Încă un pas important a fost făcut pentru redeschiderea punctului vamal de la Racovăţ, singurul punct de trecere a frontierei cu Ucraina, din judeţul Botoşani, care este închis de aproape 12 ani. Astfel, Guvernul de la Kiev a aprobat deschiderea Puctului de Trecere a Frontierei „Diakivți” și „Krasnoilsk” de la frontiera regiunii Cernăuți cu România, după reconstrucție, transmite Interfax-Ucraina.
Premierul ucrainean Denis Șmigal a anunțat, în ședința de Guvern că Ucraina negociază și organizarea controlului comun de frontieră cu partea română la aceste puncte de control. La rândul său, reprezentantul Cabinetului de Miniștri în Rada Supremă, Taras Melniciuk, a spus că aceste puncte de control sunt destinate circulației pietonilor și mașinilor, cu excepția transportului de marfă.
Pregătiri începute în România încă din martie
Edilul a demarat atunci şi o serie de acţiuni de igienizare a zonei pentru ca, în cazul în care cererea sa va fi acceptată, punctul să poată fi operaţionalizat imediat.
Vamă închisă în 2010
Vama Racovăţ stă închisă de aproape 12 ani. Lucrările de modernizare au fost finalizate în 2018, dar s-a întocmit un proces verbal de suspendare a recepției ca urmare a unor obiecțiuni privind unele lucrări degradate și nerealizate de constructorul inițial, Instal Design SRL. De atunci, lucrurile s-au blocat, iar soluția a întârziat să apară. A venit mai apoi pandemia de coronavirus, iar punctul vamal a rămas închis.
Decizia închiderii punctului vamal de la Racovăț a fost luată în februarie 2010, când Guvernul a aprobat Memorandumul privind „Punctele de trecere simplificată de la frontiera dintre România și Ucraina”, prin care intenționa să aducă la standarde Schengen un număr de cinci vămi.
La acel moment, Punctul de Trecere a Frontierei înregistra un trafic zilnic de 1.200 de persoane și 350 de mașini, iar standardele Schengen impuneau dotarea punctului cu infrastructură și echipamentele necesare securizării frontierelor externe. Concret, la Racovăț urmau a fi construite spații pentru control, cercetări și trebuia instalată aparatura de supraveghere pe timp de zi și de noapte.
Lucrările ar fi trebuit finalizate în 6 luni, costul total al proiectului fiind de 360.000 de euro. Din păcate, lucrurile nu au mers conform planului. În 2011, firma Instal Design SRL, care a câștigat licitația, a abandonat șantierul, după care s-a reapucat de lucru. Între timp, Consiliul Județean Botoșani a obținut o finanțare nerambursabilă de 3 milioane de euro prin Programul Operațional Comun (POC) România – Moldova – Ucraina pentru reabilitarea drumului Cristinești – Racovăț, destinat accesului în vamă. Șoseaua de 10 km a fost finalizată încă din 2016, dar punctul vamal nu a fost pus în funcțiune.