De la începutul pandemiei, se anunță restricții și tot felul de reguli pe care suntem obligați să le respectăm. Toate acestea sunt decise, după cum bine se știe, de Comitetul Național pentru Situații de Urgență și guvern. Pentru ca toate aceste decizii și hotărâri să fie valabile, este obligatoriu ca ele să fie publicate în Monitorul Oficial. Altfel, ele nu există și, pe cale de consecință, nu pot fi aplicate. Ba uite că sunt! Cum se poate una ca asta?
Traseul documentelor oficiale este clar precizat în Constituția României. „Hotărârile şi ordonanţele adoptate de Guvern se semnează de primul-ministru, se semnează de miniştrii care au obligaţia punerii lor în executare şi se publică în Monitorul Oficial al României. Nepublicarea atrage inexistenţa hotărârii sau a ordonanţei. Hotărârile care au caracter militar se comunică numai instituţiilor interesate”, se arată în Constituția României, art 108 (4).
Potrivit Monitorului Oficial, CNSU a publicat doar o singură hotărâre, anul trecut. Cine se face vinovat pentru această gravă neglijență în serviciu? Mister. CNSU a fost înființat în cadrul Ministerului Afacerilor Interne în baza Legii 481 din 2004, modificată prin OUG 68 din 2020. Așadar, este o structură a guvernului, în cadrul MAI. Ce componență are și în fața cui răspunde? Iarăși, mister. Logic, ar trebui să răspundă în fața ministrului de interne care, la rândul lui, răspunde în fața premierului care, la rândul lui, răspunde în fața Parlamentului.
Este vizibil pentru opinia publică acest traseu? Nici vorbă. În fapt, corifeii pandemiei (președintele, premierul, diverși miniștri și nelipsitul Arafat, din toate guvernele) ies în public aparent fără a vădi vreo legătură unul cu altul și anunță măsuri care mai de care, uneori contrazise sau diminuate a doua zi, după cum bate vântul protestelor populare. Este o fugă rușinoasă de responsabilitate, fiindcă nu răspunde cel care anunță, ci cei care decid și semnează ca atare. Ori, prin nepublicarea documentelor în singurul mediu oficial al guvernului, această răspundere nu există.
Situația a fost observată și de Avocatul Poporului, care s-a sesizat din oficiu că niciuna din cele 20 hotărâri emise de CNSU în toată această perioadă nu a fost publicată în Monitorul Oficial, încălcându-se astfel Constituția. Renate Weber, printr-o adresă oficială, a cerut explicații premierului Cîțu privind această situație de ilegalitate a documentelor oficiale. Rezultatul a fost că Ludovic Orban a pus imediat în discuție schimbarea lui Weber, așa cum Dragnea credea că dacă schimbă judecătorii scapă de sentință.
Desigur, nu am uitat că Renate Weber este o reminiscență a regimului mafiot condus de Dragnea, la fel ca și componența Curții Constituționale. Fără îndoială că publicarea hotărârilor CNSU în Monitorul Oficial ar fi dus la contestarea lor imediată la CCR de către Opoziție. Care, foarte probabil, cunoscându-i afinitățile politice, le-ar fi declarat neconstituționale și, prin urmare, inaplicabile. Și acesta este marele „secret”, motivul care a dus la nepublicarea lor.
Ce deducem de aici? Faptul că Parlamentul, Guvernul și Președinția sunt pe dreapta, iar CCR și Avocatul Poporului pe stânga fac ca sănătatea și viețile a milioane de români să atârne de un conflict politic? Da. Ni se reconfirmă că nu suntem în stare să unim interesele națiunii deasupra oricărui interes partinic nici măcar în fața primejdiei de moarte. Nu este pentru prima dată în istorie când ni se întâmplă așa ceva și de fiecare dată consecințele au fost catastrofale.