Comisia constituită la nivelul primăriei încă analizează ofertele firmelor interesate să reabiliteze infrastructura de transport cu tramvaiul. Chiar dacă primarul Cosmin Andrei anunţase că până la finele lunii august va face un anunţ în privinţa acestui proiect important, acest lucru nu s-a întâmplat. „Încă se fac evaluări, nu am un răspuns din partea colegilor”, a declarat primarul Cosmin Andrei.
Ofertele au fost deschise pe 27 iulie
Pe 27 iulie a fost termenul limită de depunere a ofertelor vizând contractele pentru execuția lucrărilor de reabilitare şi modernizare a infrastructurii de transport cu tramvaiul. Au depus oferte două asocieri de firme, respectiv Alstom Transport – Electroalfa Internaţional şi Conest – Pod Proiect – Mari Vila Com.
Pentru Lotul 1 din cadrul proiectului „Reabilitare cale de rulare traseu 101”, estimat la suma de 74.533.384,23 de lei fără TVA, Asocierea Alstom Transport și Electroalfa Internaţional a ofertat 108.967.635,65 de lei fără TVA, în timp ce Asocierea Conest – Pod Proiect – Mari Vila Com a ofertat 106.687.945,26 de lei fără TVA.
Pentru Lotul 2 din cadrul proiectului „Reabilitare cale de rulare traseu 102”, estimat la suma de 73.419.607,16 de lei fără TVA, Asocierea Alstom Transport și Electroalfa Internaţional a ofertat 125.131.260,95 de lei fără TVA, în timp ce Asocierea Conest – Pod Proiect – Mari Vila Com a ofertat 108.568.386,01 de lei fără TVA.
Ofertele firmelor depăşesc fondurile de care dispune primăria
Ofertele depuse de firme depășesc valoarea estimată a proiectului, pe ambele loturi. Conform contractului de finanţare europeană, municipalitatea dispune de o sumă totală de 147.952.991,38 de lei.
Practic, pentru continuare acestui proiect, municipalitatea ar mai avea nevoie de 60 de milioane de lei.
„Sumele ofertate sunt între 30 şi 40% peste finanţarea europeană. Reprezentanţii firmelor au motivat că nici aceste sume ofertate nu ajung, dată fiind creşterea preţurilor materialelor de construcţie. Aceasta este o problemă la nivel naţional. Este posibil ca noi să încheiem contractele şi după aceea Guvernul României să reglementeze situaţia. E o loterie şi aici. Normal, conform legislaţiei, noi putem negocia, dar până la un 15% peste această valoare. Dacă depăşim 15% înseamnă să abandonăm totul şi reluăm procedura”, a precizat un oficial din primăria Botoşani.
Proiectul „Transport urban durabil în municipiul Botoșani prin reabilitarea, modernizarea și extinderea transportului public local de călători cu tramvaiul” este finantat prin Programul Operațional Regional, Axa Prioritară 4 – Sprijinirea dezvoltării urbane durabile.
Pentru conducerea primăriei, pe lângă sumele mari ofertate de cele două asocieri de firme, o altă problemă este şi aceea că se lucrează sub presiunea timpului. Lucrările trebuie finalizate până pe 31 decembrie 2023. Dacă nu respectă acest termen, municipalitatea pierde finanţarea europeană.
„Valoarea confinanţării este fabuloasă”
Datele arată că valoarea lucrărilor de reabilitare a traseului 101 este de 93.298,149 de lei, contribuţia locală fiind de 1.938.126 de lei. Pe traseul 102, valoarea este de 93.094.525 de lei, iar contribuţia locală de 1.949.193 de lei. Aceste valori sunt din cererea pentru finanţarea europeană, în preţuri la nivelul anului 2017.
În realitate, pe lângă contribuţia locală de peste 1,9 milioane de lei pe fiecare traseu, municipalitatea ar mai trebui să găsească încă 60.000.000 de lei pentru investiţia totală, suma rezultată din diferențele de prețuri și actualizările valorilor la nivelul anului 2021. Practic, cu atât a crescut costul total al proiectului între timp. La jumătatea lunii august, Cosmin Andrei nu a exclus posibilitatea de a se renunţa la acest proiect. „Există riscul să primim o ofertă financiară mult prea mare și să luăm decizia să renunțăm la acest contract de finanțare. Valoarea cofinanțării este fabuloasă, discutăm de 60 de milioane de lei, la o finanțare europeană de 180 de milioane de lei, iar dorința botoșănenilor este de a avea un transport public în comun cu alte mijloace, în afara celor pe care le-am avut până acum și pentru care am primit finanțare europeană, adică transport public cu tramvaiul”, declara atunci Cosmin Andrei.
Foarte mulţi botoşăneni sunt de părere că edilii ar trebui să renunţe la transportul cu tramvaiul şi susţin transportul cu autobuze, inclusiv cu cele electrice. Cei care nu se declară de acord cu acest proiect susţin că demararea lucrărilor ar genera un haos şi mai mare pe străzi, în condiţiile în care şi la această dată se circulă bară la bară pe străzile principale ale municipiului.