Aglomerație la Serviciul de pașapoarte. În mai puţin de două săptămâni de la declanșarea războiului din Ucraina, numărul cererilor de eliberare a documentelor de călătorie în străinătate a crescut de patru ori față de acum două luni. Astfel, dacă în toată luna ianuarie la nivelul serviciului au existat 1.559 de solicitări, ceea ce înseamnă o medie zilnică de 70 de cereri (n.r. – raportat la numărul de zile lucrătoare), ieri, pe 8 martie a.c., au existat 319 programări, adică de patru ori mai multe față de începutul anului, însă cumva la egalitate cu cifrele înregistrate în luna august 2021, când era vorba de perioada concediilor.
Cum această perioadă nu este specifică vacanțelor peste hotare, singura variantă plauzibilă cu privire la această explozie a numărului de solicitări pare să fie drama prin care trec acum ucrainenii. Îngrijorați de conflictul armat din țara vecină, mulţi botoșăneni vor să fie pregătiţi în cazul în care vor fi nevoiţi să se refugieze din calea extinderii conflictului armat și au mers să solicite eliberarea sau preschimbarea pașaportului. 80% din solicitări vizează eliberarea pașapoartelor simple electronice, în timp ce restul solicitanților au preferat pașaportul simplu temporar.
Orientarea spre pașaportul electronic se justifică prin faptul că acest tip de document are o valabilitate de 10 ani, în cazul persoanelor adulte, în timp ce pașaportul temporar este valabil numai un singur an. În plus, pașaportul electronic se eliberează în cinci zile, iar cel temporar în zece zile.
Programările ajung până la jumătatea lui aprilie
Din cauza creșterii numărului de solicitări, platforma https://www.epasapoarte.ro nu mai avea locuri disponibile la Botoșani pentru programări aferente acestei luni. Ieri la prânz, de exemplu, primele programări pentru eliberarea paşaportului simplu temporar erau disponibile pentru data de 13 aprilie a.c., adică peste cinci săptămâni, iar pentru eliberarea pașaportului simplu electronic data de 11 aprilie.
„Din păcate, nu putem facem o comparație cu aceeași perioadă a anului trecut, întrucât cifrele nu sunt edificatoare. Dacă vă aduceți aminte, în martie 2021 existau acele restricții luate în contextul stării de alertă, iar solicitările erau reduse”, a spus comisarul șef Alin Popovici, șeful Serviciului Pașapoarte Botoșani.
Se ia în calcul prelungirea programului
Numărul mare de solicitări i-a determinat pe cei de la Serviciul de pașapoarte să reajusteze activitatea. Astfel, ieri erau deschise patru ghișee de lucru cu publicul, iar toate stațiile erau operaționale. În plus, conducerea serviciului a luat în calcul posibilitatea prelungirii programului de lucru, astfel încât să se lucreze la capacitate maximă.
„Dacă oamenii se prezintă la timp la ghișeu, conform programării, nu se formează niciun rând”, a adăugat comisarul șef Alin Popovici. În ciuda acestor garanții, cei care nu au programări sunt dispuşi să aştepte oricât este nevoie pentru a putea să îşi facă pașaportul. Taxa pentru paşaport este în jur de 250 de lei, iar oamenii trebuie să prezinte la ghişeu cu paşaportul vechi și/sau cartea de identitate, dar și cu toate taxele achitate.
Direcţia Generală de Paşapoarte şi a Serviciilor Publice Comunitare de Paşapoarte a transmis că cei care doresc să depună cerere pentru eliberarea documentului o pot face la orice serviciu comunitar din țară. În situația în care nu mai sunt locuri disponibile pentru programare în perioada dorită (de exemplu în cazul SPCP București, Ilfov, Suceava) se poate verifica disponibilitatea în județele limitrofe (Giurgiu, Călărași, Teleorman, Ialomița, dar şi la Botoșani). De altfel, la Serviciul de pașapoarte Botoșani au fost primite solicitări și din județele învecinate, în special din partea celor care locuiesc în județul Iași, în zona orașelor Hârlău sau Pașcani.