Camera de Comerț, Industrie și Agricultură (CCIA) informează mediul de afaceri despre noile reguli de TVA pentru comerțul electronic transfrontalier. Acestea vor intra în vigoare începând cu 1 iulie 2021.
Noile reguli vor avea ca scop principal simplificarea procedurii de declarare și plată a TVA, combaterea fraudelor în domeniul TVA și, implicit, reducerea poverii administrative pentru mediul de afaceri. Astfel, acestea vor facilita comerțul transfrontalier.
Extinderea ghișeului unic
Printre modificările ce se vor aplica de la începutul lunii iulie se află crearea ghișeului unic – One Stop Shop. Prin intermediul noilor propuneri acest sistem va fi extins și va acoperi inclusiv bunurile și serviciile din categoria B2C, vânzările intracomunitare de bunuri la distanță și anumite livrări de bunuri interne, rezultând ghișeul unic cuprinzător – One Stop Shop.
One Stop Shop (MOSS) permite furnizorilor de servicii de telecomunicații, radiodifuziune și servicii furnizate electronic să se înregistreze pentru TVA într-un stat membru și să contabilizeze în respectivul stat membru TVA-ul datorat în alte state membre.
De asemenea, pragul existent pentru vânzările intracomunitare de mărfuri la distanță va fi eliminat și înlocuit cu un nou prag, la nivelul UE, în valoare de 10 000 Euro.
O altă modificare se referă la vânzările intracomunitare de mărfuri la distanță. Astfel, acestea vor putea rămâne supuse TVA-ului din statul membru în care este stabilită persoana impozabilă. Dar și din locul în care se află aceste bunuri în momentul în care începe expedierea sau transportul acestora.
O altă regulă se referă la scutirea de TVA la importul de loturi mici de până în 22 Euro. Aceasta va fi eliminată și se va crea un nou regim special pentru vânzările la distanță de bunuri importate din teritorii sau țări terțe cu o valoare intrinsecă care nu depășește 150 Euro. Acesta este denumit Ghișeul unic pentru import (IOSS).
Noi cerințe pentru furnizorii de bunuri și servicii
De asemenea, se vor introduce noi cerințe de păstrare a evidenței pentru întreprinderile care facilitează furnizarea de bunuri și servicii prin utilizarea unei interfețe electronice.
Pentru înregistrarea electronică în sistemul One-Stop-Shop, CCIA recomandă consultarea portalului www.anaf.ro.
Modificări pentru eradicarea barierelor din calea comerțului
Implementarea acestor modificări are ca scop eradicarea barierelor din calea comerțului transfrontalier online, propuse în comunicările Comisiei Europene în 2015 „O singură strategie pentru piața digitală a Europei” și în 2016 „Către o singură zonă de aplicare a TVA-ului în UE: E timpul să decidem”.
Astfel, principalele argumente ale Uniunii Europene în favoarea propunerii noilor reguli au legătură cu diversele probleme ce apăreau în cadrul diferitelor tipuri de regimuri de TVA pentru vânzările de bunuri la distanță și importul de loturi cu valoare mică.
Mai exact, întreprinderile din UE care vând bunuri online către consumatorii finali aflați în alte state membre trebuie să se înregistreze și să țină cont de TVA-ul din statul membru al consumatorului, atunci când vânzările lor depășesc pragul de vânzare la distanță, și anume 35 000/100 000 Euro.
Acest lucru impune comercianților o povară administrativă semnificativă și împiedică dezvoltarea comerțului online intra-UE.
De asemenea, se acordă o scutire de TVA pentru importul de mărfuri cu valoare mică de până în 22 Euro. Această scutire duce la practici abuzive, iar statele membre își pierd o parte din veniturile fiscal.
Întreprinderile din afara UE care vând bunuri din țări terțe către consumatori din UE pot efectua livrări fără TVA în UE. Mai exact, acestea nu sunt obligate să se înregistreze pentru TVA. Astfel, vor beneficia de un avantaj comercial în comparație cu concurenții lor stabiliți în UE.