Pe 19 august s-au împlinit 140 de ani de la nașterea marelui compozitor botoșănean George Enescu. Cu această ocazie s-au desfășurat mai multe concerte susținute în cadrul Turneului „Rădăcini”, în diverse zone din țară, printre care și în trei localități din județ.
Luni, la Casa de Cultură „Theodor Balș” din Darabani, muzica lui Enescu a fost pusă într-o notă contemporană, publicul apreciind atât compozițiile cât și artiștii. De asemenea, în cadrul evenimentului dărăbănenii prezenți au putut admira o expoziție impresionantă cu imagini din diferite momente cu Enescu.
Prezent la eveniment a fost și ziaristul și poetul dărăbănean Victor Teioșanu. Ne bucurăm că și la Darabani se petrec evenimente culturale semnificative și e păcat să nu fim prezenți într-un număr cât mai mare într-o zi ca aceasta când suntem vizitați de artiști bucureșteni care îl omagiază pe George Enescu. Așteptăm cu nerăbdare să se producă evenimentul, să ne bucurăm și să ne emoționăm împreună de frumusețea muzicii românești, a declarat la începutul evenimentului Victor Teioșanu.
„Este ceea ce ne-am dorit, să atragem și tineri către muzica clasică”
Artiștii Corina Răducanu, Eugen Dumitrescu și Andrei Mihail Radu s-au bucurat și de prezența în public a tinerilor dărăbăneni. „Sunt pentru prima dată la Darabani și ne-a făcut o deosebită plăcere să putem aduce acest eveniment care îmbină atât muzica, cât și vizualul, prin expoziție, și partea de poveste a fiecărei piese pe care am interpretat-o. Ne-am bucurat de un public receptiv care a venit special pentru eveniment ceea ce este important, am observat și tineri în sală. Este ceea ce ne-am dorit, să atragem și tineri către muzica clasică și către muzica noastră populară, dar având o combinație de clasic (Enescu) cu clasic contemporan (Marius Sireteanu)”, a declarat Corina Răducanu.
Pian la patru mâini
Scopul turneului de concerte „Rădăcini” este acela de a aduce muzica românească mai aproape de tineri, într-o tonalitate contemporană. Mai mult decât atât, în cadrul turneului organizatorii își doresc să valorifice, pe lângă compoziții în primă audiție, o formulă camerală rar exploatată în România – vioară și pian la patru mâini.
„A fost o bucurie să venim să cântăm la Darabani”
Artistul Eugen Dumitrescu a transmis că primele tatonări cu orașul Darabani le-a avut în urmă cu 10 ani când ar fi trebuit să se desfășoare un turneu, dar, din păcate, nu s-a putut desfășura și în zona de nord a Moldovei.
„Iată că după 10 ani după ce ne-am propus, am reușit să ajungem să cântăm și la Darabani, unde se pune harta în cui, în deschiderea festivalului care va debuta peste câteva zile (n.r. Zilele Nordului). Am simțit publicul alături de noi, de muzica lui Enescu, de muzica românească. Noi suntem doar niște intermediari în această viață muzicală. A fost o bucurie să venim și să cântăm la Darabani”, a transmis artistul Eugen Dumitrescu.
Și tânărul artist Andrei Mihail Radu a precizat că se află pentru prima dată la Darabani, la fel ca în multe alte localități în care se desfășoară acest turneu.
„Prima impresie a fost următoarea o imagine pitorească, pe alocuri zone părăsite, însă aceste lucruri îmi plac, oferă o anumită liniște. Oamenii pe care i-am cunoscut aici și care ne-au detaliat despre acest loc mi-au schimbat impresia în bine și sper să revenim aici. În ceea ce privește publicul pot să zic că l-am simți curios, ceea ce e foarte bine. Când ești curios e clar că îți dorești să afli, să auzi, să experimentezi niște senzații pe care în viața de zi cu zi nu ai parte de ele”, a declarat Andrei Mihail Radu.
Turneul de concerte, intitulat „Rădăcini” este organizat de Asociația Klavier ART și s-a desfășurat în următoarele localități, respectiv București, Fălticeni, Horodnic de Sus, Liveni, Putna, Rădăuți, Siret, Sinaia și Tescani, Dorohoi, Darabani și Ipotești.
Proiectul, care este co-finanțat de către Administrația Fondului Cultural Național, își dorește să contribuie la o mai bună înțelegere a fenomenului muzical clasic de către publicul tânăr aflat în zone ale țării mai îndepărtate de circuitul muzical curent, să reconecteze trecutul cu prezentul, care pare că tinde să își uite rădăcinile.