În plin scandal legat de unele fapte comise de polițiști, Poliția Română creează noi structuri. Două astfel de unități au corespondent și în județul Botoșani -una va funcționa în cadrul Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ), iar cealaltă în cadrul Biroului de Poliție Transporturi Botoșani (n.r. – care face parte din Secția de Regională de Transporturi Iași).
Prima dintre aceste noi structuri ar fi Biroul de Pregătire Profesională, care se dorește a fi o unitate de specialitate, din cadrul aparatului IPJ Botoșani, care va gestiona și coordona activitatea de formare profesională inițială și continuă a polițiștilor din cadrul instituției. „A fost împuternicit un ofițer pe postul de șef birou și urmează să fie angajați pe post, din sursă internă, cei care vor lucra în cadrul biroului”, a spus comisarul șef Viorel Șerbănoiu, inspector șef în cadrul IPJ Botoșani.
Astfel, cei care vor activa în cadrul noii structuri vor trebui să urmărească și să evalueze, în timpul practicii, formarea profesională inițială a agenților și ofițerilor în instituțiile de învățământ care pregătesc personal al Poliției Române. Totodată, cei din cadrul biroului vor trebui să se ocupe de perfecționarea pregătirii profesionale a polițiștilor, încadrați deja pe post, prin programe de formare profesională continuă. Practic, cei din Biroul de Pregătire Profesională vor fi cei care vor coordona, monitoriza și vor evalua pregătirea în domeniul intervenției polițienești pe patru componente – pregătirea tactică, pregătirea în domeniul educației fizice și autoapărării, pregătirea în domeniul tragerilor cu armamentul din dotare și pregătirea în domeniul conducerii autovehiculelor de serviciu. Asta după ce mai mulți polițiști din țară s-au făcut de râs în timpul unor intervenții, întrucât nu au știut cum să procedeze în diverse situații, alții au împușcat accidental persoane nevinovate, iar unii au fost implicați în accidente grave în timp ce conduceau chiar autospecialele de poliție.
Cealaltă structură nouă va avea parte de misiuni mai puțin obișnuite pentru Poliția Română. Este vorba de Postul de Poliție Transporturi Navale Stânca, care are prevăzute patru funcții, cea de șef de post și trei de ajutor șef post. Cei care vor ajunge să lucreze aici vor trebui să patruleze cu șalupa pe lacul de acumulare, în zona apelor teritoriale românești, pentru a-i verifica pe toți cei care desfășoară diverse activități pe luciul de apă. Deocamdată, noua structură este doar pe hârtie întrucât posturile urmează să fie scoase la concurs, iar subunitatea nu are în dotare nici măcar ambarcațiunea cu care va trebui să patruleze. „Vom primi o șalupă. De altfel, toate funcțiile de aici sunt prevăzute cu conducător șalupă – ambarcațiune. Cei selectați vor urma o serie de cursuri de specializare de trei luni și vor primi un atestat valabil cinci ani”, a declarat, în cadrul unei conferințe de presă, inspectorul Ciprian Adam, șeful Biroului Poliției Transporturi Botoșani.
Cert este că imediat ce structura va deveni operațională, cei din cadrul Poliției Transporturi Navale Stânca vor colabora și cu polițiștii de frontieră de la Stânca, care au deja în dotare patru astfel de ambarcațiuni de patrulare. „Cei de la Poliția de Frontieră își vor păstra linia lor de muncă cu treceri frauduloase ale frontierei, contrabandă, etc, iar noi vom fi mai mult pe braconaj piscicol, braconaj cinegetic, Legea Apelor, Legea Mediului, și la regimul naval”, a adăugat inspectorul Ciprian Adam. Prin urmare, ei vor trebui să verifice autorizațiile de pescuit, licențele pentru bărci sau ambarcațiuni, dar și permisele de conducere ambarcațiunilor. Asta pentru că, în funcție de tipul de barcă și de zona de navigație, este nevoie de o licență. Doar câteva tipuri de ambarcațiuni pot fi conduse fără o licență – cele fără motor sau cu un motor cu maximum 15 CP. Zona de navigație este și ea limitată, în funcție de tipul de licență.