spot_img
luni, noiembrie 25, 2024
HomeEditorialDeșeuri de succes - Ciprian MITOCEANU, scriitor

Deșeuri de succes – Ciprian MITOCEANU, scriitor

Recunosc, sunt genul de idiot care, atunci când desface un ambalaj, îl păstrează în buzunar până găsește un coș de gunoi. Tot așa mi-am educat și odrasla; ai grijă, tati, să nu arunci ceva aiurea. Dacă nu ai un coș în apropiere, pune-l în buzunărel. Selectez gunoiul doar să văd cum cei care se ocupă de ridicatul acestuia îl înghesuie într-un singur container. Dacă aș trăi într-o țară rezonabilă s-ar spune că asta e dovadă de educație, însă, de vreme ce trăiesc în România, e cazul să mă consider idiot.

DONEAZĂ UN ABONAMENT LA MONITORUL!

Nu-ți lăsa părinții, bunicii și prietenii pradă televiziunilor de știri devenite oficine de propagandă și presei cumpărate de partide. Dă-le o șansă să fie informați corect și să facă alegeri în cunoștință de cauză! Fă-le cadou un abonament la Monitorul de Botoșani. Dacă te-ai săturat să îi vezi manipulați și mințiți, completează formularul de mai jos, cu numele și adresa corectă a celui căruia vrei să-i donezi un abonament și noi îi trimitem zilnic ziarul. Abonează-i pe cei dragi la Monitorul și oferă-le o imagine nedeformată a realității. Este cel mai de preț ajutor.

De ce spun asta? Pentru că sunt idiot, de-aia! Pentru că trăiesc în țara în care efortul meu de a fi civilizat, de a-mi educa odrasla, sunt batjocorite fără pic de bun simț de autoritățile statului. Care autorități au declanșat campania „Curățăm România” și se laudă că în primele cincisprezece zile au adunat trei sute de tone de deșeuri și încă mai e timp să adune. Sincer, vi se pare că România arată ceva mai curată? Eu unul nu văd mare curățenie. Pe la țară și nu numai, identifici casele nelocuite după munții de gunoaie aruncate de vecini peste gard. Pentru că, în buna tradiție a unui popor cu ifose de superioritate, important e să fie curățenie în curtea personală, restul nu mai contează. La marginea oricărui drum, indiferent cât de departe ești de localitate, șanțurile sunt pline de gunoaie. Cu alte cuvinte, materie plină din plin pentru campanii gen „Curățăm România” și „Let’s Do It, Romania” coordonate cu proletară implicare taman de autoritățile din cauza cărora România e o groapă de gunoi. Și pentru că autoritățile nu au bani decât pentru salarii, se apelează la voluntari. Adică la acei fraieri cărora chiar le pasă de mediu și au grijă să nu arunce deșeurile la întâmplare; doar nu credeți că cele trei sute de tone de mizerii au fost strânse de cei care le-au aruncat. Tot cei civilizați își rup din timpul lor și adună tonele de bârlog lângă care se pozează apoi oficialii și se felicită pentru succesul campaniei de ecologizare. Câtă ipocrizie, cât dispreț și câtă nesimțire în imaginile ce se vor viralizate. Pentru că „succesul” campaniei „Curățăm România” este direct proporțional cu lipsa de implicare a autorităților în gestionarea lipsei de civilizație a trăitorilor din această țară. Există tratament; în vest a funcționat foarte bine, de aceea Germania e așa de curată. Amenzile nesimțite i-au civilizat pe iresponsabili, nu sloganuri gen „Vrem o țară fără deșeuri abandonate!” O mulțime de conaționali ajunși în Germania povestesc ce amenzi și-au luat pentru că au aruncat chiștoace pe stradă și jură că nu recidivează.

În România de ce nu se poate? Avem legi, avem autorități chiar mai multe decât e cazul și, totuși, campaniile de ecologizare sunt un succes. Când te lauzi cu trei sute de tone de deșeuri și treaba asta nu se prea vede în teren, ei bine, se poate spune că era loc de ceva amenzi. Ori, despre așa ceva nu se prea vorbește. Pentru că o mare parte din sancțiunile pecuniare stau în puterea autorităților locale. Și ce autoritate locală își riscă votul pentru a-l disciplina pe cetățean? Pentru că, în ochii nesimțitului aruncător de deșeuri, amenda o încasează nu pentru că e necivilizat, ci pentru că „are primarul ceva cu mine” și-i arată el la vot.

Problema cea mai mare e, desigur, la minister. Ministerul are în subordine o mulțime de instituții care ar putea să sancționeze UAT-urile pentru neimplicare, însă așa ceva nu se întâmplă, mai bine o campanie de ecologizare. „Am fost adesea în țări în curs de dezvoltare și am văzut multe daune făcute mediului, dar rareori ceva la o asemenea amploare” –  Grégoire Dubois, Managerul Centrului pentru Biodiversitate al Comisiei Europene” despre ce a văzut ce e de văzut prin România.

Așa că, nesimțiților, făceți-vă datoria. Amendați ce e de amendat, luați măsurile legale, nu îmi cereți mie să strâng de prin șanțuri peturile de bere aruncate de necivilizații pe care nu sunteți în stare să-i responsabilizați. Și nu vă lăudați cu cât gunoi ați strâns, chiar dacă ăla e succesul vostru.

 

 

Deja ai votat!

DONEAZĂ UN ABONAMENT LA MONITORUL!

Nu-ți lăsa părinții, bunicii și prietenii pradă televiziunilor de știri devenite oficine de propagandă și presei cumpărate de partide. Dă-le o șansă să fie informați corect și să facă alegeri în cunoștință de cauză! Fă-le cadou un abonament la Monitorul de Botoșani. Dacă te-ai săturat să îi vezi manipulați și mințiți, completează formularul de mai jos, cu numele și adresa corectă a celui căruia vrei să-i donezi un abonament și noi îi trimitem zilnic ziarul. Abonează-i pe cei dragi la Monitorul și oferă-le o imagine nedeformată a realității. Este cel mai de preț ajutor.

Botoșani
nori împrăștiați
2.6 ° C
2.6 °
2.6 °
93 %
1.5kmh
49 %
Dum
3 °
lun
4 °
mar
4 °
mie
6 °
joi
7 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Având în vedere că se apropie sărbătorile, s-au montat semne și pentru musafiri.

EDITORIAL

La treizeci și de ani după căderea oficială a comunismului, în România procesul electoral a devenit un spectacol mai degrabă decât un act de...

EPIGRAMA ZILEI

Tot votând răul cel mai mic N-am realizat nimic Așadar și prin urmare Încercăm cu ăla mare?   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...