În urmă cu 30 de ani, pe 15 martie, în România lua ființă Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului. Astfel, Cu prilejul Zilei Mondiale a Consumatorilor, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a organizat o videoconferință online în cadrul căreia a participat și Radu Căjvăneanu, vicepreședintele APC Botoșani.
În intervenția sa, Radu Cajvaneanu a arătat colaborarea bună, pe principii de parteneriat, cu Comisariatul Județean pentru protecția consumatorilor din Botoșani condus de Mirel Rogalschi, precum și cu Comisariatul Regional pentru protecția consumatorilor Iași și cu Prefectura Botoșani.
Numărul asociațiilor pentru protecția consumatorilor a scăzut cu zecile
În același timp, Radu Căjvăneanu a deplâns situația organizațiilor neguvernamentale pentru protecția consumatorilor din România.
„Dacă imediat după anul 1992 au luat ființă și au funcționat cu bune rezultate peste 100 de Asociații de protecție a consumatorilor în România, în prezent numărul celor active de abia depășește 10 organizații. Spre comparație, în alte țări europene, numărul organizațiilor de consumatori este de ordinul sutelor și chiar miilor iar activitatea acestora este sprijinită consistent prin diverse programe la nivel central, regional și local”, a transmis vicepreședintele APC.
„Pe piețele agroalimentare botoșănene, încă persistă marfă de proveniență dubioasă”
De asemenea, a adus în discuție elemente din noua agenda pentru consumatori a Comisiei Europene, cu prevederi care privesc, printre altele, reducerea și eliminarea escrocheriilor online, promovarea și participarea la sistemul rapid de alertă timpurie cu privire la produsele neconforme al CE. În același timp a sugerat și alinierea la alte prevederi europene pentru consumatori precum: urmărirea trasabilității produselor, adică a drumului acestora de la fermă până la consumatori.
„Este o problemă pe care au sesizat-o mulți botoșăneni care arată că, pe piețele agroalimentare botoșănene, încă persistă marfă de proveniență dubioasă. Alte sugestii ale APC Botoșani privind alinierea la practicile europene în domeniul protecției consumatorilor: ● diversificarea platformelor de soluționare alternativă a litigiilor (SAL) și cooptarea în cadrul acestora a unor reprezentanți ai asociațiilor de consumatori
● simplificarea practicilor judiciare privind spețe ale consumatorilor, prin reducerea termenelor și a duratelor precum și prin atingerea unui procent mai mare de soluții în favoarea consumatorilor, așa cum se practică în Europa ● încheierea unor protocoale de colaborare, inclusiv cu reprezentanți din Ministerul Sănătății, pentru a urmări mai bine modul cum se respectă drepturile pacienților, ca beneficiari de servicii medicale”, a mai precizat acesta.