Podul de pe drumul comunal 69 A, care leagă satul Mateieni (comuna Dimăcheni) de drumul județean 292 Corlăteni – Vorniceni, ar trebui să fie închis circulației. Aceasta este concluzia comisiei de control constituită în baza ordinului prefectului Dan Nechifor, care a verificat la fața locului strarea podului de peste Jijia. Din comisie au făcut parte reprezentanți ai Instituției Prefectului, de la Secția Drumuri Naționale, Inspectoratul Județean în Construcții și Inspectoratul pentru Situații de Urgență, iar în urma evaluării stării acestuia s-a concluzionat că podul cu pricina nu mai prezintă siguranță în exploatare. Procesul verbal întocmit în urma evaluării făcute în teren a fost înaintat atât Primăriei Dimăcheni, care potrivit documentelor deține podul în categoria mijloacelor fixe, cât și Instituției Prefectului Botoșani, urmând ca situația să fie analizată în cadrul Comitetului Județean pentru Situații de Urgență.
Podul ar trebui dezafectat sau refăcut
Potrivit comisiei, după închiderea circulației peste pod, Primăria Dimăcheni ar trebui să apeleze la un evaluator, care să inspecteze podul și să stabilească dacă se impune dezafectarea acestuia și construirea unui alt pod, ori se poate merge pe varianta refacerii construcției. Cert este că podul este construit din bușteni, așezat pe o structură cimentată, însă, din cauza eroziunii solului (n.r. – pe fondul creșterii nivelului râului Jijia la ultimele ploi torențiale), malurile de pământ care susțin capetele podului nu mai sunt stabile și ar trebui consolidate cu structură de rezistență.
Primarul din Dimăcheni a exclus varianta închiderii circulaţiei
În primă fază, primarul comunei Dimăcheni, Marinel Moruz, a exclus varianta închiderii circulației întrucât drumul comunal 69 A este folosit atât de localnicii din Mateieni, cât și de agenții economici care dețin unități în sat sau transportă marfă. În plus, podul asigură cea mai scurtă cale de acces și către Halta Mateieni, care deservește linia de cale ferată Dorohoi – Iași.
„Ne gândim să instituim o restricție de tonaj, pentru ca mașinile grele de peste 3,5 tone să nu mai treacă pe acolo, și să montăm în acest sens și niște indicatoare de avertizare. Decizia este foarte grea pentru că, în situația în care închidem podul, sătenii din Mateieni nu mai au altă variantă decât să meargă pe drumurile din câmp. Este un drum între Dimăcheni și Mateieni, pe care s-a pus pietriș, dar pe acolo nu poate să meargă decât o singură mașină, iar dacă se intersectează două, una din ele trebuie să meargă pe câmp. În plus, cei cu camioane nu cred că pot să meargă pe acolo”, a spus primarul Marinel Moruz.
Varianta unui nou drum spre Mateieni presupune costuri foarte ridicate
Situația va fi analizată pe plan local și se va decide măsura care va fi luată. Cert este că, în situația unui eventual accident pe acel pod, din cauza situației existente, potrivit legii administratorul drumului poate fi tras la răspundere, atât civilă cât și penală. „Noi am consolidat cât am putut capele podului, imediat ce a apărut problema. Am adus pământ, l-am compactat și am turnat inclusiv beton la capetele podului. Ne gândim că, în situația în care punem bariere, acestea ar putea să dispară chiar în prima noapte pentru că oamenii au nevoie de o cale de acces către sat”, a adăugat primarul Marinel Moruz. Administrația locală va analiza și varianta asfaltării unui alt drum către saul Mateieni, însă costurile sunt mari, iar lucrările de durată.
„Eu gândesc ca un administrator de firmă – ce variantă costă mai puțin ? La cât costă asfaltarea, mai degrabă refacem podul. Vom vedea însă care va fi soluția pentru că, indiferent pentru ce se va opta, noi va trebui să facem pentru a veni în ajutorul oamenilor, nu să-i încurcăm”, a mai adăugat primarul Moruz.