Se lucrează de zor la modernizarea drumului național 29D Botoșani – Ștefănești, lucrările de reabilitare fiind realizate în proporție de 35%. Pe lângă asfaltul turnat din satul Victoria spre Silișcani, cele două viaducte de la Stăuceni încep să prindă și ele contur.
Primul dintre ele va fi realizat chiar la intrarea în comună dinspre Botoșani, între km 5+901 și km 6+473, și va avea o lungime de circa 600 de metri.
În schimb, viaductul 2 va fi realizat la ieșirea din Stăuceni spre Victoria și va fi cel mai mare. El va avea o lungime de aproape 900 de metri și 42 de deschideri, urmând să fie realizat între km 8+789 și km 9+679. Cel de al treilea viaduct ar urma să fie realizat la Drislea, pe sectorul cuprins între km 28+775-km 29+025. Potrivit reprezentanților Direcției de Drumuri și Poduri (DRDP) Iași, unitate ce supervizează lucrările, acest al treilea viaduct va avea o lungime de 270 de metri, cu 7 deschideri.
„Pentru sectoarele cu teren instabil este prevăzută execuţia a trei viaducte, DN 29D fiind singurul drum din zona de nord a Moldovei cu asemenea lucrări de artă. Acestea vor asigura traversarea zonelor cu alunecări ample și active, vor avea suprastructura formată din grinzi din beton precomprimat de 24 m lungime dispuse joantiv, peste care se execută o placă de suprabetonare.
Primul viaduct va avea 29 de deschideri, iar cel de al doilea 42 de deschideri. Declivitatea acestora va fi egală cu cea a drumului, prevăzându-se măsuri speciale de adaptare a banchetei şi a aparatelor de reazem, pentru preluarea diferenţelor de nivel”, a arătat Nicu Popovici, purtător de cuvânt în cadrul DRDP Iași.
Opt poduri noi şi trei reabilitate
Potrivit proiectului, pe traseul DN 29D, din cele 8 poduri, 5 poduri vor fi noi, iar celelalte 3 poduri vor fi reabilitate. Cel mai mare pod este cel de la km 31+516, peste Jijia (n.r. – la Trușești), care are trei deschideri şi lungimea totală de 58,55 metri. Aici sunt prevăzute lucrări de reabilitare ale podului, cu modificarea elementelor de gabarit actuale, dar cu păstrarea structurii de rezistenţă.
„Tot în Trușești, la trecerea la nivel cu calea ferată de la km 31 + 315, vor fi înlocuite elementele carosabile între linii, ca şi cele de intrare – ieşire, cu elemente noi, în soluție modernă, astfel încât traversarea să se realizeze în condiții de confort pentru diminuarea șocului transmis”, a adăugat Nicu Popovici. Totodată, în zonele urbane/rurale, unde traficul pietonal este consistent, sunt prevăzute trotuare pietonale.
În plus, vor fi amenajate alveolele pentru mijloacele de transport în comun, în afara părţii carosabile, precum şi refugii sau locuri de parcare, structura rutieră fiind similară cu cea a drumului.
Istoric al drumului făcut de DRDP
Interesant este că cei de la DRDP Iași au făcut și un istoric al drumului. Potrivit acestora, DN 29 D, Botoșani – Trușești – Ştefănești este unul dintre cele mai vechi drumuri din regiunea Moldovei. Plecând din centrul municipiului Botoşani drumul traversează opt localități – Stăuceni, Victoria, Silişcani, Drislea, Truşeşti, Guranda, Cucuteni și Ştefăneşti. Amenajarea în plan şi profil longitudinal cât şi pietruirea drumului au fost executate în perioada anilor 1862-1887.
Prima modernizare a fost executată între 1960-1968 pe sectorul Botoşani-Truşeşti, de la coborârea spre Truşeşti, cât şi pe sectorul Truşeşti-Ştefăneşti, în cursul anilor 1969-1973. Începând din anul 1980 s-a realizat pe unele sectoare ranforsarea sistemului rutier.
„Pe acest drum au fost executate în cursul anului 1982 primele îmbrăcăminţi rutiere din cadrul DRDP Iaşi având ca liant gudronul, rezultat din cocseriile Combinatului Siderurgic Galaţi, datorită lipsei acute de bitum din acea perioadă”, a mai spus Nicu Popovici, purtător de cuvânt în cadrul DRDP Iași.
Anul trecut, înainte de demararea lucrărilor, cercetările făcute de către cei de la DRDP Iași au arătat că aproximativ 21% din lungimea totală a drumului se află într-o stare rea, iar 79% din sectoarele investigate se află într-o stare mediocră de degradare.
Lucrări de zeci de milioane de euro
Lucrările de modernizare a DN 29D Botoșani-Ștefănești vizează o lungime totală de peste 42 de kilometri, șoseaua urmând să fie lărgită la 9 metri. Aceasta va avea tot două benzi, dar cu o lățime de 3,5 metri și două acostamente cu lățimea de 1 metru.
Se vor executa șanțuri și rigole betonate, rigole carosabile în lungime aproximativ de 62 de kilometri, 29 de podețe, dintre care 24 podețe noi și 5 reabilitate, aproape 4 kilometri de drenuri, 1,2 kilometri de trotuare în localități, 8 refugii tehnice, amenajări de drumuri laterale, lucrările fiind executate de asocierea Autotehnorom SRL Iași (lider) – Opraasfalt SRL – Obras Publicas Y Regadios SA – Evalcons Tech SRL. Lucrările ar urma să fie executate în 24 de luni, adică până cel târziu în vara anului viitor.
Investiția este susținută de Ministerul Transporturilor – Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) prin intermediul DRDP Iași. Valoarea totală a lucrărilor este de 208 milioane lei, fără TVA (n.r. – circa 44 de milioane de euro), proiectul fiind finanțat din fonduri europene.