Sute de elevi botoşăneni învaţă în sistem simultan, care nu le asigură o pregătire şcolară de calitate. La această situaţie s-a ajuns din cauza scăderii populaţiei şcolare. „Încă sunt foarte multe unităţi de învăţământ în mediul rural care au gimnaziu în simultan, ceea ce este foarte grav şi nu oferă şanse egale copiilor la educaţie, aşa cum clamăm în fiecare zi”, a declarat Ada Macovei, inspector şcolar general.
Oficialul a dat ca exemplu clasele formate din 12 până la 20 – 22 de copii, în care învaţă elevi de clasa pregătitoare, clasa I, a II-a, a III-a şi a IV-a, într-o singură clasă. La nivelul judeţului sunt 24 de astfel de clase. Totodată, sunt şi 26 de clase unde elevii de gimnaziu învaţă tot în sistem simultan.
„Încercăm să le separăm, dar este o rezistenţă foarte mare din partea părinţilor pentru că nu înţeleg ce înseamnă învăţământul acesta şi cât de dăunător poate să fie pentru copii. Ei preferă să-i ţină la şcoala din sat în loc să-i lase să facă naveta, evident cu sprijinul autorităţilor locale şi al Ministerului Educaţiei, pentru că se decontează parte din transport. Copiii ar beneficia de învăţământ de calitate, în clase de sine stătătoare, cu copii de vârsta lor, cu lecţie singulară pentru toţi elevii clasei. Beneficiile ar putea fi descrise şi calitativ şi cantitativ în foarte multe pagini. Ca să facem o simulare pentru public, a învăţământului simultan, ne imaginăm că într-o sală cu 20 de persoane învăţătorul vorbeşte cu una dintre persoane iar ceilalţi 18 copii îşi văd singuri concentraţi şi atenţi doar la ceea ce au de făcut de exerciţiile lor, ceea ce este aproape utopic”, a precizat Ada Macovei.
„Aceste probleme sunt foarte urgente”
Oficialul a adăugat că la copii atenţia este foarte fragilă şi concentrarea foarte greu de obţinut în clasă, atunci când vorbim despre copii care au între şase şi 10 ani. Practic, în timp ce învăţătorul pregăteşte copiii de clasa a IV-a pentru învăţământul gimnazial, pe copiii de pregătitoare trebuie să-i înveţe să respecte câteva reguli de bază şi să stea în bancă, iar pe cei de clasele I, a II-a să scrie şi să citească, să socotească şi aşa mai departe.
„Aceste probleme sunt foarte urgente şi foarte importante şi la care nu mă aştept să găsesc înţelegere prea mare în rândul autorităţilor locale. Va trebui să luăm noi o decizie la nivelul Inspectoratului Şcolar şi Ministerului Educaţiei”, a explicat Ada Macovei.
Sute de elevi învaţă în sistem simultan
La această dată, învaţă în sistem simultan câteva sute de elevi. „Sunt şi 12 în fiecare clasă. Vrem să facem din cinci clase câte două, respectiv clasa pregătitoare să fie cu clasele I şi a II-a, iar separat că fie elevii din clasele a III-a şi a IV-a. În actualul sistem de lucru, nu se pot concentra, nu au cum”, a mai spus Ada Macovei.
Potrivit oficialului, sistemul de lucru simultan nu reprezintă o noutate, dar a fost perpetuat din cauză că unii oficiali au refuzat să ia deciziile corespunzătoare. „Primarii nu vor să recunoască faptul că nu mai există populaţie şcolară, că unele sate sunt îmbătrânite şi depopulate. Nu mai avem populaţie şcolară. Primarii spun că satul fără şcoală nu există. Unele decizii au fost amânate pentru că ba a fost campanie electorală, ba era perioada dinainte de această campanie. Primarii nu înţeleg că nu mai au copii în comunitate. Când într-o comună se nasc şase copii într-un an, cum vor sa facă şcoală? Nu este normal. Plus că depăşim costul standard. Sunt multe probleme lăsate aşa, în aer, dar o să încerc să le rezolv. Când zic că rezolv probleme de sistem, chiar asta fac”, a concluzionat Ada Macovei.