Aflată într-o situație critică din punct de vedere financiar, societatea Nova Apaserv dă din nou cu stângul în dreptul. În condițiile în care facturile la energie au explodat pur și simplu în ultimele două luni, iar pierderile de apă sunt uriașe, cei din conducerea operatorului de apă au decis în luna decembrie 2021 să cheltuiască peste 40.000 de lei pentru servicii de consultanță ajustării structurii organizaționale. Altfel spus, în vederea adoptării unei noi organigrame care să eficientizeze activitatea. Asta în condițiile în care unitatea are patru directori, dar și servicii de specialitate gen Resurse umane, care se puteau ocupa ei direct de această problemă.
Decizia a fost luată, însă, în Consiliul de Administrație, iar în urma unei achiziții directe s-a încheiat un contract de prestări servicii pentru 35.000 de lei fără TVA cu societatea Pluri Consultants România SRL, cu sediul în Ploiești (județul Prahova), care ar urma să realizeze noua organigramă până undeva la sfârșitul acestei luni.
„S-a optat pentru o firmă care are experiență în domeniu întrucât nu este vorba doar de desenarea acelei organigrame, pe tipuri de activități, ci implică mult mai multe aspecte, de la reechilibrarea compartimentelor, până la realizarea fișei tuturor posturilor, în care să fie menționate atribuțiile tuturor angajaților”, a spus vicepreședintele Consiliului Județean, Bogdan Dăscălescu.
În esență, cei din conducerea operatorului de apă speră să redefinească structura organizațională și să realizeze o redimensionare a personalului mai ales din sectorul operațional, pentru eficientizarea activității din punct de vedere economic. Astfel, firma de consultanță ar urma să facă o diagnoză, după care va fi elaborat un plan de măsuri în funcție de strategia societății, urmând să fie stabilite domeniile cheie pe proiectele de dezvoltare dar și indicatorii cheie de performanță.
Societatea a mai avut contracte cu această firmă
Directorul general al Nova Apaserv, Liviu Ștefan, spune la rândul său că toate aceste criterii vor trebui menționate inclusiv în noul Regulament de Organizare și Funcționare, dar și Regulamentul de Ordine Interioară, cu proceduri de sistem și posibile relocări de personal. „Poate părea costisitor acest serviciu de consultanță, însă nu trebuie uitat că la precedentele modificări de organigramă au existat procese în instanță, care s-au soldat cu alte costuri”, a spus acesta.
Cert este că firma cu care a încheiat contractul operatorul de apă nu este una necunoscută societății Nova Apaserv. Pluri Consultants România este tocmai societatea care s-a ocupat și de serviciile de recrutare și selecție a actualului director general, contra unei sume de 5.000 de lei. Pentru că, trebuie spus și acest lucru – Liviu Ștefan este cel care a promovat selecția organizată în toamna anului trecut, el fiind confirmat în funcție la începutul lui decembrie 2021. Doar că selecția s-a făcut într-o semiclandestinitate pentru că pe site-ul Nova Apaserv nu apare niciun document care să ateste clar când a fost organizată selecția.
Într-un document mai vechi postat în vara lui 2021, se menționa doar că persoanele interesate pot depune dosarele până cel târziu la data de 20 septembrie, ori ce s-a întâmplat în intervalul septembrie – decembrie 2021, până la validarea rezultatelor, nu se menționează nicăieri. „Am fost singurul candidat”, a recunoscut Liviu Ștefan.
Pierderile din sistem se cifrează la peste 60% din producție
Cum-necum, operatorul de apă trebuie să ia o serie de măsuri urgente pentru eficientizarea activității. Asta pentru că, la momentul actual, pierderile din sistem se cifrează la peste 60% din producție, și, chiar dacă încasările sunt de peste sută la sută în ceea ce priveşte apa facturată, sumele care ajung lunar în conturi abia dacă acoperă strictul necesar pentru menținerea pe linia de plutire. Asta pentru că, în ultimele luni, facturile lunare la energia electrică s-au majorat și au ajuns la o medie de circa un milion de lei, ceea ce reprezintă aproape 20 la sută din cifra lunară de afaceri. Ori, fără să dețină utilajele proprii, societatea plătește sume considerabile și pentru intervenții.
Din acest motiv, actualul CA și directorul general intenționează să apeleze o serie de credite pentru achiziția de echipamente care să permită facturarea unui procent mai mare a producției, să achiziționeze o serie de utilaje și mărească numărul angajaților care fac parte din echipele de intervenție așa încât și să scurteze timpii de intervenție, dar și reducerea fraudelor. Asta pentru în momentul de față reprezentanții operatorului de apă nu pot să spună ce predomină – consumul fraudulos sau pierderile din sistem ca urmare a avariilor.
În prezent operatorul de apă are în organigramă 551 de posturi
Cert este că în prezent operatorul de apă are în organigramă 551 de posturi, însă din câte se pare aparatul TESA și administrativ ar fi supradimensionat. Asta nu este întâmplător pentru că, timp de mai mulți ani, societatea Nova Apaserv a fost folosită pentru a angaja multe persoane din clientela politică a celor aflați vremelnic la conducerea Consiliului Județean, care este acționarul majoritar, unele posturi fiind înființate cumva cu „dedicație”. Din acest motiv, nu este exclus ca noua organigramă să genereze și o serie de reacții.
Cert este că schimbările anunțate în cadrul Nova Apaserv cuprind inclusiv o reanalizare a tarifelor, care ar fi generată cel puțin de explozia tarifelor la energia electrică, dar și de majorarea salariului minim pe economie, aceste două costuri urmând să se regăsească în noile prețuri propuse de cei de la operatorul de apă. Modificarea tarifelor va fi propusă cel mai probabil în luna februarie, dar va trebui să obțină acordul celor de la Consiliul Concurenței, a celor de la Consiliul Județean și ADI „Aqua”.
Nova Apaserv a fost executată silit
Problemele de la Nova Apaserv s-au acutizat de la finele lui 2020, când societatea a fost executată silit de Aquaterm, în urma unui proces pierdut la Curtea de Arbitraj. Pus în situația să plătească 7,6 milioane de lei, operatorul de apă s-a ales cu conturile blocate, iar datoriile către principalii furnizori de servicii au început să crească. Situația a devenit extrem de gravă în urmă cu aproape trei luni, când facturile la energia electrică au crescut. Cum operatorul de apă avea deja datorii către E.ON, furnizorul de electricitate a decis să renunțe la contractul cu Nova Apaserv. Prin urmare, societatea a trebuit să caute imediat un alt furnizor de electricitate pentru a încheia un nou contract.
În luna aprilie 2021, CJ a înaintat către Instituţia Prefectului o adresă oficială prin care solicita inițierea unei hotărâri de Guvern pentru alocarea sumei de 10.455.526 lei din Fondul de rezervă aflat la dispoziţia prim-ministrului.
Suma solicitată era necesară pentru a nu se intra într-un blocaj economic în plină pandemie de SARS-CoV-2, după ce firma a rămas fără lichidităţi. Doar că răspunsul a fost unul negativ. Problemele s-au suprapus și pe numirea noului Consiliu de Administrație, din care au ajuns să facă parte numai cei susținuți politic și anume Doru Constantin (PSD), Gabriel Atudoroae (ALDE), Ionel Dimitrovici (ALDE), Dumitru Pascariuc (PSD) și Ioan Comarița (PSD).