spot_img
sâmbătă, noiembrie 23, 2024
HomeLocal BTPovestea vorbei - A face pe dracu-n patru

Povestea vorbei – A face pe dracu-n patru

A face pe dracu-n patru” este o expresie des folosită, cel mai adesea cu înțelesul de „a-și da toată silința, a face toate eforturile, a face tot posibilul pentru atingerea unui scop”. Expresia este în legătură cu Franța secolelor al XV-lea – al XVI-lea și cu trupele ambulante de actori ce jucau spectacolele numite „les Diableries”, adică „Diavolii, sau Dracii”, care colindau localitățile făcând deliciul spectatorilor prin reprezentațiile lor. În cadrul acestor reprezentații teatrale dramatice evoluau patru personaje purtând măști hidoase și care-i întruchipau pe diavol și pe adepții săi din iad prin tot felul de gesturi mimice, strigăte și mișcări aproape necontrolate, aruncând flăcări pe gură, creând un adevărat vacarm. În spectacolele antice, numite „mistere”, personajele mistice erau de asemenea reprezentate de către patru indivizi îmbrăcați în costume de diavoli, costumele fiind făcute din piele neagră. Acești indivizi creau un vacarm pe scenă, scoțând urlete și exprimând prin contorsiuni suferințele la care trebuiau condamnați în iad. Erau, practic, patru ipostaze ale diavolului, actorii „făceau pe dracu-n patru” încercând să fie cât mai convingători pe parcursul întregului spectacol, prin turbulența interpretării lor și dezordinea pe care o provoca jocul lor actoricesc. Se făcea o distincție între trupele formate din doi actori, „dracii mici” și cele alcătuite din patru protagoniști, „dracii mari”, acestea din urmă fiind mult mai zgomotoase. Punerea în scenă a spectacolelor cu patru draci avea menirea de a-i intimida și mai mult pe păcătoșii împietriți, oferindu-le o idee despre chinurile care îi puteau aștepta după moartea lor și încercând să-i convingă să revină la credința în Dumnezeu, la religiozitate. Oamenii care participau la aceste spectacole, numite „piese devoționale”, le-au prins treptat gustul și au început să le frecventeze cu punctualitate. Primele trupe de actori amatori care au fondat teatrul francez erau alcătuite din reprezentanți ai burgheziei pariziene. Aceștia se adunau periodic pentru a reprezenta „Misterele” împrumutate din legendele biblice. Prin aceste piese de teatru erau puse în joc, pe scenă, toată mitologia și toată antichitatea. Reprezentațiile, primitive, pentru că erau jucate de neprofesioniști, durau câteva zile; cel mai vechi mister dramatizat era cel al lui Adam și Eva. Spectacolele aveau loc duminica după-amiaza și se jucau, de regulă, în cimitirele bisericilor. Acestor actori improvizați le-au urmat comedianți reuniți în trupe regulate, aceștia cumpărând la un moment dat, mai exact în 1599, clădirea Hôtel de Bourgogne, din Paris. Acolo a fost organizat un teatru și chiar dacă un loc era foarte ieftin (cam 50 de centime), capodoperele dramatice ale lui Corneille și Racine au fost jucate împreună cu comediile lui Molière. Într-una din piesele sale, „Amphytrion”, la care ne-am referit și în articolul din săptămâna trecută, unul dintre personaje rostește următoarele versuri: „Da, celălalt eu, valetul celuilalt tu, l-am făcut din nou pe diavol în patru”. La rândul său Voltaire, într-o scrisoare a sa din 8 decembrie 1775, către Madame de Saint-Julien, va folosi această expresie: „Voi face pe dracu-n patru pentru a obține semnul său acceptat”. Mai târziu, în timpul celui de-al doilea imperiu, „les Diableries” va fi titlul unor fotografii stereoscopice publicate la Paris, în 1860. Ele erau viniete din lut sculptat, care descriau viața de zi cu zi din iad, satirizând excesele și corupția regimului lui Napoleon al III-lea, vinietele fiind apoi fotografiate cu o cameră stereo.

DONEAZĂ UN ABONAMENT LA MONITORUL!

Nu-ți lăsa părinții, bunicii și prietenii pradă televiziunilor de știri devenite oficine de propagandă și presei cumpărate de partide. Dă-le o șansă să fie informați corect și să facă alegeri în cunoștință de cauză! Fă-le cadou un abonament la Monitorul de Botoșani. Dacă te-ai săturat să îi vezi manipulați și mințiți, completează formularul de mai jos, cu numele și adresa corectă a celui căruia vrei să-i donezi un abonament și noi îi trimitem zilnic ziarul. Abonează-i pe cei dragi la Monitorul și oferă-le o imagine nedeformată a realității. Este cel mai de preț ajutor.

Prof. dr. Daniel BOTEZATU

Ilustrații din Cronica de la Nürnberg (1440-1514), acest gen de dansuri macabre medievale inspirând fotografiile stereoscopice numite „Les Diableries”

Odaliscele lui Satan, detaliu de pe un stereo card reprezentând haremul diavolului

Deja ai votat!

DONEAZĂ UN ABONAMENT LA MONITORUL!

Nu-ți lăsa părinții, bunicii și prietenii pradă televiziunilor de știri devenite oficine de propagandă și presei cumpărate de partide. Dă-le o șansă să fie informați corect și să facă alegeri în cunoștință de cauză! Fă-le cadou un abonament la Monitorul de Botoșani. Dacă te-ai săturat să îi vezi manipulați și mințiți, completează formularul de mai jos, cu numele și adresa corectă a celui căruia vrei să-i donezi un abonament și noi îi trimitem zilnic ziarul. Abonează-i pe cei dragi la Monitorul și oferă-le o imagine nedeformată a realității. Este cel mai de preț ajutor.

Botoșani
cer fragmentat
-0 ° C
-0 °
-1.1 °
83 %
2.7kmh
75 %
sâm
1 °
Dum
1 °
lun
4 °
mar
3 °
mie
4 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Multă lume încă nu s-a hotărât cu cine votează. O fi din cauza ofertei bogate.

EDITORIAL

Cu stupoare constatăm în aceste zile că în mizerabila „Ciorbă” (am făcut referire la Vladimir Ciorbă, soțul pesedistei Laura Vicol, unul din creierele acestei...

EPIGRAMA ZILEI

Tot votând răul cel mai mic N-am realizat nimic Așadar și prin urmare Încercăm cu ăla mare?   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...