Municipiul Botoşani intră în rândul oraşelor unde s-a luat decizia demolării garajelor care ocupă domeniul public şi nu mai sunt folosite pentru maşini, ci au fost transformate în magazii, ateliere sau loc de jucat table cu vecinii.
După ce a dat ca temă funcţionarilor din primărie analizarea unei zone unde se află garaje, primarul Cosmin Andrei a anunţat ieri că vor fi demolate zeci de garaje de lângă Colegiul Naţional „Mihai Eminescu”.
„Dărâmăm garajele, creăm locuri de parcare și pentru situația de pe strada Primăverii atunci când vom avea șantier și mașinile vor trebui relocate de pe traseul lucrărilor și oferim alternative cetățenilor. Vom analiza dacă, după realizarea acestei investiții concesionăm toate locurile de parcare sau doar o parte pentru cei care au avut garaje, pentru cei care sunt rezidenți în imediata vecinătate sau le lăsăm pe toate fără concesiune, ca să rezolvăm această problemă de pe Primăverii”, a declarat Cosmin Andrei.
„Numărul locurilor de parcare va fi mai mare„
Acele construcţii din tablă strică imaginea zonei. Mai mult, după lacătele de pe uşi, este greu de crezut că acolo sunt lăsate zilnic maşini.
Cosmin Andrei a explicat că a ales această zonă din cauza aspectului inestetic al acelor construcţii din tablă, dar şi din nevoia de a asigura noi locuri de parcare pentru botoşănenii care locuiesc în zonă. „Sunt convins că după ce vom realiza acest proiect, numărul locurilor de parcare va fi mai mare decât numărul garajelor pe care le avem astăzi acolo, garaje care consider că botoșănenii care le dețin, le folosesc în alt scop decât cel inițial, pentru parcarea autoturismelor”, a spus Cosmin Andrei.
Această iniţiativă ar putea fi aplicată şi în alte zone ale oraşului
Primarul va iniţia un proiect de hotărâre care va fi supus dezbaterii în deliberativul local.
„Aceste garaje figurează în documentațiile municipalității ca locuri de parcare acoperite, nu figurează drept construcții. Vom intra cu proiect de hotărâre pentru demolare, motivat de justificarea utilității publice, apoi cu un plan urbanistic de detaliu, aprobat de Consiliul Local, în vederea autorizării construirii unei parcări. Dacă acest proiect va fi unul de succes îl replicăm și în alte zone din oraș, fără a face o declarație la modul general, că vreau să demolez garajele din municipiul Botoșani”, a explicat primarul municipiului.
Garajele au fost desfiinţate în alte oraşe
În alte oraşe din ţară, printre care şi municipiul Cluj, garajele au fost demolate. În ultimii ani, edilii botoşăneni au evitat acest subiect, cel mai probabil din raţiuni electorale.
La Botoşani, cele mai multe garaje au fost construite după 1990, când s-au încheiat contracte de concesiune pe 25 de ani, la preţuri modice.
În municipiu sunt aproximativ 3.000 de garaje, suprafaţa medie ocupată de o astfel de construcţie fiind de 20 de metri pătraţi. „Din punct de vedere practic, aceste garaje încurcă, pentru că ocupă mult spaţiu şi s-ar putea amenaja mult mai multe locuri de parcare, dacă ar fi demolate. Şi din punct de vedere estetic, acestea arată urât. Nu există unitate din punct de vedere arhitectural, unele dintre ele sunt vechi, neîntreţinute, au un aspect neplăcut. Există totuşi un plus – municipalitatea încasează sume importante din concesiuni”, afirma viceprimarul Marian Murariu, în septembrie 2019.
Tot atunci, viceprimarul a explicat că a întâlnit cetăţeni la şedinţele de negociere care aveau contract de 25 de ani şi plăteau de la unu până la 3,5 lei pe metru pătrat pe an, pentru terenul ocupat de garaje. La încheierea unui nou contract, concesiunea este stabilită la preţul zonei, ajungându-se la 61 de lei pe metru pătrat în zona centrală.