spot_img
sâmbătă, noiembrie 23, 2024
HomePrima PaginăDaune morale câştigate în instanţă după comentarii pe facebook

Daune morale câştigate în instanţă după comentarii pe facebook

Postările de pe rețelele de socializare continuă să genereze situații care ajung să fie tranșate în fața judecătorilor. Deranjată de comentariile a doi colegi de serviciu la o postare făcută pe un grup de Facebook, o asistentă din cadrul Spitalului Județean „Mavromati” s-a adresat instanței de judecată și a cerut daune morale în cadrul unei acțiuni de răspundere delictuală. Procesul s-a derulat în civil la Judecătoria Botoșani, cei doi colegi fiind obligați la final să-i plătească tinerei daune morale în sumă totală de 3.800 de lei.

DONEAZĂ UN ABONAMENT LA MONITORUL!

Nu-ți lăsa părinții, bunicii și prietenii pradă televiziunilor de știri devenite oficine de propagandă și presei cumpărate de partide. Dă-le o șansă să fie informați corect și să facă alegeri în cunoștință de cauză! Fă-le cadou un abonament la Monitorul de Botoșani. Dacă te-ai săturat să îi vezi manipulați și mințiți, completează formularul de mai jos, cu numele și adresa corectă a celui căruia vrei să-i donezi un abonament și noi îi trimitem zilnic ziarul. Abonează-i pe cei dragi la Monitorul și oferă-le o imagine nedeformată a realității. Este cel mai de preț ajutor.

Protagoniștii acestui episod au fost trei cadre medicale, respectiv o asistentă, I.B., cea care a deschis procesul, un medic E.P. și o infirmieră I.O., toți angajați în cadrul spitalului. Totul a început pe 21 mai 2020, când medicul a scris pe un grup de Facebook un anunț privind administrarea unui vaccin. Asistenta a întrebat unde se va administra respectivul vaccin, punând, însă, patru semne de întrebare. „În ce locație se pot face vaccinurile????” , iar din acel moment au început să apară tot felul de replici.

„Locația a fost stabilită împreună cu conducerea, cu epidemiologul și cu DSP”; „oricum nu e problema ta”, au fost răspunsurile medicului, după care a venit reacția asistentei, care a aprins și mai mult spiritele. „ba da, este și problema personalului, chiar dacă suntem „infimee” pentru unii. Curățenia, triajul, etc. îl faceți d-voastră???? De asta nu merge sistemul, pentru ca va credeți „Dumnezei”, a fost răspunsul asistentei, care a înțeles greșit, stabilirea locației fiind atributul conducerii, nicidecum rezultatul unor consultări cu personalul de execuție.

Asistentă dată afară din grup de medic

Prin urmare, la un moment dat medicul, care era printre administratorii grupului, a postat un alt comentariu prin care anunța că „Dna asistent (…) a fost ștearsă din grupul maternității pentru că nu corespunde cerințelor unui colectiv medical. Este o persoană impertinentă care se dă profesoară cu toți medicii. Nu are respect pentru nimeni și se crede șefă pe tot spitalul”, completând că „toți medicii au probleme cu caracterul ei, dar se pare că are pile mai mari decât știe oricine și nu poate nimeni să-i facă ceva. Așa că își face de cap pe răspunderea medicilor. Nu-i altceva decât o dansatoare”.

Deși primele postări ar fi fost în tonul normal, acest ultim comentariu ar fi antrenat și alte persoane în conversație, care au jignit-o, la rândul lor pe asistentă. „Știm că nu este decât o dansatoare, e supărată că (,,,) nu avem bară. Culmea e că și-a trimis și moștenitorii la dansat”, a fost reacția infirmierei. Iar postările au continuat până în septembrie 2020.

Daune cerute în instanţă

Considerând că o parte din acele comentarii au depășit limitele rezonabile ale libertății de exprimare, afectându-i în mod direct demnitatea și onoarea, asistenta s-a adresat instanței de judecată și a cerut daune morale de 10.000 de lei de la fiecare coleg, dar pretențiile au fost reduse mai apoi la 4.000 de lei.

Chemați la bară, cei doi colegi nu s-au prezentat în instanță, dar și-au angajat un avocat și au cerut prin intermediul acestuia respingerea acțiunii ca neîntemeiată întrucât asistenta ar fi generat situația creată, provocând reacții între cadrele medicale care se confruntau atunci și cu o criză generată de pandemia de Covid-19. Doar că în instanță a fost citat un martor, care a apreciat că acele comentarii ar fi fost defăimătoare, legându-se de aspecte din viața personală, pentru care nu aveau niciun fel de temei faptic.

În plus, acesta a declarat că în spital ar fi două tabere pro și contra celor două curente de opinie manifestate de fiecare dintre părți. În schimb, spunea martorul, inclusiv fiicele asistentei ar fi fost afectate de replici, fiind vizate în mod direct. Ba mai mult, martorul a susținut că ar fi avut și el de suferit, în urmă cu circa 4 ani, de pe urma unei întâmplări asemănătoare, cu defăimare publică. Totodată, martorul a apreciat că asistenta nu ar fi o persoană dificilă sau conflictuală, „ci doar justițiară, în sensul că insistă întotdeauna să existe dreptate și legalitate pentru toată lumea”.

Replici analizate de magistraţi 

Cu toate acestea, magistrații au analizat replicile și au ajuns la concluzia că inclusiv asistenta a avut partea ei de vină, provocând conflictul printr-o serie de reacții pe un ton agresiv. Astfel, deși medicul a răspuns pe un ton, în cea mai mare măsură, civilizat și argumentat, au existat câteva replici care au depășit contextul.

În schimb, în cazul infirmierei, instanța a apreciat că replica a fost un „atac la persoană”, iar aprecierile „au fost făcute cu unicul scop de a o denigra pe reclamantă în cadrul grupului profesional de Facebook”. „Pârâtă trebuia să-și asume că asemenea afirmații nu au fost comunicate exclusiv reclamantei, între 4 ochi, ci au fost vizualizate de zeci (poate sute) de persoane, atât de colegi din grupul comun profesional, cât și de contacte din listele de prieteni ale acestora – aspect care crește gravitatea faptei comise(…)” , au arătat judecătorii. Prin urmare, instanța a apreciat că cei doi colegi ai asistentei ar trebui să plătească pentru acele afirmații, în cazul medicului reținându-se o culpă de 5%.

În plus, medicul și infirmiera au fost obligați de magistrați să șteargă comentariile răutăcioase postate pe Facebook. Și nu este doar atât, întrucât judecătorii le-au interzis celor doi ca, pe viitor, „să posteze mesaje denigratoare, cu depăşirea limitelor libertăţii de exprimare, la adresa colegei”. Pronunțată de Judecătoria Botoșani, sentința nu este definitivă.

Caz similar în judeţ

Cazul nu este singurul de acest gen plecat izvorât din comentariile postate pe rețelele de socializare. În urmă cu mai bine de trei, o femeie din comuna Vorona a fost obligată și ea de magistrați să-i plătească daune morale de peste 20.000 de lei unei cumnate, după ce a postat mai multe mesaje jignitoare la adresa acesteia pe contul de Facebook.

În 2016, și părinţii unui elev din Flămânzi au fost obligaţi de judecători să plătească daune morale unui cadru didactic, după ce băiatul lor a postat pe Facebook o înjurătură în limba italiană şi a folosit un limbaj necorespunzător la adresa profesorului.

Deciziile judecătoreşti au venit după ce Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a stabilit că reţeaua de socializare Facebook este considerată „spaţiu public”. Astfel, chiar dacă totul se întâmplă în plan virtual, orice persoană poate fi trasă la răspundere, fie penală, fie civilă, pentru afirmaţiile publicate pe contul său personal sau drept comentarii, dacă acestea conţin mesaje defăimătoare sau reprezintă fapte de natură penală.

Deja ai votat!

DONEAZĂ UN ABONAMENT LA MONITORUL!

Nu-ți lăsa părinții, bunicii și prietenii pradă televiziunilor de știri devenite oficine de propagandă și presei cumpărate de partide. Dă-le o șansă să fie informați corect și să facă alegeri în cunoștință de cauză! Fă-le cadou un abonament la Monitorul de Botoșani. Dacă te-ai săturat să îi vezi manipulați și mințiți, completează formularul de mai jos, cu numele și adresa corectă a celui căruia vrei să-i donezi un abonament și noi îi trimitem zilnic ziarul. Abonează-i pe cei dragi la Monitorul și oferă-le o imagine nedeformată a realității. Este cel mai de preț ajutor.

Botoșani
cer fragmentat
0.6 ° C
0.6 °
0.5 °
82 %
7.9kmh
84 %
sâm
1 °
Dum
1 °
lun
4 °
mar
4 °
mie
6 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Având în vedere că se apropie sărbătorile, s-au montat semne și pentru musafiri.

EDITORIAL

La treizeci și de ani după căderea oficială a comunismului, în România procesul electoral a devenit un spectacol mai degrabă decât un act de...

EPIGRAMA ZILEI

Tot votând răul cel mai mic N-am realizat nimic Așadar și prin urmare Încercăm cu ăla mare?   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...