Coșmarul locatarilor din cartierul Sucevei, care sunt inundați periodic cu dejecții din cauza problemelor din rețeaua de canalizare a orașului, continuă. Duminică, un apartament de la etajul I al unui bloc de pe strada Colonel Victor Tomoroveanu nr. 4 a fost inundat din cauza aceleiași probleme. Proprietara apartamentului a reușit să salveze bunurile și a sunat imediat la Asociația de proprietari nr. 12 de care aparține, care a luat din nou legătura cu cei de la Nova Apaserv, solicitând o intervenție de urgență pentru curățarea canalelor colectoare.
„Femeia a curățat imediat, dar a adunat câteva dejecții într-o pungă, pe care a depozitat-o în balcon. Nu a refulat la parter pentru că cei care locuiesc acolo au decis, tot din cauza problemelor, să-și facă o canalizare proprie”, a declarat Adela Vasilică, președintele Asociației de proprietari nr. 12 Botoșani.
Situația survine la numai câteva săptămâni după ce alte două apartamente situate la parterul unui alt bloc de locuințe de pe strada Colonel Victor Tomoroveanu nr. 12 au fost inundate din aceeași cauză. Și atunci, intervenția celor de la Nova Apaserv a avut loc după câteva zile de la sesizare, numai după ce locatarii, aduși la exasperare de lipsa de reacție au solicitat intervenția presei. Cei care locuiesc în cartier spun că echipele de intervenție de la Nova Apaserv ar mai fi ajuns în zonă și în urmă cu circa 10 zile, dar și acum vreo trei săptămâni, însă de fiecare dată s-a acționat punctual, fără ca întreaga rețea de canalizare să fie verificată și decolmatată.
Probleme accentuate cu trecerea anilor
Adela Vasilică, președintele Asociației de proprietari nr. 12, susține că problemele au început de prin 2013, când unul dintre adăposturile de protecție civilă aflat la subsolul unui bloc a fost inundat tot din cauza problemelor de la canalizare. Atunci, un locatar s-a plâns că nu mai poate să stea în casă din cauza mirosului. Adresa a fost susţinută şi prin semnăturile celorlalţi locatari.
Urmare a demersurilor conducerii Asociaţiei 12, dar şi ale locatarilor, în vara anului 2015 s-a făcut un plan de monitorizare şi s-a dispus înlocuirea ţevilor de la subsol, până la canalul colector principal, dar planul nu a fost pus în practică. În schimb, când nu mai avea pe unde să se scurgă, apa și toate dejecțiile refulau în apartamentele de la etajele inferioare. De atunci, proprietarii de apartamente au început să schimbe, pe cheltuiala lor, conductele de la blocuri către canalele colectare.
„Noi ca asociație puneam jumătate din sumă, din fondul de reparații, iar proprietarii restul. Așa am reușit să schimbăm conductele la vreo opt blocuri, deși asta era treaba celor de la Nova Apaserv. Am plătit cam 6.000 de lei pentru fiecare bloc”, povestește Adela Vasilică. Cu toate acestea, problema s-a accentuat cu trecerea anilor, mai ales după ce, în urma unor intervenții la rețeaua de electricitate din spatele blocului de pe strada Sucevei nr. 5, conducta de canalizare a fost spartă.
„Nu sunt trași la răspundere pentru greșeli”
„Cei care au lucrat acolo nu au anunțat și au acoperit conducta spartă cu niște bucăți din beton sau cărămizi, care acum s-au surpat și au înfundat canalizarea. Acolo ar trebui să se sape și să schimbe bucata de conductă afectată”, spune Gheorghe Simionovici, gospodarul din cadrul Asociației de proprietari nr. 12, care a adăugat că toate intervențiile Nova Apaserv de până acum s-au rezumat la a goli unele canale colectoare cu ajutorul vidanjelor. Din acest motiv, oamenii sunt revoltați și spun că plătesc lună de lună un serviciu de care nu beneficiază, taxa pentru canalizare fiind încasată regulat, pe bază de factură, de operatorul de apă.
„Vom face o plângere directă către directorul acestei companii și către Consiliul Județean, pentru că este nevoie urgentă să sape din nou acolo și să facă lucrarea cum trebuie. Mai rău este că nu sunt trași la răspundere pentru astfel de greșeli. Ei nu sunt obișnuiți să lucreze corect. Directorul ăsta și ceilalți nu ar trebui să mai fie în funcții. Ei trebuie să facă în fiecare lună controlul la canale, să verifice dacă totul e bine, nu să facem noi zeci de sesizări, ei să vină o singură dată și să facă în bătaie de joc. Ne gândim foarte serios să dăm societatea în judecată împreună cu locatarii care au fost afectați de nepăsarea acestei unități timp de ani de zile”, a spus Dinu Captar, membru în cadrul colegiului de conducere din cadrul Asociației de proprietari nr. 12.
Problene cunoscute de Nova Apaserv
Cert este că problema din cartierul Sucevei este cunoscută de cei din cadrul Nova Apaserv pentru că atât directorul companiei, Liviu Ștefan, cât și Romeo Obuf, fostul director operațional, au recunoscut că echipele de intervenție au ajuns acolo de mai multe ori și se impune o lucrare mai amplă pentru refacerea canalizării. Romeo Obuf a explicat că toate aceste probleme apar din cauza faptului că în ultimii 30 de ani nu s-au făcut niciun fel de investiții pentru schimbarea canalizării din municipiu.