Botoşănenii care circulă pe drumul Botoșani-Iași sunt nemulţumiţi că lucrările de modernizare a tronsonului național 29 B Botoșani-Târgu Frumos sunt realizate preponderent în judeţul Iaşi. Nemulțumirile au fost generate și de faptul că în documentul de avizare a lucrărilor s-ar fi dat „undă verde” numai pentru o distanță de 51,2 de kilometri, din totalul de 71,50 de kilometri, diferența de 20 de kilometri regăsindu-se pe teritoriul județului Botoșani, adică pe tronsonul Botoșani-Copălău.
Motivul principal – deocamdată, constructorul și administratorul drumului nu ar fi ajuns la o înțelegere cu privire la soluția tehnică privind asfaltarea tronsonului de drum cu îmbrăcăminte rigidă din beton. Astfel, în timp ce reprezentanții Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) ar opta pentru decopertarea întregului strat de beton și asfaltarea de la „zero”, constructorul a propus asfaltarea peste beton.
Prin urmare, cel puțin până în acest moment, proiectul tehnic de execuție ar fi fost separat în două etape. Astfel, în etapa I ar urma să fie executate lucrări pe tronsoanele cu covor asfaltic, care măsoară în total 51,2 kilometri, în timp ce etapa a II-a ar urma să asigure reabilitarea tronsonului din beton, dar și celelalte lucrări aferente investiției.
Drumarii neagă acuzele
Reprezentanții Direcției Regionale de Drumuri și Poduri (DRDP) Iași, care supervizează lucrările derulate pe drumul Botoșani-Târgu Frumos, spun însă că în acest moment întregul amplasament al DN 28B este predat antreprenorului, iar toate lucrările care se desfășoară sunt executate conform programului de lucrări stabilit de acesta. Singurele probleme ar fi generate de faptul că traficul nu poate fi deviat, iar constructorii nu pot închide tronsoane întregi pentru execuția lucrărilor.
„Trebuie avut în vedere că lucrările se desfășoară sub trafic, începând de la km 0 (n.r. – Târgu Frumos, județul Iași) ceea ce, din experiența noastră, nu permite închiderea unor sectoare largi de drum, având în vedere și traficul existent între capetele DN 28B (Târgu Frumos și Botoșani), cât și spre localități importante de pe traseu cum ar fi Cotnari, Hârlău sau Flămânzi”, a precizat pentru „Monitorul” Dănuț Pilă, directorul DRDP Iași.
Potrivit acelorași surse, în acest moment se execută lucrări pe câteva sectoare experimentale, care au rolul de a determina un mod de lucru cât mai organizat și mai eficient din partea constructorului, pe întregul traseu. „Pe raza județului Iași se acționează în special pe zonele Boureni-Balș, la podul peste Bahlui din extravilanul orașului Hârlău, iar pe raza județului Botoșani în zona Frumușica, unde se execută lucrări de refacere a sistemului rutier, precum și la podul peste râul Varnița. Astfel, pe sectoarele afectate traficul se desfășoară pe un sens, semaforizat sau dirijat de piloți, motiv pentru care lansăm un nou apel la înțelegere din partea conducătorilor auto pentru disconfortul în trafic creat pe durata contractului de modernizare”, a subliniat Dănuț Pilă, directorul DRDP Iași, care a dat asigurări că pe măsură ce unele sectoare vor fi închise, cu siguranță se vor deschide altele, pe întreg traseul DN 28B, indiferent de județ sau de localitatea traversate.
Trei baze de lucru în fiecare judeţ
Contractul de modernizare a drumului național 28B a fost adjudecat prin licitație de asocierea Aqua Park (lider)-Mavgo Holding-Vahostav SK Tramenco SA și prevede modernizarea a 71,512 km de drum național, cu o lățime de 9 metri, tronsonul fiind prevăzut cu 9 poduri (dintre care unul nou și 8 reabilitate), 104 podețe (61 noi și 43 reabilitate) și 36 intersecții la nivel.
Termenul de finalizare a lucrărilor este de 24 de luni de la semnarea ordinului de începere a lucrărilor. Pentru a se încadra în timp, constructorul a decis amenajarea a șase baze de lucru, câte trei pe teritoiul fiecărui județ. Astfel, cele pe de raza județului Botoșani ar urma să fie amenajate la Bălușeni, Flămânzi și Frumușica, în timp ce pe raza județului Iași bazele de lucru vor fi la Deleni, Balș și Cotnari.