Consiliul Județean (CJ) Botoșani a atacat Programul Național de Investiții (PNI) Anghel Saligny” cu un drum cu care s-a făcut de râs. Este vorba de drumul județean 282B, adică varianta către Iași prin Prăjeni și Plugari, care a făcut subiectul scandalului Bitunova. În 2013, CJ Botoșani a încredințat societății Bitunova asfaltarea drumului, firma angajându-se că va reabilita șoseaua printr-o tehnică revoluționară, ce presupunea reciclarea asfaltului existent printr-un adaos de bitum și turnarea unui strat de asfalt peste piatră spartă. Ulterior, Curtea de Conturi a descoperit o serie de nereguli, a dispus sistarea lucrărilor, constructorul a refuzat să refacă lucrarea, iar CJ a refuzat să preia investiția. A urmat o întreagă nebunie, cu procese în instanță, lucrările fiind întârziate din cauza litigiului dintre Bitunova şi CJ, care a presupus mai multe expertize tehnice. Procesul s-a întins până în vara anului trecut, când CJ a fost obligat de instanță să plătească aproape 1,6 milioane de euro față de Bitunova, intrată între timp în insolvență.
Pentru că drumul era un dezastru, CJ a decis a doua asfaltare. Astfel, în vara lui 2019 s-au turnat încă două straturi de asfalt pe cei 12 kilometri între Flămânzi și Prăjeni, pentru care s-au cheltuit alți 7,5 milioane de lei. În schimb, pe ultimii 2,77 kilometri lucrările nu s-au putut efectua întrucât acea porțiune figura ca drum de piatră, necesitând lucrări de investiții. Acest lucru a presupus efectuarea tuturor pașilor ceruți de o lucrare de modernizare. Așa se face că lucrările pe cei 2,77 kilometri au debutat abia în martie a.c., constructorul având la dispoziție opt luni pentru a finaliza investiția, costul fiind de 8,5 milioane de lei. Acum, CJ a inclus „drumul rușinii” (n.r. – așa cum fusese supranumit DJ282B) pe lista obiectivelor pentru finanțare prin PNI „Anghel Saligny”. Asta în condițiile în care CJ a cheltuit deja pe acest drum, în ultimii ani, circa 6 milioane de euro, pe lista trimisă către PNI investiția fiind evaluată la 56 de milioane de lei cu TVA. Dacă va fi admis, proiectul ar putea primi finanțare numai pentru lucrările pentru cei aproape 13 kilometri de drum nemodernizați (n.r. – adică fără cei 2,77 kilometri modernizați în prezent).
Proiectele cu care CJ Botoșani atacă PNI s-au stabilit luni, pe 4 octombrie a.c., în cadrul unei ședințe extraordinare. Astfel, consilierii județeni au decis ca instituția să trimită la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației nu mai puțin de 11 proiecte de investiții. Toate sunt axate pe modernizarea unor sectoare de drumuri județene, care totalizează aproape o sută de kilometri. Cumulat, proiectele însumează 450 de milioane de lei, adică aproape 90 de milioane de euro. Dacă unele dintre acestea sunt absolut necesare, întrucât este vorba de tronsoane de drum ignorate anii trecuți și aflate la stadiul de drum de piatră, alte drumuri au mai făcut obiectul unor lucrări în urmă cu câțiva ani.
Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA ) a anunțat pe 23 septembrie a.c. lansarea platformei digitale pentru depunerea proiectelor în cadrul Programului Național de Investiții (PNI) „Anghel Saligny”. Platforma https://investitii.mdlpa.ro/ a fost special creată pentru depunerea cererilor de finanțare pentru proiectele de construcție și modernizare a drumurilor, a rețelelor de apă și canalizare. Pentru asigurarea dezvoltării echitabile a localităților, Guvernul a luat în calcul sume prealocate pentru fiecare localitate. Este vorba despre cel puțin 140 de milioane de lei pentru fiecare județ, minimum 4 milioane pentru fiecare comună și cel puțin 7 milioane de lei pentru fiecare oraș. De asemenea, pentru fiecare municipiu vor fi alocate minimum 10 milioane de lei și cel puțin 43 de milioane de lei pentru reședințele de județ. Prin urmare, proiectele care ar urma să fie depuse de CJ totalizează de trei ori mai mult decât media de 140 de milioane de lei estimată de Guvern a fi alocată fiecărui județ în parte.
Cererile de finanțare se pot depune până la data de 8 noiembrie 2021, atât electronic, pe platforma pusă la dispoziție de MDLPA, dar și fizic, conform unei programări ce se poate face pe aceeași platformă. În alocarea fondurilor se va ține cont de datele demografice, bugetele primăriilor, numărul de obiective aflate în derulare pe fiecare județ din totalul investițiilor aflate în derulare la nivel național, necesarul de fonduri pentru finalizarea obiectivelor de investiții începute și nefinalizate, precum și de alți indicatorii statistici.
Cele 11 sectoare de drum propuse de CJ pentru finanțare prin PNI sunt:
– Avrămeni – Panaitoaia – D. Cantemir – DN 24 (DJ 294A) – 7,8 kilometri – valoare 41,6 milioane lei (cu TVA);
– Coțușca – Viișoara Mică – Viișoara (DJ 293A) – 6 kilometri – valoare 23,5 milioane lei (cu TVA);
– DJ 291B (Lozna) – Călinești – DN 29C – Talpa (DJ 291K) – 7,22 kilometri – valoare 26,7 milioane lei (cu TVA);
– Ștefănești – Murguța – Dobârceni (DJ 294B) – 10,6 kilometri – valoare 39 milioane lei (cu TVA);
– Mileanca – Codreni – Puțureni – Coțușca (DJ 293) – 15 kilometri – valoare 77,5 milioane lei (cu TVA);
– Borolea – Hănești (DJ 294C) – 5 kilometri – 34 de milioane de lei (cu TVA);
– Oroftiana și Baranca – Bajura (DJ 291D) – 10 kilometri – 40,2 de milioane de lei (cu TVA);
– Darabani – DJ 293 (DJ 298A) – 9,75 kilometri – 35,2 milioane de lei (cu TVA);
– DN 29 – Corni – Sarafinești – Poiana – Vorona (DJ 208H) – 12,5 kilometri – valoare 65 milioane de lei (cu TVA);
– Limită județ Iași – Prăjeni – Câmpeni – Flămânzi (DJ 282B) – 12,64 kilometri – valoare 56 de milioane de lei (cu TVA);
– Avrămeni – Panaitoaia (DJ 294A) – 2,1 kilometri – valoare 8,2 milioane lei (cu TVA).