Cea mai veche firmă din Botoșani a fost băgată în insolvență cu doar două zile înainte de Crăciun. Legată de familia Conțac, Transporturi Auto SA (TASA) a fost preluată în vară de Liviu Conțac, după ce a fost condusă mulți ani de tatăl său, fostul președinte al CJ, Constantin Conțac.
La câteva luni după preluare, Liviu Conțac a cerut intrarea în insolvență pentru TASA. Procedura insolvenței este una specială, în care administrarea firmei este realizată de un administrator judiciar și supervizată de un judecător. Legislația specifică are în vedere salvarea firmelor aflate în incapacitate de plată prin elaborarea unui plan de reorganizare întins pe 3 ani. În paralel însă, Constantin Conțac contestă atât modul în care fiul său a preluat firma, cât și solicitarea insolvenței acesteia.
Conțac vs. Conțac, război în instanță
Intrarea în insolvență a fost decisă pe 26 noiembrie într-o Adunare Generală Extraordinară a Acționarilor (AGA), condusă de Liviu Conțac. Constantin Conțac a reacționat imediat și a contestat în instanță Hotărârea AGA de intrare în insolvență. „Am câștigat la Tribunalul Botoșani pentru că a fost o hotărâre ilegală. Trebuia un vot de două treimi, nu de 50% plus 1”, spune Constantin Conțac. De fapt, pe 18 decembrie, Tribunalul Botoșani a decis doar suspendarea respectivei hotărâri, nu și anularea ei. „Admite cererea. Dispune suspendarea Hotărârii Adunării Generale Extraordinare a acționarilor SC Transporturi Auto SA nr.5/26.11.2020 până la soluționarea dosarului nr. 2502/40/2020 al Tribunalului Botoșani”, se arată în soluția instanței.
Dosarul invocat este tocmai dosarul de intrare în insolvență generat de hotărârea AGA. Pe 22 decembrie, adică cu 4 zile mai târziu, Tribunalul Botoșani a acceptat intrarea în insolvență. Cererea TASA SA, reprezentată de Liviu Conțac, a fost contestată de Bogdan Ionuț Conțac și Con 2000 SRL, o firmă care are aceeași adresă cu Transporturi Auto SA, dar judecătorii au admis intrarea sub control judiciar.
Acuză falsuri și hotărâri ilegale
Contactat de reporterii Monitorul de Botoșani, Constantin Conțac susține că tot ce s-a întâmplat legat de insolvența firmei a fost ilegal. „Eu sunt acționar majoritar, dar au făcut ei o șmecherie. Sunt falsuri la preluarea de acțiuni. Eu am scris și la DNA, și la DIICOT”, spune Constantin Conțac. Acțiunile au fost preluate de fiul Liviu, deci plângerile penale îl vizează pe acesta. „Da, el e autorul. Nu știu cine l-a pus”, susține fostul șef al CJ Botoșani.
Menționăm că Liviu Conțac nu a răspuns nici apelurilor telefonice repetate, nici mesajelor trimise de reporteri. În schimb, Conțac – tatăl încearcă să blocheze procedura de insolvență la Curtea de Apel Suceava. „Am cerut ordonanță prezidențială, acea hotărâre AGA este ilegală și trebuie anulată”, susține el. Termenul de judecată a fost fixat pe 12 februarie dar, între timp, procedura de insolvență se află în desfășurare.
8.500 lei pe lună, salariu de administrator la TASA
Pe 22 decembrie, judecătorul sindic Ana Maria Corduneanu, de la Tribunalul Botoșani, a desemnat ca administrator judiciar Cabinetul Individual de Insolvență Rusu Alina. Potrivit legii, administrarea Transporturi Auto SA a fost pierdută de familia Conțac și va reveni administratorului judiciar, unui administrator special și Consiliului Creditorilor.
Singurul desemnat până acum este administratorul judiciar, care va primi un onorariu provizoriu de 3.000 lei dar acesta ar putea crește, din martie, la 8.500 lei pe lună. Potrivit deciziei judecătorului sindic, până pe data de 5 februarie se pot depune cererile de admitere a creanțelor. Altfel spus, până la acea dată trebuie ca toți cei care au de încasat bani de la Transporturi Auto SA să depună o cerere la Tribunal. Aceste cereri vor fi analizate iar la sfârșitul lunii viitoare va fi întocmit tabloul preliminar al creanțelor. Creditorii, adică cei care au de primit bani, se constituie într-o adunare a creditorilor organism cu putere de decizie în administrarea pe viitor a firmei.
Familia Conțac va fi și în adunarea creditorilor
Potrivit datelor de la Ministerul Finanțelor, firma lui Conțac a intrat pe pierdere în 2018. Dacă în 2011 avea un profit de 1,6 milioane de lei, Transporturi Auto SA a mers din ce în ce mai prost și a adunat pierderi de 3,25 milioane în 2018 și de aproape 3 milioane în 2019. Numărul de angajați a scăzut și el de la 160 la 129.
„Am fost blocat peste tot, am avut contract de deszăpezire și mi l-au reziliat, am avut vreo 10 ani contract la Suceava, mi l-au reziliat. Am vrut să fac un credit bancar și nu mi l-au dat. Lucram la un pod de la Copălău și mi-au furat materialele, vreo 30 de mașini cu bolovani mari. Dar nu era de insolvență, nu aveam datorii mari iar cele care erau se puteau eșalona”, spune Constantin Conțac.
Cu toate că firma a intrat sub protecție, fiind declarată în insolvență, familia Conțac va avea un cuvânt de spus inclusiv în această situație. Printre creditori, deci și în adunarea creditorilor, se numără Constantin Conțac și Bogdan Ionuț Conțac. „Eu am de luat cam 175.000 lei din dividende și circa 140.000 de lei din împrumuturi”, susține Constantin Conțac.