Când în urmă cu mulți ani unii concetățeni ai noștri (foarte puțini, din păcate!) afirmau că România va fi transformată într-o mare piață de desfacere la care românii vor juca doar rolul cumpărătorului și nicidecum al vânzătorului, cei mai mulți dintre noi zâmbeam pe sub mustață, fiind convinși că ni se cuvine acolo, pe piață, taraba cu cel mai bun vad, că deh!, noi nu suntem oarecine! Din păcate, scepticii (de fapt, realiștii!) au avut mare dreptate și azi suntem, pe lângă un bazin uriaș de forță de muncă ieftină, și o solidă piață de desfacere pentru numeroasele multinaționale care și-au clădit cuiburi în orice localitate cât de cât mai răsărită. Această piață de desfacere a început să se contureze prin 1999-2000, când hipermarket-urile au început să apară în spațiul carpato-danubiano-pontic precum muștele la rahat sau politicienii în preajma banului public! Voit sau nevoit, primul efect al apariției giganților mondiali numiți ulterior „multinaționale” a fost eliminarea de pe piață a prăvăliilor autohtone. La noi în Botoșani, acest efect s-a resimțit mult mai târziu, mai exact prin 2009 când, odată cu știrea din presă prin care se anunța iminenta „descălecare” a multinaționalelor, a început și viitura de comentarii radicale ale unor entuziaști defavorizați intelectual. Fiind convinși că prin toate șanțurile și rigolele din municipiu va curge lapte și miere, ei susțineau cu avânt revoluționar pomenita descălecare: „Jos Pita!”, „Jos Fidelio!”, „Jos Ovisim!”. Cam astea erau direcțiile înspre care marșau mințile lor înguste, negândind nicio clipă că patronii firmelor dezavuate, botoșăneni de-ai noștri, învârteau și „lopătau” banii încasați tot pe aici, că producătorii locali nu mai erau obligați să plătească taxe de raft, de publicitate, de produs nou ș.a.m.d., că în caz de o renovare sau extindere avea și constructorul botoșănean front de lucru sau dacă apărea o avarie, concitadinul nostru instalator sau electrician câștiga și el o pâine. În plus, dările la stat erau lesne de urmărit și încasat, ceea ce în cazul multinaționalelor chiar s-a dovedit a fi o problemă majoră. Bineînțeles că se vor găsi unii care vor evoca faptul că în hipermarket găsim de toate și, în plus, comerțul se desfășoară optim și civilizat. Așa o fi, numai că eu sunt absolut convins că și ai noștri patroni botoșăneni s-ar fi raliat la cerințele populației, mai ales acum, în vremurile în care tehnologia face ca informația să zburde precum armăsarul pe pajiște și drept urmare nu-ți trebuie mai mult de câteva secunde să afli orice despre oricine și orice! Pe lângă cetățenii care ademeniți cu tigăi sau alt gen de promoții au pus umărul la consolidarea noii piețe a multinaționalelor, și statul român se dovedește a fi un susținător hotărât și devotat al acestora. Legislația românească, concepută parcă special ca să lichideze umilul capital autohton, îngăduie pasivă o scurgere uriașă de lichidități în afara țării, taxele și impozitele aplicate fiind mană cerească pentru multinaționale, cei de la Finanțe dormind de ani buni în papuci. Apoi, instituțiile de control reprezintă prin măsurile coercitive pe care le iau, un ajutor substanțial pentru acești giganți atâta timp cât, de exemplu, amenzile aplicate sunt în cuantumuri care nu țin cont de puterea economică a sancționatului. Una e să primească o amendă de 5.000 de lei un magazin sătesc și alta un hipermarket. Efectul? Multinaționalele scapă de orice concurență, oricât de neînsemnată ar fi ea, cu un preț minim. Pe lângă acestea, în țările cu adevărat dezvoltate, construcțiile hipermarket-urilor sunt amplasate în afara marilor aglomerații urbane sau rurale din motive mai mult decât obiective (evitarea ambuteiajelor, accesul rapid și eficient în caz de urgențe, asigurarea unui confort ambiental al locuitorilor din zonă). La noi la Botoșani, aceste edificii au fost proțăpite taman în buricul târgului sau în imediata lui apropiere. Integrata, Pompieria veche, zona Peco de pe Sucevei, și mai nou viitorul hipermarket ce se va înălța pe ruinele fostei Confecția sunt exemple clare în acest sens. Prin aceste decizii luate de către decidenții locali care le-au aprobat amplasamentele, micuțele dar utilele magazine de cartier au sucombat aproape în totalitate, doar câteva reușind să funcționeze în continuare, cu mari eforturi din partea administratorilor, dar și a beneficiarilor întrucât, ca să reziste pe piață, au fost nevoiți să ridice prețurile produselor cu mult peste cele practicate în hipermarketuri. În atari condiții, este clar că statul român prin administrația locală și centrală ține cu … ursul (nu, nu e vorba de sărmanul Arthur!) și nu cu cetățenii care, prin dările și impozitele lor îi asigură funcționarea! Nu aș fi avut absolut nimic cu aceste multinaționale dacă statul român le-ar fi aplicat un tratament corect și echidistant. Dar să fii pentru ai tăi ciumă și pentru cei de afară mumă, nu prea este normal într-o țară în care președintele are chiar ca deviză de lucru „România normală”. Nu, nu este normală țara noastră, dom-nu-le pre-șe-dinte!
Multinaționalele și România normală – Dumitru MONACU, scriitor
De MonitorulBT
0
Deja ai votat!
DONEAZĂ UN ABONAMENT LA MONITORUL!
Nu-ți lăsa părinții, bunicii și prietenii pradă televiziunilor de știri devenite oficine de propagandă și presei cumpărate de partide. Dă-le o șansă să fie informați corect și să facă alegeri în cunoștință de cauză! Fă-le cadou un abonament la Monitorul de Botoșani. Dacă te-ai săturat să îi vezi manipulați și mințiți, completează formularul de mai jos, cu numele și adresa corectă a celui căruia vrei să-i donezi un abonament și noi îi trimitem zilnic ziarul. Abonează-i pe cei dragi la Monitorul și oferă-le o imagine nedeformată a realității. Este cel mai de preț ajutor.
ARTICOLE SIMILARE
Editorial
Lipsa educației pentru democrație, cel mai mare pericol pentru viitorul României – Ciprian MITOCEANU, scriitor
La treizeci și de ani după căderea oficială a comunismului, în România procesul electoral a devenit un spectacol mai degrabă decât un act de...
Editorial
Nordis, politicieni, curve și naivi – Dumitru MONACU, scriitor
Cu stupoare constatăm în aceste zile că în mizerabila „Ciorbă” (am făcut referire la Vladimir Ciorbă, soțul pesedistei Laura Vicol, unul din creierele acestei...
Editorial
Să alegem noi, nu alții pentru noi – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Deși mai sunt puține zile până când vom merge la urne, interesul românilor pentru dezbaterile electorale tinde spre zero, iar asta ar trebui să...
Editorial
Referendumul și campania electorală – Dumitru MONACU, scriitor
De ceva timp, primarul Botoșaniului, Cosmin Andrei, bate câmpii pe rețelele de socializare cu o temă evident electorală, și anume consultarea populației în legătură...
Editorial
Fotbalul, Kosovo și lecția autoironiei pierdute – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Am renunțat la fotbal din toate punctele de vedere în urmă cu mai bine de douăzeci de ani și nu pot spune că-i duc...
Editorial
Pierdem dreptul de a ne plânge – Virgil COSMA, jurnalist
Pe cum se apropie ziua alegerilor, se întinde ca o furtună ideea că ne merge prost fiindcă fruntașii Europei ne fură de ne sting...
Editorial
Patul sau pactul Cotrocenilor? – Dumitru MONACU, scriitor
Goana nebună după procente și după accederea în turul doi al prezidențialelor face ca lupta la baionetă să devină efectiv pistol cu apă, ca...
Editorial
Despre nunți, botezuri, înmormântări – Dumitru MONACU, scriitor
Dacă v-ați gândit cumva că titlul editorialului are vreo legătură cu filmul românesc purtând (aproape) același nume produs în 2022, v-ați înșelat amarnic. Așadar,...
Editorial
O lecție din care România ar trebui să învețe – Ciprian MITOCEANU, scriitor
În media românească s-a vorbit foarte puțin despre tragedia de la Novi Sad, petrecută la începutul lunii. E campanie electorală, e vorba de viitorul...
Editorial
Contractele cu statul și cancanul politic – Dumitru MONACU, scriitor
Despre firmele care au contracte cu statul s-a vorbit și încă se va mai vorbi multă vreme în spațiul public autohton, din moment ce,...
Editorial
Vadim se întoarce. Și nu vine singur – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Având în vedere că finala prezidențială din 2000 e pe cale să se repete, deși cu alți protagoniști, tot mai mulți români și-au amintit...
Editorial
Conservatori versus progresiști și noua ordine mondială – Virgil COSMA, jurnalist
Un fior de disconfort și neliniște i-a cuprins pe liderii progresiști ai Europei - cu excepțiile notabile ale Poloniei și Ungariei, parțial și a...
Editorial
Între nostalgie și realitatea europeană – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Eterna și paradoxala Românie... Deși numărul nostalgicilor e tot mai mare cu zi ce trece, e clar că, din punct de vedere economic –...
Editorial
Balul oamenilor de afaceri, postacii și pârlacii – Dumitru MONACU, scriitor
În urmă cu ceva timp, Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Botoșani a organizat în somptuoasa sală „Luceafărul” de la Cucorăni tradiționalul bal al...
Editorial
În ce Matrix au trăit nostalgicii? – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Cred că sunt prea puțini românii care se pot lăuda că au ratat seria Matrix, iar pentru asta nu e de vină apetitul românului...
Editorial
AI și maimuțele – Dumitru MONACU, scriitor
Oriunde te duci și te întorci astăzi, este imposibil să nu auzi: „Nu mai găsești pe nimeni să muncească, dom’le!”, indiferent că e vorba...
Botoșani
cer fragmentat
1.6
°
C
2.6
°
1.1
°
77 %
8.6kmh
72 %
sâm
2
°
Dum
1
°
lun
4
°
mar
4
°
mie
6
°
CARICATURA ZILEI
POZA ZILEI
Având în vedere că se apropie sărbătorile, s-au montat semne și pentru musafiri.
EDITORIAL
La treizeci și de ani după căderea oficială a comunismului, în România procesul electoral a devenit un spectacol mai degrabă decât un act de...
EPIGRAMA ZILEI
Tot votând răul cel mai mic
N-am realizat nimic
Așadar și prin urmare
Încercăm cu ăla mare?
-Dumitru MONACU
HAPPY CINEMA
POLITICĂ EDITORIALĂ
Politica editorială a Monitorului de Botoșani
Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...
ÎN ATENȚIA CITITORILOR
În atenţia cititorilor
Este foarte important pentru redacţia noastră să ofere cititorilor posibilitatea de a comunica cu noi rapid şi uşor. Astfel, pentru:
- a ne aduce la...
MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ
Codul de conduită al jurnalistului
În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise:
- Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...