni – Plugari – Șipote – Iași.
Modernizarea DN 28B Botoșani – Târgu Frumos este realizată de asocierea Antrepriza de Construcții Drumuri și Autostrăzi SRL (lider) – Mavgo Holding SRL- Vahostav SK – Trameco SA și presupune modernizarea a peste 71 de kilometri, din care circa 32 de kilometri pe teritoriul județului Botoșani.
Proiectul prevede o lărgire a carosabilului, lățimea totală a platformei drumului fiind de 9 metri, 99 de kilometri de șanțuri betonate și rigole carosabile, 59 de podețe noi și alte 48 reabilitate, 9 poduri, dintre care unul nou, aproape 3 kilometri de trotuare, 12 parcări, amenajări de drumuri laterale, precum și o serie de lucrări de siguranța circulației, care includ parapeți metalici, indicatoare și marcaje rutiere.