Edilii botoşăneni nu se grăbesc să demoleze garajele de lângă Colegiul Naţional „Mihai Eminescu”. Pe 25 martie 2021, primarul Cosmin Andrei anunţa că acele construcţii vor fi desfiinţate, numai că, până la această dată, nu s-a întâmplat mare lucru. „Suntem în procedură. Avem o serie de termene de respectat. Am dat colegilor de la Serviciul Patrimoniu sarcina să lucreze la emiterea dispoziţiilor pentru demolarea garajelor, dar iau în calcul şi un orizont de timp în care persoanele respective să-şi mute bunurile pe care le au în garaje, pentru că maşini nu au, vă spun cu siguranţă”, a declarat primarul în urmă cu două zile. Cu alte cuvinte, cel mai probabil vor mai trece luni bune până când să fie mutată măcar o tablă din construcţiile total inestetice care ocupă domeniul public.
Acele construcţii din tablă strică imaginea zonei
Construcţiile din tablă nu sunt în ton cu imaginea unui municipiu reşedinţă de judeţ. După lacătele de pe uşi, este greu de crezut că acolo sunt lăsate zilnic maşini. Cosmin Andrei a explicat că a ales această zonă din cauza aspectului inestetic al acelor construcţii din tablă, dar şi din nevoia de a asigura noi locuri de parcare pentru botoşănenii care locuiesc în zonă. „Sunt convins că, după ce vom realiza acest proiect, numărul locurilor de parcare va fi mai mare decât numărul garajelor pe care le avem astăzi acolo. Consider că botoșănenii care le dețin le folosesc în alt scop decât cel inițial, pentru parcarea autoturismelor”, declara în martie Cosmin Andrei.
Acele garaje figurează în documentațiile municipalității ca locuri de parcare acoperite. Primarul va iniţia un proiect de hotărâre de Consiliu Municipal pentru demolare, motivat de justificarea utilității publice. Tot deliberativul local va aproba apoi un Plan Urbanistic de Detaliu (PUD), în vederea autorizării construirii unei parcări. Dacă acest proiect va fi de succes, va fi aplicat şi în alte zone din oraș.
Garajele au fost desfiinţate în alte oraşe
În alte oraşe din ţară, printre care şi municipiul Cluj, garajele au fost demolate. În ultimii ani, edilii botoşăneni au evitat acest subiect, cu gândul la voturile pe care le-ar pierde în alegerile locale. La Botoşani, cele mai multe garaje au fost construite după 1990, când s-au încheiat contracte de concesiune pe 25 de ani, la preţuri modice.
În municipiu sunt aproximativ 3.000 de garaje, suprafaţa medie ocupată de o astfel de construcţie fiind de 20 de metri pătraţi. „Din punct de vedere practic, aceste garaje încurcă, pentru că ocupă mult spaţiu şi s-ar putea amenaja mult mai multe locuri de parcare, dacă ar fi demolate. Şi din punct de vedere estetic, acestea arată urât. Nu există unitate din punct de vedere arhitectural, unele dintre ele sunt vechi, neîntreţinute, au un aspect neplăcut. Există totuşi un plus – municipalitatea încasează sume importante din concesiuni”, declara viceprimarul Marian Murariu, în septembrie 2019.
Tot atunci, viceprimarul afirma că, la ședințele de negociere s-au prezentat și botoșăneni care aveau contract de 25 de ani şi plăteau de la unu până la 3,5 lei pe metru pătrat pe an, pentru terenul ocupat de garaje. La încheierea unui nou contract, concesiunea este stabilită la preţul zonei, ajungându-se la 61 de lei pe metru pătrat în zona centrală.