Primarul Cosmin Andrei a anunţat astăzi, 29 martie, în cadrul unei conferinţe de presă, că va fi depus un proiect în cadrul Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) pentru achiziţia a 11 autobuze electrice.
„Valoarea totală a proiectului este 5.341.979 de euro, aceste autobuze fiind destinate operatorului Eltrans pentru cele două trasee pe care operează în acest moment cu autobuze diesel, respectiv fostele trasee ale tramvaielor. Acest proiect prevede, de asemenea, și achiziția unor stații de încărcat rapide, pentru că discutăm despre autobuze electrice cu o lungime de 10 metri și de stații standard de încărcare”, a declarat edilul. Potrivit acestuia, documentația este pregătită şi va fi depusă începând cu 1 aprilie, fiind important ca municipiul să se numere printre primele UAT-uri care vor depune proiecte.
Primarul a reamintit că transportul public local cu tramvaie este suspendat la nivelul municipiului şi a fost înlocuit de o flotă de autobuze diesel cu care operează societatea Eltrans. Autobuzele au fost închiriate într-un sistem de leasing operaţional, rata lunară fiind de 160.000 de lei.
„Ne dorim înlocuirea acestor autobuze cu autobuze electrice pentru care avem posibilitatea de finanţare într-un procent de 100%, deci fără confinanţare de la bugetul local, autobuze nepoluante, moderne, care să înlocuiască autobuzele diesel, pe circuitul liniilor 101 şi 102. Nu putem opera în acest moment în alte zone din municipiul Botoşani pentru că avem o delegare de gestiune în ceea ce priveşte transportul public efectuat cu autobuze până în anul 2026, aşa cum a decis Consiliul Local pentru o societate privată care efectuează acrest transport (Microbuzul –n.r.), în completarea celui pe liniile 101 şi 102”, a explicat Cosmin Andrei.
Se ia în calcul denunţarea contractului vizând autobuzele diesel
Contractul vizând autobuzele diesel a fost încheiat pe cinci ani, existând o clauză de denunţare unilaterală a contractului, sau chiar cu acordul părţilor, dar cu plata unor penalităţi, care presupun plata a 25% din valoarea facturilor neachitate până la finalul contractului.
„Cu alte cuvinte, cu cât suntem mai aproape de termenul final, cu atât suma pe care ar trebui să o plătim pentru aceste autobuze ar fi mai mică. Dar, într-un calcul economic, cu ceea ce înseamnă costuri pentru aceste autobuze electrice pe care le vom primi fără o cofinanţare, fără a mai plăti carburant pentru aceste autobuze, vom lua în considerare în momentul în care vom primi autobuzele electrice dacă denunţăm sau nu contractul. Un contract care nu a fost făcut foarte avantajos nici pentru societatea Eltrans nici pentru municipiul Botoşani”, a mai precizat Cosmin Andrei.
Societatea Eltrans foloseşte autobuze diesel din august 2020.
Planuri pentru renunţarea la banii europeni pentru infrastructura de transport cu tramvaiul
Municipalitatea este pe cale să renunţe la finanţarea europeană vizând reabilitarea infrastructurii de transport cu tramvaiul. Cosmin Andrei susţine că acest proiect este cu mult depăşit, cu atât mai mult cu cât cofinanţarea încet – încet se apropie de 50%.
„Necesarul de bani este foarte mare, faţă de situaţia iniţială unde aveam o confinanţare de 2%, ajunge spre 50%, la o valoare de câteva zeci de milioane de euro, ceea ce este împovărător pentru municipiul Botoşani şi exclude alte variante de dezvoltare. Cel de-al doilea impediment, îl reprezintă termenul pentru decontarea sumelor din fondurile europene, care este decembrie 2023, într-o situaţie în care nu am avut câştigător în urma licitaţiilor pe care le-am demarat şi nu avem proiect tehnic”, a mai explicat Cosmin Andrei, adăugând că botoşănenii, „într-o oarecare măsură, nu-şi doresc acest proiect şi au cerut înlăturarea infrastructurii pentru tramvai care periclitează traficul la nivelul municipiuului şi acest lucru va fi făcut în perioada următoare, pe strada Primăverii”.